Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2073 ggr
ho0mii3z
0

BITS!

skrev ett inlägg om vårt nya livrädda marsvin på 9 veckor..  han bits! han skriker rätt ut när vi tar upp han och han bits! HJÄLP VAD SKA JAG GÖRA?????

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Ambellah
0

jag är inte så erfaren men har iallafall kanin. Jag skulle råda dig till att INTE plocka upp honom osv. det är HAN som ska komma till dig, då skapar ni en trygghet mellan er och han lär sig lita på dig och troligen slutar bitas. Lycka till!

Mvh Alice och Morpen :)

ho0mii3z
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

fast marsvin är ju bytesdjur och skulle inte komma fram i första taget, jag måste vl hantera han för att få han handtam?

Är rädd att de är nå fel på han?!

ho0mii3z
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är 2 bilder på Liten.

ho0mii3z
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och denna, hank naprade lite på gurka i mitt knä, vet inte om de är ett framsteg elelr om han bara ville bita undan mig.. :S

imoon
0

Du ska absolut hantera honom! Ta upp honom oGladch låt honom sitta i knät och ät gurka, som du gjort, eller något annat gott. Var försiktig och låt det ta tid, men det blir bra! Om du inte hanterar honom kommer han knappast att bli tam eller lära sig att du inte är farlig.

Vad söt han är! Riktig liten charmknutte!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

ho0mii3z
0

Tack!!
Jag skulle behöva klippa klorna på honom och vet inte hur detta ska gå till nu när han bits och skriker hjärtskärande!

Har du några tips på hur jag som bäst gör det lättast för han under klippningen?

Lägger aldrig marsvin på ryggen då jag läste att de kan få andningsproblem, så behöver tips med denna vilding, Frasse står stilla när jag klipper och är van ochsnäll. Men Liten är så rädd att det gör ont i själen!

imoon
0

#6 Att han skriker får du helt enkelt bita ihop och ta. Han vänjer sig och han plågas betydligt mer av att inte få klorna klippta.Flört

Du kan ha handskar på dig så känns det inte då han bits, på så vis kan klippningen gå snabbare. För att det ska gå snabbt är nog det bästa tipset jag kan ge dig. Försök att klippa klorna, försiktigt självklart, men ändå på relativt kort tid så att det blir mindre chockerande för honom. Du skulle ju kunna klippa klorna på en tass vid ett tillfälle, en andra tass vid ett annat tillfälle osv så att det inte blir så långa tillfällen. Och belöna efteråt med en gurkbit så att han kopplar det till något positivt.

Men ha tålamod, bit ihop då han skriker och ta det lugnt, men klipp hellre i flera omgångar än i långa omgångar. Med tanke på hur rädd han är kan det ju inte vara trevligt för dig heller att behöva sitta under lång tid och kämpa…

Moa-16
0

Varför skulle det vara något fel på honom? Att marsvin är rädda när dom inte är vana vid människor är ju väldigt normalt… Han är ju så liten än, ha tålamod & hantera mycket så blir han tam så småningom!

[donkeyqueen]
0

Ha tålamod med honom så går allt säkert bra Glad

[Alexis78]
0

#5# Man måste inte plocka upp marsvinet direkt för att få det tamt, med en del marsvin så nöjer jag mig med att hålla på med händerna i buren den första tiden, rätta till saker, bjuda på nån godbit, låta dem komma fram och lukta  i buren o.s.v

De har allihop blivit tama så småningom ändå.

imoon
0

#10 Det har jag heller inte skrivit. Det du beskriver är också en typ av hantering, som jag håller med om är jättebra.

Jag menade mest att hon gjorde rätt som gav gurka i knät, samt att jag inte överhuvudtaget håller med om rådet att inte plocka upp honom. Även om man inte alltid, eller direkt, måste plocka upp marsvinet för att lära känna varandra.

Binajis
0

#8 Fast jag tycker inte det är normalt att ett marsvin biter för att få vara ifred. I övrigt har TS fått fina tips, har inte så mycket att tillägga :) Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moa-16
0

#12 Om marsvinet är livrädd, som TS skriver så skulle jag nog säga att det är normalt, om han biter för att försvara sig.

Fridaaaa
0

Morris bet eller nafsade oss när han kom, pga dålig behandling och helt galen mat i förra hemmet. Dock några få veckor sedan slutade han med det, och nu är han supertam :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ho0mii3z
0

Hej.

Tack för alla fina tips! Lyssnat till vart enda ett!
Jag plcokar upp honom hela tiden och han visar att han gillar att sitta och "slicka" vid ansiktet , men han tjuter hela tiden. Men han har börjat visa sig vara väldigt nyfiken och går gärna om kring korta stunder i soffan, Golvet är aldelles för läskigt ännt så jag tar babysteg,

MEN,

Han skriker jämt, och om jag tar upp frasse för gos eller omvårdnad skriker han hysteriskt och hoppar mot buren?!
Jag  tänker fortsätta plocka upp liten 2 ggr per dag och ha han uppe längre stunder så han hinner lugna ner sig i min famn efter upp plocket.
Tycker ni om de?
Testat ha händerna i buren men han är helt livrädd, och han försöker fly för glatta livet när man kommer till buren och ska plocka upp honom. :S

Tror ni han någonsin kommer bli tam ? Menar om jag fortsätter som jag gör nu?

Linnet
0

Klart att han kommer att bli tam, det är bara att ha tålamod.

Binajis
0

#13 Skrev aldrig att jag tycker det är konstigt att han biter och försvarar sig, men jag anser fortfarande att det inte är ett sunt beteende från ett marsvin.

TS, jag tror att det är viktigt att allt går väldigt lugnt och fint till när du tar upp honom. Blir det mycket jagis och ev "brutalt" upplyftande så förknippar han ju händerna med fara. OBS! Säger inte att du tar upp honom brutalt, men det är lätt hänt om man blir lite stressad.

Se till att mota in honom i ett hörn och klappa lite på honom innan du tar upp honom. Något jag också tror är viktigt är att endast klappa honom i buren, då och då. Är marsvinet rädd för att bli upplyft och det också är vad som händer majoriteten av gångerna du har händerna i buren så fortsätter han vara skraj. Lycka till! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

ho0mii3z
0

#17 Tack !
 Ja han är ju redan så stressad som de är så detta var bra tankeställare, för nr han kutar sådär har de ju blivit att man "jagar runt" honom.

Tack!

Binajis
0

#18 Ja, det var precis så jag menade :) Det man vill undvika är alltså att han stressar upp sig, för då är det redan försent. Du kan vara hur lugn som helst, han förknippar det ändå med något negativt. Försök som sagt att röra dig sakta (inte för sakta, då blir han nog misstänksam), vänligt men bestämt. Mota in honom i ett hörn och klappa med ett finger utmed sidan på honom och ta sedan upp honom. Springer han iväg så gäller det att ta ett djupt andetag och börja om =)

dumlekola
0

Han kanske känner sig osäker ropar på sina kompisar? Ta upp honom tillsammans med ett annat marsvin så känner han sig inte ensam plus att om det andra marsvinet är lugnt så känner han det och vågar kanske slappna av mer?

Är det inte så att vissa virvelmarsvin är väldigt känsliga för att man klappar dem mothårs? Det är lite trickigt att kela med dem som är det. Vad händer om man bara gosar på huvudet och medhårs där det går? Min Kola älskade att bli kliad i cresten, då brukade han sluta ögonen av njutning. Annat kel var inte uppskattat trots att han var en vanlig slät korthår.

Om inte detta hjälper så har han kanske ont. Marsvin med skabb är ofta känsliga för beröring. Nu ser han ju väldigt fin ut i pälsen, men det kan vara på ett tidigt stadium.

Hoppas allt löser sig för er! Glad