Ny kompis
Hej.
Mitt ena marsvin dog inatt. Nu sitter Max återigen ensam. Min fråga är om det är illa att vänta ca en månad med att skaffa en kompis till honom så länge man inte ser några större tecken på att han mår dåligt?
Jag ska nämligen flytta om 3-6 veckor och jag tycker det verkar enklast att skaffa ett nytt marsvin när jag flyttat in så den slipper flytta runt så mycket och kommer dessutom ha fullt upp med packning och annat flytttstök närmaste tiden och därmed inte så mycket tid för en nykomling. Kan ju tillägga att han inte brukar reagera så mycket över att vara ensam, Macahan däremot blev tokig om han var ifrån Max i fem minuter. Så hade det varit honom hade det inte varit fråga om att vänta. Men eftersom Max verkar oberörd funderar jag på om det kanske skulle gå? Vad tror ni?
Funderar även på hur jag ska göra med ålder. Max är ca 4 år gammal, jag vill absolut inte göra mig av med honom, men vill egentligen helst inte ha fler marsvin efter honom som det ser ut nu. Är det möjligt att sammanföra två 4 åriga hanar? Någon annan som kan ha någon lösning på det här med åldern på marsvinen om jag helst inte vill ha fler efter dom här två som det blir nu då?
Tacksam för svar!
Du kan vänta. Jag väntade ca 3-4 veckor innan jag skaffade ny kompis till Blixten och till Morris tog den 5-6 veckor :) Så länge dem äter osv så är det ingen fara:)
Det är svårt att sammanföra 2 vuxna hanar. Kan gå, men det är en liten chans.
Bättre att sätta han med en unge, mycket större chans att det går bra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo jag vet ju att det är mycket större chans att det går med en unge. Mitt problem med det är att jag inte vill fastna i en cirkel där jag måste köpa en ny och en ny och ny osv. Jag vill inte göra mig av med Max som jag har nu, men jag vill inte skaffa fler efter honom som det ser ut nu heller. Någon som har något förslag på hur jag ska lösa det? Någon måste väl ha haft samma problem innan mig?
#2 Det är om du får tag i en kastrerad hona till honom (vilket dock är svårt). Annars finns det inte mycket annat att göra, för en ny kompis måste han ju ha :)
#3 Ja, det låter ju inte så troligt att man får tag på en kastrerad hona. Vill inte söva honom heller eftersom han reagerade så illa på det den gången han var tvungen att opereras. Jo självklart kommer han att få en kompis, försöker bara komma på ett bra sätt att lösa det för både han och mig. Går väl kanske att skaffa en unge till honom nu som man kanske kan omplacera om man bestämmer sig för att man faktiskt inte vill ha fler marsvin efter Max. Men jag gillar å andra sidan inte tanken på att skaffa ett djur med tankar på att omplacera från start… Tror inte heller att någon skulle sälja ett marsvin till någon som tror dom kommer omplacera heller, hade nog inte jag gjort iaf :P Får fortsätta fundera på hur jag ska lösa det…
#4 Ja det är klurigt ibland hur man ska lösa saker och ting :)
Nä förstår om du inte vill söva honom, om han reagerde dåligt när han opererades. Jag undviker operationer överlag på marsvin & kaniner:)
Lycka till!
Finns det ingen möjlighet att långtids-låna ett marsvin från en uppfödare då? Så kan man lämna tillbaka det när ditt andra marsvin går bort :)
#5 Tack :)
#6 Ja, det hade ju varit en jättebra ide, men har svårt att tänka mig varför någon skulle vilja långtidslåna bort ett marsvin :/ Men det är klart man kan ju alltid prova att lägga ut en annons och kolla om det skulle finnas någon som vill :)