Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4696 ggr
_Charlie
0

Tenutex?

Funderade på detta igår kväll när jag skulle sova… varför används inte tenutex för skabb på marsvin?

idipidi
0

Du har sett reklamen på sidan eller? Flört

För det första är det ju ett medel avsett för människor. Vi vet ju inte hur marsvin reagerar på det. Sen hittar jag att det luktar väldigt starkt, missfärgar kläder (päls?) och kan för vissa ge en brännande känsla i huden. Låter ju inte speciellt kul.

Den vanliga behandlingen av skabb är Stronghold som ges som droppar i nacken. Inte billigt men väldigt säkert och enkelt.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ju gjort för människor, inte för djur.

Cavia
0

Jag har använt Tenutex, på mej själv, och det är inte någon trevlig behandling kan jag säga! Det svider och bränner när man smörjer på det och luktar riktigt illa!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

_Charlie
0

#2 Det är ju även pevaryl, fungoral och diverse andra läkemedel vi använder på djuren. ;-)

Jag minns att en kompis till mig när jag var yngre fick skabb från sitt marsvin, och hon använde tenutex till att behandla både sig själv och marsvinet. Vad jag förstod fungerade det. Så såg jag reklamen som nr 1 misstänkte och började söka på marsvin och tenutex och hittade inte ett enda resultat.

Moa-16
0

Men det finns ju bättre till just djur, tycker inte man ska använda det för människor då. Det är ju ett starkt medel, skulle aldrig sätta det på mina marsvin iaf.

Cavia
0

#4 Det är helt olika sorters skabb, som människor och marsvin har. Så det kan inte varit marsvinet som smittade din kompis…

Cavia
0

En annan aspekt, varför Tenutex inte är lämpligt för marsvin, är ju att det är svårt att få salvan riktigt fördelad över kroppen, för att den ska fungera. På människa ska hela kroppen, varje kvadratmillimeter, utom huvudet, smörjas in noga!

Har man då ett marsvin som ska smörjas, bör ju pälsen rakas av för att salvan ska tränga in i huden ordentligt. Och som sagt, det är ingen behaglig känsla att smörja i sej =(

_Charlie
0

#7 Nej det förstår jag ju då om alternativet är några droppar i nacken. ;-)

_Charlie
0

#5 Jag har aldrig ens hållt i en tub tenutex så jag vet inte hur pass starkt det är. Jag bara funderade på anledningen men då vet jag ju nu. ;-)