Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1997 ggr
Ismag
0

Uringrus

Hejsan har ett marsvin som har problem med uringrus, väldigt konstigt med tanke på att hon dricker väldigt mycket, lever huvudsakligen på hö och får inget pellets, det började för några veckor sen när jag tog in dem från balkongen kan det vara brist på vitamin d som är problemet? tacksam för alla svar!

Hultan
0

Har du salt/mineralsten? Vad får dem för grönsaker?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

brist på c-vitamin menar du väl?
Ger du grönsaker var dag, så är det väldigt liten risk att det är pga det.
Frågar som Hultan: har du salt/mineralsten i buren?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#2 Vitamin D är det vitamin man får från solen, så Ismag menar säkert det.

Tror dock inte att vitamin D är boven, känns otroligt att det skulle slå till på ett sådant vis. Har samma funderingar som Hultan och Frida, om du har någon slags slicksten i buren?
Att du skriver att marsvinet dricker väldigt mycket tycker jag låter lite oroväckande. Det kan tyda på urinvägsinfektion. Tycker du ska tala med en veterinär.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Ismag
0

Dom har aldrig haft någon sorts mineralsten varierar lite hur ofta dom får grönsaker kan vara var annan dag till bara 2 gånger i veckan

imoon
1

#4 Då är det inte lika konstigt att hon dricker mycket, de får ju vatten även från grönsaker. Du ger dem grönsaker alldeles för sällan! De skall ha det dagligen annars är det stor risk att de får c-vitaminsbrist. Vet inte om uringruset kan ha med bristen på grönsaker att göra men det är nog möjligt.

Hultan
0

Instämmer med imoon, dem ska ha grönsaker varje dag, hur ska du annars säkerställa att dem får i sig daglig dos c-vitamin?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Ismag
0

det konstiga är att det andra marsvinet mår hur bra som helst och det har haft stora problem tidigare, och druckit mycket har hon alltid gjort

Ismag
0

men jag prövar i fall det blir sämre får jag väll uppsöka vetrinär

Ismag
0

Måste jag ge dem just grönsaker, jag kan inte ge dem i flytande form istället den ena har nämligen en ovanlig form av urinsten där kristallerna bildas i urinrgången, och är väldigt känslig för grönsaker i stora mängder

imoon
0

Jag skulle aldrig ge c-vitamin i flytande form, bland annat för att det tas upp av vattnet på mycket kort tid men även för att det ofta innehåller mycket kalcium vilket definitivt är onyttigt för ett marsvin med urinstensproblem.

Om jag vore du skulle jag helt enkelt välja grönsakerna nog och undvika alla som har höga halter av kalcium.

Varför är marsvinet känsligt för grönsaker och hur märker du det? Kan tänka mig att kalciumrika grönsaker kan påverka men annars förstår jag inte riktigt vad som skulle påverka negativt…

Fridaaaa
0

#4 Grönsaker ska ges var dag, c-vitaminrika.

#9Nej det försvinner ifrån vattnet redan efter 30-40 min.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ismag
0

Jag vet inte men jag jag upptäckte att när jag gav dem mycket grönsaker så kom problemen. Jag har börjat ska börja med att ge dem grönsaker varje dag, har en form av pulvervitamin som man lägger på grönsakerna bör jag undvika detta?

Creation
0

#12 Brist på C-vitamin kan leda till att kalciumet inte tas upp som det ska(= ett överskott av kalcium i urinblåsa/urinvägar), vilket i sin tur bidrar till uringrus. Att de inte fått speciellt mycket grönsaker låter därför som en mycket trolig orsak till grusbildningen.

Vad ger du för grönsaker? Olika grönsaker innehåller olika ämnen. Vissa kan innehålla mer kalcium än andra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.