Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2455 ggr
[JennyNorgren]
0

mineralsten???

Hej !

jag gjorde nyss en quiz och där så var det frågan

"Vad ska ett marsvin aldrig ha i buren?"¨

Och det rätts svaret var salt- och mineralsten.

Och nu kommer frågan.

Varför inte ?. Har jag missat något. Mina har en saltsten. ska jag ta bort den ?

Tacksam för svar ! :D

Lixim
0

ta bort salt stenen, den ger ökad risk för urinsten. Ett marsvins kost ska bestå av cirka 80% hö och 20% grönsaker, har marsvinet svårt att hålla vikt kan man lägga till t.e.x korn/havre kross eller bra pellets. Grenar kan även ges som dom får gnaga på. på den kosten får dom de minaraler o vitaminer samt salt som dom behöver

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, det hade jag ingen aning om. Då tar jag bort den med detsama !

Men mineralstenar är inte heller bra då antar jag ? Jag har en sådan också men den har jag inte satt in än.

Tack för svaret !

Lixim
0

#2 jag ser ingen anledning till att ha mineralsten heller, med en bra kost får dom allt dom behöver.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

Som Lixim säger, salt&mineral sten är inte bra. Likaså för kaniner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Men varför i hela friden säljer dem det då? . Och påstår att det är bra för marsvin ?

Vad lurad jag känner mig.

Lixim
0

#5 för o tjäna pengar. Det finns inte många djur affärer man kan lita på tyvärr.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#5 För att tjäna pengar. Är likadant med c-vitamin i vatten, behövs inte heller.

[JennyNorgren]
2

Okej. Men tack för alla svar ! Nu har jag tagit bort saltstenen och slängt mineralstenen !.

[CatsOnMars]
0

Det är inte farligt direkt, bara om de överdoserar den vilket kan vara svårt att se om de gör. Man behöver dem inte men de är inte direkt farliga för dem om de kan använda den med måtta :)

Fridaaaa
1

#9 Tror det är få marsvin som använder det med måtta, därför bättre att inte ha det där alls, eftersom de inte har behov av det heller:)

[CatsOnMars]
0

#10 Alla marsvin jag haft i mina dagar har haft saltsten och mått bra :)

Fast som sagt, det är onödigt att ha.

mjuhm
3

Djuraffärerna är så tragiska ibland. Att dem lurar i sina kunder detta är så hemskt. T.ex c-vitamin droppar/pulver som är helt onödiga (dock bra att ha som tillskott ifall man är orolig. Jag har c-vitamin droppar i min sjuklåda), sen mineral/saltsten som ger ökad risk för urinsten & fel på njurarna av allt salt.

Nu går jag även in lite på hamstrar, men där säljer dom ju hamstervadd, plasthus, gallerhjul, för små hjul och saltsten även där & inget av det är bra.

Allt är för att tjäna pengar, dom tänker aldrig på djurens bästa..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[AlphLauren]
0

hur är det med kalksten då?

mjuhm
0

#13 Jag vet inte riktigt vad det är, men kan tro att det inte heller är nånting som är något att rekomendera.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Fridaaaa
0

#13 Kalksten är inte heller direkt bra och inte nödvändigt heller:)

imoon
0

#13 Kalksten är ju kalk, kalk är kalcium, kalcium bidrar till ökad risk för olika sjukdomar knutna till urinsystemet och njurarna. Så nej, absolut inte. Har dock aldrig heller hört talas om att man ger det till marsvin?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[AlphLauren]
0

jag var inne i en vanlig djuraffär (?) och kikade och där såldes både saltsten, mineralsten och kalksten och på förpackningen var det diverse djurbilder så som marsvin, kanin, råttor mm…

Men ja, nej det är ju bra att veta att det är onödigt även om det nu inte är speciellt dyrt. Men att det tom kan vara farligt eller "ökad risk för…" och att det ändå säljs är ju inte bra alls!

Fridaaaa
0

#17 Ja djuraffärer brukar ha det.
Men man ska inte lita på allt som finns i djuraffärer osv. Mineral,salt&kalktstenar = inget bra för marsvinen.Många marsvin tar nämligen för mycket av det och det är då dem får problem.

ann-sofie11
0

Jag fick en lång föreläsning senast idag i djuraffären om vikten av att ge mina marsvin c-vitamin i vattnet. Hon i affären blev riktigt sur när jag sa att jag inte ger/ tänker ge dom några c-vitamin droppar. Jag sa att jag ger dom grönsaker varpå hon snorkigt sa att gurka inte innehåller c-vitamin. För det är ju det man vanligtvis ger marsvin sa hon (gurka alltså) . När jag sen rabblade upp alla olika grönsaker m.m. som jag ger mina killar så blev hon ännu surare och sa att dropparna ändå var bra som komplement även fast man får i sig allt i maten. För människor äter ju också vitaminer, som hon uttryckte det. Sen fick jag ett informationsblad om marsvin! Toppen trevlig människa va?! Jag fick ju iaf godkänt för att jag gav dom höTungan ute

Fridaaaa
0

#19 Haha visar bara hur okunnig hon är :S Obestämd

ann-sofie11
0

Ja, men ganska faschinerande att människan jobbar i en djuraffär.

Fridaaaa
0

#21 Dessvärre är det tyvärr inte ovanligt. Många i djuraffärer idag kan ingenting om smådjuren dem säljer

ann-sofie11
0

#22 Märkte det! Det var både kaniner och marsvin i samma bur och den enda maten de hade var pellets och lite hö och vattnet var alldeles gult av c-vitamin dropparna. Tur inte mina/våra grisar har det så!