Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2947 ggr
[CatsOnMars]
0

Underviktig?

Hej alla!

Jag har en 8årig grabb här hemma som har väldigt mycket fluffig päls och massa virvlar. Min fråga är; Hur vet man att ett virvelmarsvin är aningen underviktigt? När jag känner på honom känns benen litegrand men inte för mycket, kan jag tycka. Jag kan föreställa mig dock att han skulle se väldigt smal ut om han var en skinny. Har de helt enkelt olika kroppsformer eller tror ni han är underviktig?

(han äter normalt, är frisk, pigg och har alltid tillgång till färskt hö, vatten och grönsaker)

Hultan
0

Är ju inte så konstigt om man blir lite tunn på äldre dar så att säga. Han kanske behöver lite kraftfoder?

Med sunt förnuft kommer man långt!

[CatsOnMars]
0

Han har alltid känts såhär dock, under hela sitt liv. :/

Han får havregryn ca 2 gånger/vecka

FruJohansson
0

Jag har en som är jättebenig på översidan men alldeles tjock och mjuk om magen. Tror det är muskler som fattas på henne, så det ska jag jobba på :-) men en åttaåring! Det är lite imponerande! Det kan ju iallafall inte vara skadligt att ge gammgubben lite havregryn varje dag. :-D

Fridaaaa
0

Skinny ser inte smala ut.

Gamla marsvin kan tappa lite. Ge lite havre eller havregryn var dag, så kommer han nog gå upp lite:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CatsOnMars]
0

#3 Nej, det borde inte vara någon större fara! Men finns det några riktlinjer för hur mycket man ska ge? Det sväller ju mycket i magen när de äter det opreparerat. Han avskyr alla sorters gröt och blöt mat så det är uteslutet.

#4 Menade om man tar bort pälsen skulle han se väldigt smal ut

Skrev även att det inte är på äldre dar utan han känts såhär hela sitt liv.

FeliciaS
0

Olika marsvinsraser tenderar att ha olika lätt att lägga på sig men åldern har väldigt stor betydelse också. Ge grönsaker morgon och kväll (inte gurka, sallad, frukt och sådant utan mycket rotfrukter, broccoli, kålsorter och paprika t.ex) samt kraftfoder i form av kornkross och helhavre, förutom ett bra hö då. Får han motionera mycket blir han hungrigare och äter mer också :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[CatsOnMars]
0

#6 Han får görnsaker ca 6 gånger om dagen, vitkål, broccoli och persilja är standard och ges nästan varje dag, paprika 2-3 gånger/vecka samt lite smått och gott från trädgården dagligen och annat kommer in därimellan såklart. Hö har han alltid massor av.

Han är ute och springer varje dag samt har en stor bur, han äter mycket. Men frågan var om någon hade riktlinjer för hur de ska vara? Ska man kunna känna ben på virvlar?

Fridaaaa
0

#7 Man ska inte känna ben på någon marsvinsras direkt :) Min gamleman (han är minst 4 år gammal, vet ej hur gammal) ser bra ut men man känner ändå ryggraden lite, men han har bra vikt.
Jag har haft virvelmarsvin, kände inte benen på dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mill4
0

Catsonmars: jag har exakt samma tanke haha. har en liten abbi hona dock bara 4 år. När jag köpte henne var hon väldigt smal och vägde 619g :( Nu har hon gått upp till 955g och ser större ut men jag kan känna revbenen exakt som du beskriver. Väg ditt marsvin så du vet vad han väger är ett bra tips speciellt med alla fluffig päls spm lurar ögat! Jag väger min hona minst 1 gång i veckan.
Om han väger normalt så kanske han har en "hängmage" som min lill gris har fått haha!

Mycket imponerande med en gris på 8 år! Hoppas mina älsklingar blir så gamla<3

[CatsOnMars]
0

Man känner inte benen så jättemycket, men man känner dem endå. Får börja ge lite mer havregryn ett tag och se om det hjälper! :)

#9 Ja, jag har faktiskt aldrig vägt honom, dumt men sant. Min syster, som inte är världens bästa djurskötare, hade delad vårdnad om honom när jag var yngre och inte kunde ta hand om honom helt själv, därför har han lite vridna klor (är inne i en lång kamp att få ner dem, då det är svårt för han har en helsvart tass) Hon hade ingen tanke på att väga honom, och inte jag heller då. (hon försökte mata honom med avocado en gång till och med, tur att jag han se det i sista sekund!) Men ska nog börja väga honom nu så man ser någon skillnad i fortsättningen iallafall. Han är väldigt lång (ca 42 cm utsträckt), så borde normalvikten ligga runt 1000 g?

Ja, det får vi hoppas! :D

FeliciaS
0

#7 Okej, då borde du nog ge lite mindre grönsaker och kanske lite mer kraftfoder :P

Man ska kunna känna revbenen och ryggraden om man känner efter, men de ska inte kännas om man stryker handen över ryggen/skuldrorna. De ska ha muskler och fett utanpå benen och det gäller alla marsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[CatsOnMars]
0

#11 Jag av honom havregryn nyss som han slukade direkt! Pellets äter han inte och jag har ingen lust att ge det heller.

Man känner ryggraden om man drar in fingrarna under pälsen och känner på huden där, inte om man bara klappar. Då kanske det inte är så farligt alltså? :)

[CatsOnMars]
0

Tack för råden! Har gett honom havregryn varannan dag ungefär samt lagt till en motionsrunda på kvällen. Han får springa ett varv runt buren sedan komma till mig för en liten gobit! Han har fått mycket mer muskler på ryggen nu Glad