!!!!! Seriöst !!!
Talgbollar och brunt vatten ?!?!?! Vad är det för människor !! SUCK !!! Kollade annonser på blocket..
marsvinet sitter ensam, med två överfulla matskålar som ser ut som kattmat jag ger mina katter (torrisar), smal och benig ser den ut, vattnet är helt brunt och det ligger en talgboll med nät i buren…
Saknar ord…
Finner ej annonsen
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
mm såg det med… i min stad. Har mailat dom…
Hittar inte heller annonsen.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Hittade den! Fy, jag saknar med ord!
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Ensam marsvin söker en vän heter annonsen kalmar län, västervik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även jag såg annonsen tidigare idag. 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Japp… hoppas dom svarar och jag kan hämta den imån..
Har anmält annonsen till blocket!
#8 Bra gjort! Tänkte jag inte ens på. Usch, förstår inte detta, de verkar inte ens veta vad ett marsvin är..
Marsvin äter väl inte talgbollar för guds skull. :/ Stackars marsvin!
Nej marsvinet ska inte ha brunt äckligt vatten eller något annat i den där äckliga buren heller :( Fy fy fy!!
Cred till ägaren dock som öppet påpekar att han inte har ett bra hem till marsvinet, och även cred till ägaren som efter den upptäckten söker ett bättre hem till detta. Det måste jag ändå säga.
Även om hur marsvinet skötts och bott fram tills nu är hjärtskärande!
Så här skrev jag till blocket:
Hej!
Vill påpeka att detta är djurplågeri, har man inte tid för ett djur, så tycker jag att det minsta man kan göra är att skänka bort det i såfall.
Vänliga Hälsningar Lotta
Jag anmäler jag med.
Men det där är väl ändå nästan vanvård av svinet, borde nog anmälas? Inget såg ju rent ut…Hualigen, hoppas du kan ta hand om den HannaVästervik !
Jag har oxå mailat till ägaren. usch… får ont i magen av att tänka på den stackarn… =/
Ja det är helt klart vanvård. Stackaren har inget den behöver :(
Undrar om den ens fö hö överhuvudtaget
hoppas, hoppas du kan/får ta emot den..
Ser inte ut som om den får hö :/
Hade jag kunnat så hade jag åkt o hämtat marsvinet med en gång, men jag är superallergisk mot marsvin
Hade så gärna viljat ha några stycken själv för dom är så söta o sällskapliga o mysiga.
Min lillebror hade marsvin när han var lite, men han hade lite svårt för att bara o klippa klorna på det, så jag hjälpte ju till. Han har ett funktionshinder, så en del fick jag fixa med. men huga vad dålig jag blev.
Fick ta mig en dusch efter att jag tagit hand om den lille en stund. Men det var så roligt.
Ser den inte ut att stå på något slags källargolv? Ingen har väl sådant golv inne i själva boendedelen av sitt hus eller lägenhet? Tycker det ser ut som en källare med gym… Kul plats för ett ensamt marsvin att förvaras. Usch, får ont i magen jag också.
#21 Jo jag tänkte på det jag oxå..
skickat ett mejl nu.. skrev såhär:
Detta är gällande marsvinet.
Är det "vatten" du har i vattenflaskan på bilden? ser ut som lera… Hur tänker du när du lägger in en talgboll till marsvinet? vart har du fått det ifrån? hur som helst… Om du inte kan ta hand om marsvinet tycker jag att du åtminstonde ska GE bort marsvinet.
Hälsningar linnea.
hannavästervik, du kan inte bara ringa och be om att få hämta det direkt ??
Har både mailat och smsat så väntar lite och ser om han svarar. Kan hämta det imorgon isf. Står inte ens om det är en hona eller hane, undrar om människan ens vet könet?
Han ringde nu. Jag hämtar allt imån.
# 25 inte säkert han vet vad det är, det är ju heller inte uppgett i annonsen men är det inhandlad i djuraffär är det ju heller inte säkert att de fått rätt köns bestämning från början heller, jag hade ringt personen. Stackars, stackars marsvin.. :/ Ja, hö lär ju inte marsvinet ha fått det syns ju inga hö rester i buren.
Bra HannaVastervik, underbart av dig, blir rörd i hela hjärtat ♥♥♥
Du kan väl berätta hur det går för det lilla marsvinet?
#27 gud vad skönt att det finns såna som dig :) lycka till :)
Han visste inte kön. Glömde fråga hur gammal den var, han babblade på som tusan med dålig svenska. Hans barn hade inte haft det så länge sa han… Usch stackars liten…
Ringde själv på en annons där jag bor, där bodde marsvinen på en balkong :(… är det någon som fortfarande har sina grisar utomhus nu ??
Gud vad bra att du talade med honom, kommer du hämta svinet.. Vilken pärla du är ,för det marsvinet ser inte ut att må bra..
Men fy fasen! Förstår mig inte på folk som inte tar reda på info om djuret/djuren de köper. Informationen är ju väldigt lätt tillgänglig nu för tiden också när man har tillgång till internet.
Vad härligt HannaVastervik att det finns såna som dig! Jag hoppas vi får höra uppdateringar från dig sen om hur det går för det lilla livet.
Skönt att veta att den lilla får ett bra hem nu :)
#32<jag tog in mina (10 tejer) för 2 veckor sen,dom har haft de super bra hela sommaren
#39 men är det inte skillnad att ha på backen/ tomten och ha dem uppe på en balkong. Borde bli rätt så mycket kallare på balkong, och då även utan hus också..?
"Jag klarar inte av att se marsvinet så olyckligt …"
Nä först och främst så kanske man skulle ge den friskt klart vatten och städat buren, samt ge den bättre foder. Och framförallt ta bort talgbollen. Jätte hemskt om plasten fastnar i tänderna eller dylikt. Sedan kan man se efter ett nytt hem …
Om man nu inte klarar av att se den lida ….
Bra Hanna. Det var något av det värsta jag sett på länge. medela gärna hur det går för denna lilla magara krake
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
jag blir så upprörd när jag ser sånt här.. man ger ju inte marsvin 2 fullprpppade skålar med mat.. ger den talgbollar… vad tänker människan med?!?!?!.. man blir så arg och iriterad på någon som kan behandla ett djur så.. marsvinet är ju magert också!!! nej fyy!!!
Stackars marsvin :( så blir det när man köper djur utan att veta något :(
#31 lägg gärna upp en egen tråd om den, jättebra att du tog honom/henne
Håller med #46! Det skulle vara jätte kul att kunna följa marsvinet i en egen tråd:)
De ska behålla marsvinet för att barnet grät, suck
Någon som hann ta en print screen på annonsen och framför allt bilderna?
#48 tog på hela anonsen :)
#48 Men hur vet du det Lyan ? Har du varit i kontakt med HannaVastervik ?
Var det meningen att du skulle ha marsvinet ? OM de behåller marsvinet, så kanske någon kan anmäla dem så att marsvinet kan få hjälp, som har kontakt uppgifterna och telefonnummer till personerna.
#49 Kanon!
#50 Jag har pratat med Hanna ja. Det var inte jag som skulle ha grisen, är bara utskickad för att hitta "bevis" för en ev. anmälan till länssyrelsen
#51 jag är mållös att de behåller grisen trots att de inte tar hand om den :(
Neeeeej! Stackars liten! Hoppas att en anmälan leder till något och att det ordnar sig för marsvinet.
Nej men nej!! Fick du det inte Hannavastervik??
Har inte hunnit se annonsen för den är borttagen men av det jag läst här, aaah!! Blir så arg!
Som Lyan säger så ringde mannen mig en timme innan jag skulle hämta marsvinet och sa att barnet grät så de skulle behålla det. :( Hann säga att marsvin måste enligt lag leva två och två av SAMMA kön och ha hö, sen avslutade han snabbt samtalet… Är väldigt upprörd :(
Mixxie kan du maila mig bilderna/annonsen??
nej :(
Hannavastervik ja det kan jag men först imorgon då jag har mycket att göra idag :) hann bara ta 1 på hela anonsen med smutsvattnet :/
Kan nån mejla en print screen till mig, (miiiisa@hotmail.se) Jag saknar ord kring det här…
#57 Tack! min mail är: stoltzhanna@hotmail.com
#58 Samma här! Hoppas att fler än jag kommer göra något åt detta
Jag tänkte print screena den igår men var lat och tänkte göra det idag 
Jag hoppas också att det leder till åtal…
Att han allvarligt talat bestämmer sig för att behålla grisen.
Det är inte rätt någonstans!
Kan man inte fixa så att han blir av med den?!
FÖR ATT BARNET GRÄT?
Vill gärna höra han säga att barnet grät för att dom borde låta dig köpa/få det.
Vill stämma han..
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#61 Enda man kan göra är att anmäla till länsstyrelsen
Såg inte annonsen, men det låter verkligen inte bra överhuvudtaget!
Bra att ni gör något åt det!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Håller med Isnona!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker att de som såg den ska anmäla detta, bland det värsta jag sett på blocket
Hur och till vad/vem anmäler man det?
Jag behöver i såfall lite mer info, kan någon PM:a om namn, telefonnummer m.m… Anmäler många så åker de nog ? dit ganska snabbt för check.. Hanna du kan ju också tex. skriva att du kan tänka dig hjälpa marsvinet vid eventuellt omhändertagande.
Om du anser att ett djur far illa, eller att djurhållningen är undermålig bör du kontakta länsstyrelsen, telefon 0480-820 00 eller e-post kalmar@lansstyrelsen.se
Det ligger väl under Kalmar län väl ? Det är ju smidigt att maila :)
#49 Mixxie kan du mejla mig annonsen ? min mail är linnlinnlinn5@hotmail.com
Ja det är Kalmar län. Be Mixxie maila annonsen till dig också så har du all information där
Ibland blir man nästan rädd. Det är som en lynchmobb här inne. Är det nån mer än Hanna som varit i kontakt med personen i fråga?
Har inte ens sett annonsen. hittar inte där alla sa att man sökte :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#74 att anmäla är verkligen drastiskt och det tycker jag bara man gör som sista utväg, och när man VET omständigheterna. Hanna är väl den enda som försökt hjälpa marsvinet. En anmälan tror jag inte leder till att marsvinet får det bättre, tycker mest sånt brukar leda till avlivning. Däremot kan det ju förståss leda till någon sorts straff för ägaren. Nu är ju förmodligen anmälan det enda som går att göra eftersom annonsen är borttagen, annars hade man kunnat skicka email och hjälpa personen att bli en bättre ägare. Det är mera konstruktivt. Tänka mindre på hämnd och mera på resultat. *duckar* ;-P
#75 Hur ska man kunna rädda ett marsvin om man bor jättemånga mil därifrån.
Tror många här inne vill rädda den MEN inte kan pga sträckan osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#75 Avlivning tror jag verkligen inte, därremot brukar inspektören tala om för ägaren hur marsvinet ska ha det, att dom ska vara två/ha rent vatten/ha tillgång till hö dygnet runt/inte äta fågelmat. Det tror jag dom flesta tar på mer allvar än ett mejl…
#77 Det är tyvärr dock inte så ofta som inspektörer åker ut till mindre ställen och privat personer. Det händer men det brukar oftast inte prioriteras högt heller. Sen beror det på om ni har någon djurskyddsinspektör i Kalmar Län. Annars måste det hyras in en och då hamnar det lågt i prioritet. Men självklart vore det bästa att få dit en inspektör! (utbildar mig själv till en)
#75 Om man utgår från bilderna i annonsen så är nog avlivning det bästa som kan hända marsvinet.