Råd om tänder
Jag kollar tänderna på min ca en gång/vecka och allt såg bra ut fram tills någon månad sedan, jag hade kollat några dagar innan och så när jag kollade igen hade den vänstra understa tanden gått av och den vänstra översta tanden hade blivit jättelång! Jag blev smått chockad och undrade hur det kunde gått till. Jag såg att han åt lika bra som innan och avvaktade därför med veterinär.
Nu någon månad senare (inget veterinärbesök blev av då han åt som normalt och såg frisk ut) så har inte undertanden växt ut, MEN den övre tanden har slipats ner endå av sig självt.
Någon som vart med om liknande? Eller vet hur jag ska göra nu då den understa tanden inte vill komma ut, är rädd att han slagit sönder hela roten.
Ingen aning har aldrig varit med om det, och de jag läst om har tanden växt ut igen, Hoppas det löser sig och nån vet hur du ska göra.
Du får helt enkelt ha koll.
Antingen kommer undertanden fram så småningom och då är det ju inga problem så länge som du har koll att övertanden inte blir för lång undertiden.
Eller så kommer den aldrig tillbaka och då får man antingen klippa/slipa ner övertanden hos vet regelbundet eller dra ut den. Om den växer sig för lång dvs.
//Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
Ja, jag har hört om att man kan gå till veterinären så de får börja "klippa" tänderna. Jag vill helst undvika detta då veterinärerna där jag bor har noll koll på smådjur.
Det jag tycker var intressant var att tanden har slipats ner sig nu självt, kollade nyss och den är bara ca 2 mm i skillnad till den andra tanden, innan var det 5-6 mm skillnad om inte mer!

Om marsvinet inte tuggar som normalt med framtänderna kan även kindtänderna påverkas. Det går inte att se från utsidan utan görs bäst genom röntgen. Jag vet inte om det är något du behöver vara orolig för i dagsläget men det får inte glömmas bort. Problem med kindtänderna har en jobbig tendens att vara just jobbiga.
Envishet och drömmar
det verkar ju lovande, kan det inte vara så att den slipar sig mot den andra undertanden som är kvar? Marsvinen tuggar ju i sidled..
Är kanten rak eller lite sned?
#4 Ja, jag håller stenkoll nu, kollar nästan varje dag!
#5 Liiite lite sne är den men inget nämnvärt. Han tuggar som han alltid gjort men som sagt är det svårt att de som det utgör problem på honom just eftersom de är så tåliga :/ Han är pigg och har inte ändrat sitt betéende alls.
Då tror jag att anledningen till att den slipats ner är för att den slipats mot den andra undertanden, då kan det bli en vass sned pigg där efter ett tag, eftersom den slipas till hälften men inte på den andra sidan.. förstår du vad jag menar?
#7 Ja, jag förstår, tror det är så lite eller iallafall påväg att bli.
Vad tror du man skulle kunna göra? Vill inte utsätta honom för för mycket stress, han är 8 år så tror inte han klarar för mycket grejande. :/
Man kan klippa tanden när det blir problem, dock är det allra bästa att slipa, eftersom det finns en risk att tanden fraktureras om man klipper, men å andra sidan måste man söva marsvinet för att slipa (har jag för mig? var länge sedan vi hade någon inne på min arbetsplats) och det kanske man inte vill göra med ett 8 år gammalt marsvin. Hör dig för hos en kunnig vet. Du kan ju alltid ringa och fråga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en hona som tappade en undertand i december som inte kommit tillbaka. Hon behöver hjälp med att hålla efter övertänderna eftersom de slits som ett upp-och-ner-vänt V och att den nedre tanden blir dubbelt så sliten och blir för kort annars.
Jag använder en vanlig sandpapperfilar för naglar. Det fungerar bättre än stålfil. Det är bättre att slipa lite och ofta än mycket och sällan.
Jag har inte kollat upp hennes kindtänder ännu, men planerar att göra det nästa gång min veterinärklinik har en "tandkampanj".
Här är en länk till ett inlägg jag gjorde i min blogg när en tjej hade frågor om hur marsvinständer normalt ser ut. Där finns det med en bild på tretandade Linnea längst ner.