Fruktansvärd burlag!
Bilden föreställer vårt påbörjade burskåpsbygge med vår 3,5 månader gamla texelkille som modell.
Den delen som syns på bilden kommer dubblas, en likadan del till kommer alltså tillkomma på sidan. Och där kommer jag ha 2 grisar per plan.
Enligt lag kan jag behålla delen som den är, och ha TRE grisar där i.
Kan ni föreställa er 2 grisar till på bilden? Plus 3 hus eller gömställen och allt annat som ska i? Var ska grisarna få plats att ens röra sig?
Hur kan lagen vara så förbannat snål?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ja det är verkligen förfärligt snålt tilltaget. Men samtidigt förstår jag att en lag inte kan vara hur vass som helst… jag menar att det måste fungera i alla lägen och inte bli orimligt. Det måste ju även fungera för tillfälliga lösningar och jag kan tänka mig att sätta mina marsvin mer trångt korta prioder som ute i sommarstugan, vid sanering av de riktiga burarna eller som sjukburar. Däremot är det väldigt olämpligt att ha dem i så små burar konstant. Jag tycker snarare att man borde kunna hänga på ett tilllägg på lagen med en rekomendation som är väldigt väl tilltagen jag tror det skulle ge bättre effekt än att öka minsta måttet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Ja du har säkert rätt, jag blev bara så chockad när jag kollade hur många grisar lagen tillåter i de blivande burarna. Jag har hela tiden tänkt att 2 är max (permanent, jag håller med dig vid tillfälliga lösningar, då får man ta det man har) på hela längan, och fick fram 6!! i rutan. Kollade om jag hade skrivit fel men det stämde.
Lagen säger ju tyvärr ingenting om permanenta/tillfälliga burar utan lagen säger att 3 marsvin får gå i den delen som syns på bilden. Jag kan inte tänka mig att 3 marsvin inklämda på den ytan, med inredning till allihopa, skulle må bra alls vid ett permanent boende.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Så är det tyvärr för nästan alla djurslag vi har som tamdjur :(
Tycker 100x50 (där du får ha 3 grisar) knappt ens räcker till 2. Helt sjuka lagar:(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.