Viktproblem.
Jag har en hona. Som fick en bebis för fem dagar sedan. Och hon går med två andra honor. Men hon öker i vikt hela tiden. Jag ve tinte vad jag ska göra för att få henne att gå ner i vikt. Eller iallfall Sluta öka i vikt.
Hon får kraftfoder. Men väldigt lite. Bara så att det täcker matskålens botten, Och sen får hon broccoli en gång om dagen, varje dag. Men utöver det så får hon inget annat.
Eller ja hon har ju alltid tillgång till hö.
Hur ska jag göra. Hon väger 1300 g och jag tycker att det är mycket. Och hon gick bara ner hundra gram när hon fick bebisen.
Är det mycket socker i broccoli? Om det är det vad ska jag ge istället ?
Tacksam för svar !! :D
Jag tycker inte du ska banta en digivande hona med en liten bebis på fem dagar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte banta. Det var ju inte det jag menade. Men få henne att stanna i den vikten hon har.
Och det var därför jag frågade om det finns något annat man kan ge än broccoli. som är mindre socker i . Så att hon får samma mängd mat men nyttigare !.
Det finns många grönsaker/rotfrukter du kan ge dina marsvin utöver broccoli :)
Ja . Men finns det med mindre socker i ? Eller är broccoli ganska sockerfritt?
#4 Lite snabbt sökande på google hittade jag att broccoli innehåller 3,1g kolhydrater/100g, och t.ex vitkål innehåller 4g kolhydrater/100g… Jag kan inte sånt där så fråga mig inte :P Men det verkar ju vara rätt så lite socker i broccoli :) Här hemma är vitkål baskällan till c-vitamin och utöver det ges olika grönsaker/rotfrukter varje dag.
Känns hon tjock? Hur mycket vägde hon innan dräktigheten? Vissa marsvin väger mer än andra och "ska" göra det för att se friska ut :)
Min gamling väger för tillfället cirka 1100 gram och hon är något tunn. Hon såg bäst ut när hon var yngre och vägde cirka 1300gram.
Känns hon inte för tjock/fet är det nog bättre att låta henne vara så som hon är nu när hon har en diande bebis och senare försöka få henne till att gå ner i vikt :)
1450 vägde hon innnan bebisen. , Men innan hon vart dräktg så vägde hon 1000 ungefär. Och nu väger hon 1300 och vandrar uppåt hela tiden.
Har inte med att du har med broccoli att göra:)
Variera dock med c-vitaminrika grönsaker, minst 2 sorters grönsaker/dag ger jag mina :)
Men se till att motionera henne i hage. Där kan du ju ha ungen med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jadå. Hon ska få vara i hagen varje dag. =). Varför minst två olika?
Tycker du oxå ska låta hennes vikt vara nu medans hon diar. Min hona skulle behöva mer fett men hennes söner suger allt ur henne, hur mycket mat än ger henne. Men snart är det flytt från mamma …
#8 Jag har det bara för att variera. Man måste ju inte ha det, men jag har det. Skrev ju att jag gör det till mina, skrev inte att det var ett måste ;)
10# nej men abslut. =) men nu på sommren så får de broccoli och grönt utifrån. fast det börjar bli dåligt med det utifrån. men vi får se =)
#11 Här är det gott om gräs fortfarande. Dock regnar det nu och lite igår så då fick dem inget gräs, vill inte ge dem blött gräs:)
Jo det finns mycket gräs. Men jag menade att det inte är torrt. precis som du. =) De har regnat rätt bra och oftast är det dagg eller fuktigt. Dumma höst xD
#13 Ja trist med höst:P Grisarna kan inte vara ute heller och ha roligt:P Hösten är fin men för kallt och ruggigt gör mig:P
Ja. höst är inte kul . Samma med vintern. jag tycker den är helt underbart fin men alldeles för kall. Nej det ska helst vara sommar så man kan ha snuttarna ute när man grillar eller solar =)