Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1035 ggr
Picasso
0

Texel+Lunkarya=?

Jag fick för några veckor sedan en texelhona som ev är parad med en lunkahane, nu undrar jag vad det blir och vad det blir för pälsar på ungarna?

idipidi
0

Det blir lunkapäls på åtminstone hälften av ungarna, men ingen av ungarna bör gå till vidare avel. Detta eftersom att man inte vill blanda dessa lockanlag. Risken är nämligen att man efter några generationer inte vet vad man får i kullarna.

Picasso
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Tack, då vet jag det :) Om man parar texel och sheltie eller det blir fel det också?

Linnet
0

Om lunkahanen har två lunkaanlag så får ju alla ungarna lunkaryapäls. Parar du texel och sheltie så blir det ju bara sheltie, såvida inte sheltien bär på lockigt anlag, då blir det både sheltie och texel.

idipidi
0

Texel och sheltie går jättebra. Då får man sheltie eller hälften sheltie, hälften texel om sheltien bär på lockanlag.

Lunkarya bör man i första hand para med andra lunkaryor. Men om man har en bra anledning och vet vad man gör så går det bra att para med peruan eller sheltie som inte bär på lockanlag, d.v.s. inte har texel, merino eller alpaca bakom sig.

Picasso
0

#3 hmm är osäker på han har det, Men ska kolla upp det. Ok då vet jag det, om jag parar texelhonan så blir det med sheltiehanen i så fall.

Picasso
0

4# Tack, men då får det bli sheltiehanen om jag parar henne ;)

Jag har tänkt hålla mina Lunkaroyor rena så att säga, då jag egentligen inte vill blanda olika pälsar med varandra.Glad