Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1696 ggr
[JennyNorgren]
0

Para dalmatiner.

Nu läste jag nyss på en sida att man inte ska para en dalmatiner med en dalmatiner för då blir bebisarna missbildade . Jag förstår ingeting alls.

Varför blir de det ? Och vad ska man para den med ist då om man vill ha fram dalmatiner bebisar ?`

[donkeyqueen]
0

Vill också gärna veta.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja =) det låter jättekonstigt !.  För jag hade tänkt att para min dalm hona . låna en hane av en bra uppfödare. Men det var tur att jag läste det här först.

_Charlie
0

Roan + Roan / Dalmatiner + Dalmatiner / Roan + Dalmatiner ger missbildade ungar. Roan paras med enfärgad motsvarighet och Dalmatiner likaså.

[JennyNorgren]
0

Men vad menar du med enfärgad motsvarighet? Alltså om dalm är svart och vit så ska man para den med helsvart ? eller ?

idipidi
5

Man ska aldrig para dalmatiner + dalmatiner, roan + roan eller roan + dalmatiner. Såna parningar är förbjudna av  djurskyddslagen.

Det som händer är att (statistiskt sett) blir 25% av ungarna missbildade. De är alltid vita och har ofta förkrypmta ögon eller saknas ögon. Dessutom har de ofta problem med att de åtminstone delvis saknar tänder.

Dessvärre är det inte alltid tydligt att ett marsvin har någon av de teckingarna utan man får lära sig att känna igen vilka som är "riskteckningar" som kan vara roan/dalmatiner. Ett jättebra exemel på varför man alltid ska vveta vad man gör och ha kunskap innan man börjar avla och allra helst ha stamtavla på djuren.

Om man avlar t.ex. nonself black dalmatiner så parar man black dalmatiner med self black. Då får man 50% self black, 50% black dalmatiner.

CepeSnuffe
0

Vill man ha en black dalmatin parar man en black dalmatin med en black self ^^ Osv vilken färg man vill ha. För att få dalmatiner måste man alltså para en dalmatin med en enfärgad self :)

[JennyNorgren]
0

Okej. Men tack för upplysningen ! Jag tycker dock att det är kontigt att uppfödaren jag funderade på att köpa hanen av inte sa något om det. jag förklarade ju för henne hur det låg till och vad jag hade för planer. Hmm. Kanske är dags att se mig om efter ngn annan uppfödare !

idipidi
0

#7 Uppfödaren kanske förutsatte att du hade koll? Eller pratade ni specifikt om att låna en dalamtinerhane till din dalmatinerhona?

Är det en nonself dalmatiner du har alltså?

[JennyNorgren]
0

Ja vi pratade specifikt om att jag hade en fin dalmatiner hona som jag skulle vilja låna en dalmatiner hen till så hon visste precis vad jag pratade om.

ja det är en nonself. black .

Fridaaaa
0

#7 Ja leta upp en enfärgad hane istället eller med annan teckning/färg än dalmatin & roan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Så en selfblack skulle fungera ?:D

Fridaaaa
0

#11 Ja det gör det:)
Välj helst en med stamtavla så att du vet vad som finns bakom:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Okej =) Tack så mycket för svaren !! :D