drar i vattenflaskan
Jag har en hona, som drar i vattenflaskan varje gång hon ska dricka vatten. Hon rycker och sliter i den så hårt att den alltid hamnar på golvet i slutet av dagen.
Någon som har en aning omVarförhon gör så?
Tacksam för svar !! :D
Jag hade en hane som gjorde likadant. jag kollade om det kom vatten ordentligt ut ur flaskan, å den funkade som den skulle. den andra hanen gjorde aldrig så. så jag undrar oxå varför den ena hanen höll på så :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag tror att det handlar om frustration. De vill att de ska komma mer vatten, snabbare! :) Jag brukar lösa det antingen genom skål eller att sätta fast flaskan ordentligt. En annan lösning kan kanske vara att ge mer gurka och vätskerika grönsaker så marsvinet inte är så jättetörstig så att säga.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Samma problem med minstingen här hemma, dels dricker han som en häst och dels gör han det våldsamt också. ;-) Det slutar alltid med en duns så jag fyller aldrig flaskan mer än lite för att inte riskera att han får en full flaska i huvudet. ;-)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
2# Jag har provat en massa olika saker. Vatten i skål går helt enkelt inte att ha för det dricker hon inte alls av. Och jag brukar ge henne gurka bara för att hon älskart. Och hon har tre olika vattenflaskor nu. Ska se vilken hon helst dricker av hade jag tänkt.
Jag hade vattenskål för ett par dagar sedan. Men hon drack inte alls av den hon vart bara sur på den och skulle putta omkring den så sen var de inte mycket vatten kvar i den. Hon gör likadant med hus. Vart jag än ställer dem så ska hon välta dem eller flytta på dem.
Mina marsvin gör med så :) Vet dock ej varför. Tror att det är för att dem vill ha ut vattnet fortare:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inga av våra marsvin gör så, men tankarna går nu till vår älskade hamster som dog i somras, under dom sista veckorna så gjorde hon så. Vissa kvällar hände det fler gånger … Inte samma djur men denna tråd fick mig att tänka på vår älskade Snutte ….
Okej. Ja det låter hemskt. Men mitt marsivn är två år och hon har gjort så sedan hon var 6 månader ungefär.
Jag har provat att trycka på vattenflaskan när hon dricker så att det kommer vatten i överflöd. Men ändå drar hon i den !
#7 Tryck inte på flaskan så att vattnet kommer snabbare, de kan sätta det i halsen då,för att det kommer lite för fort.
Kanske flaska sitter för högt för just det marsvinet, som försöker dra det närmare sig eller nåt …
#8 ja men inte så pass att hon inte hinner svälja.
#9 Jag har fundeerat på det också. Men jag har en som har extralång sådan där järngrej som de dricker ur. och ändå drar hon och sliter i den.
Mina hamstrar gör precis likadant, fast inte bara när dom dricker, utan annars också! Alltså dom tar tag längre upp på pipen och drar så det skallrar i hela buren!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#11 Ja precis. Jag förstår inte varför. Det stör mig inte så mycket dock.
Det gjorde mina med under de perioder de inte fick så mycket vätskerika grönsaker. Tror det är en blandning av att de vill ha ut vattnet fortare eller att de bara gnagar :)
Mina gör så året om, haha även om dem får mycket att gnaga på eller mycket grönsaker. Tror dem tycker att dem får vatten för långsamt helt enkelt:P Eller bara en "fixidé" hehe
#14 Ja, Det kan vara så att det är en fix idé. För de andra gör det inte.
sätt upp extra flaskor .verkar dumt men hjälper ibland .sätt dom högt o lägg ngt som dom kan stå på för att dricka …ge lite extra hjärngympa liksom .funkar kanon i min golvbur ,
P

jag använder 2 stycken såna där pinnar som håller flaskan o sätter dom ganska tight oxå de funkar för oss ^^ mina grisar har typ hinkar som magsäckar dom dricker gämt så då läste jag problemet genom att sätta fasst de lite extra. annars kan mna ju använda skål fasst det blir lätt smuttsig när marsvinen går omkring det det hamnar typ bajs, spån o hö i :/ hehe
Min flaska, en Savic, verkar inte ha något att ta tag i, den är väldigt bra faktiskt. Skramlar inte när de dricker heller, eftersom det är en liten pinne istället för kula.
Näe, det där är en sippy. Här hittar du Savic. http://www.savic.be/source-600-ml
#20 Jo det vet jag. Frågade om det var liknande modell 
Men nu ser jag på bilden i länken du visade att det inte är det 
Såna har jag aldrig sett 
#18 tack för tipset ! Jag har nu beställt en sådan =)