rädd
Jag vet att detta diskuterats i andra frågor men jag har en lite annan fråga.
Jag har fyra hanar. Först hade jag två o de funkade bra, sen kom två till o det funkade bra i början men inte nu längre. Det som är problemet är att det hänt nåt (bråk) så nu är Ruff rädd för att röra sig. Jag har fått råd av en uppfödare att avvakta under dan o se om det blir nån förändring så därför har jag bara en fråga:
Jag funderar på hur jag ska göra om de inte funkar ihop o som jag ser det har jag några alternativ: sätta Melvin o Ruff tillsammans, sätta Ruff med Roy (min kastrerade hane som nu bor med tjejerna), eller kastrera Ruff o sätta honom i honflocken.
Nån som har erfarenhet av att kastrera en lite äldre hane? Tar ju en diskussion med min vet i så fall, men tänkte fråga här. Han är som sagt 3 år.
Jag håller koll under dan samtidigt som jag funderar på vilket alternativ som är bäst om jag måste flytta honom. Men ni får gärna ge tips om hur ni hade gjort.
På fotot syns min underbara lille Ruff!
vad söt! prova att sätta ihop honom med den som är kastrerad.
Helena
Jag har själv hört mig runt om att höra hur sent man kan kastrera ett marsvin och 3 år kan man kastrera om han är frisk och är i bra kondition:)
Kanske skulle förtydligat att Melvin är en av de fyra hanarna o han o Ruff har hela tiden funkat bra ihop.
Har fortsatt fundera men nu måste jag nog göra nåt. Ruff är för rädd helt enkelt. Har inte blivit nåt bättre.
Roy bor med honorna nu så vet ju inte vad han skulle tycka heller om att flytta. Kanske jag i första läget ska se hur det funkar om jag bara delar på de fyra, bråkstakarna för sig o de andra två för sig. Jag får fundera en stund till medan jag skurar burar o möblerar om så alla burar får plats.
Men då kommer ju tanken att OM det helt plötsligt inte skulle funka med Melvin o Ruff, om det då går att sätta tillbaks Melvin med bråkstakarna… Ja, inte lätt att veta alla gånger vad som är bäst…
Det blev inte bättre så nu har jag delat upp dom två o två så Ruff bor med Melvin. En stund efter jag delat på dom gick Ruff o drack o han drack lääääänge. Nu vilar de allihop o Ruff ser avslappnad ut. Lille gubben.
#4. Vad bra att dom kommit till ro igen :)
Ja det är ju synd att de inte gick ihop men huvudsaken de funkar nu o att Ruff inte tagit skada av stressen. Men han verkar ok så det ska nog gå bra. Han o Melvin bodde ju ihop innan o Melvin är ingen tuff grabb. Han försvarade sig mot de andra men han går inte på Ruff.