Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1130 ggr
tortoise
0

viktundring

Idag har jag vägt snorkfröken och Lilla My..och fick lite funderingar.. Lilla My ser ut att vara överviktig. Om man lyfter upp henne så buktar magen ut på sidorna, hon ser ut att ha ett marsvin på tvären =) men när jag vägde henne så vägde hon ca 600 gram. Snorkfröken vägde ca 650 gram enligt vågen. Kan det stämma? Hur mycket bör de väga? de är ca två-tre år tror vi. Det mesta i kroppshyddan är tyvärr fett så därför blev jag lite förvånad.

lilla My är en crested och snorkfröken är någon form av peruanblandning (långhår med 4-5 söta rosetter)

[NalaMeya]
0

Jag är inte jättebra på det här men jag tycker att 600-650 g låter lite för två honor på 2-3 år. Mina är ca 1 och ett halvt år och väger ca 900 gram…

Men samtidigt tror jag inte att vågen visar fel;) Jag skulle ha gett dom rätt mat och mycket motion/spring, för att få bort det "lilla onödiga" och bygga lite muskler;) Det kan ju vart så att dom inte fick röra sig så mkt där dom bodde förut…:)

[donkeyqueen]
0

har ingen aning men det lät skumt

FruJohansson
0

Muskler väger ju mer än fett. Däremot buktar väl alla marsvinsmagar ut om man lyfter dem? Eller bara jag som har feta svin hemma, haha.

[Quickeman]
0

Jag tycker det låter lite.

Mina honor väger mellan 843-1050g

Fridaaaa
0

600 gram väger min 11 veckors hane Förvånad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tortoise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker själv att det låter lite med tanke på hur de ser ut i kroppsformen.. men de hade ganska förväxta klor när jag fick dem, och har fortfarande kloproblem trots att jag har klipp dem nu vid två tillfällen så de rör sig inte så mycket. Jag tror att de inte har så mycket muskler och att de i sitt gamla hem nog suttit i en på tok för liten bur. Jag trodde att de skulle väga runt 1,5 kg med tanke på hur de ser ut så jag blev lite förvånad..ska väga dem på en bättre våg på tisdag.

[JennyNorgren]
0

Ja, Jag har hört att dem ska väga mellan 750 och 1100 gram. Så jag tror snarare att dom är underviktiga.

Ja kloproblem har jag haft med några av mina också. Men det är bara att klippa lite i taget. Och om man skulle träffa pulpan så brukar de inte blöda mycket. Det skulle vara om man klipper alldeles för lång och det ska man akta sig för.

men jag hoppas att dem går upp lite i vikt. Men annars så är morot en bra sak att ge dem när du vill öka deras vikt. för det är mycket socker i det och de har en tendens att gå upp i vikt av det =)

tortoise
0

idag vägde jag tjejerna igen på en bättre våg. Snorkfröken väger 950 gram och Lilla My 850 gram. Jag vet inte om det är mycket, lite eller lagom. Tjejerna tros vara ca 2-3 år..De känns väldigt lätta när man bär dem och jag tror tyvärr att det mesta av vikten är fett, så vi jobbar på att bygga lite muskler. Det som har förändrats är att de nu rör lite mer på sig i buren så jag misstänker att vikten kommer att ändra sig först neråt och sen uppåt igen..så jag vet inte vilken mat som är bäst att ge just nu. De äter gräs och c-vitaminrika grönsaker, men ska jag ge dem mat som de går upp i vikt i eller någon "smal-diet" ?

Klorna jobbar vi på, men de har börjat bli lite bättre. Tyvärr blev jag tvungen att klippa i pulpan på några eftersom det var enda chansen att få dem att växa rätt igen.

Fridaaaa
0

#8 Honor kan vara lite mindre än hanar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.