Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2642 ggr
Hultan
0

Teddyn´s päls?

Hej.

På vissa bilder av Teddy kan man se låååånga hårstrån mitt i allt. Var som helst på kroppen. Har alla Teddys så? Brukar folk klippa bort dessa inför utställning?

//Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

FeliciaS
0

Teddysar har inte helt jämn päls utan hårstråna har olika längd. Inför utställning trimmar man dem, dvs. rycker bort hårstråna ett och ett med antingen pincett eller naglarna så att pälsen blir jämn.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Gör det inte ont? Är det inte bättre att klippa av dom vid "rätt" längd? Lät smärtsamt att rycka av dom men de kanske inte har samma känsel som vi när vi rycker av, det gör ju skitont! :D

[SallysPigge]
0

#1 Gud vad hemskt! Gör dom verkligen så? Snacka om plågeri … :-(

FeliciaS
0

#2 De är olika känsliga, men visst känns det. Jag har tyvärr hört marsvin skrika högt när de blir trimmade, men de flesta är rätt tysta (om det är av vana eller har med att de är bytesdjur att göra kan jag inte svara på). Men de vänjer sig om de ställs ut relativt mycket…

Mvh Felicia

_Charlie
0

#4 Usch, vad tragiskt. :(

[Alexis78]
0

#5# Det är tragiskt, man tycker inte att de borde behöva vänja sig vid det.

Caspia
0

Det är ju inte bara teddys som trimmas, det är samma för rex och korthår. OCh långhår rullas ju pälsen på. Jag vet inte om det finns någon marsvinsras som inte får pälsen preparerad inför marsvinsutställningar.

Envishet och drömmar

_Charlie
0

#7 Fast då undrar jag om det inte finns mer humana sätt? Tex klippa av de för långa hårstråna i stället för att dra bort dom med roten? Jag förstår inte riktigt poängen med att åsamka sitt marsvin smärta för att vinna priser?

Caspia
0

#8. Du får nog ett bättre svar om du adresserar den frågan till någon annan. Flört Jag var otydlig men menade inte att försvara trimning. Jag håller med dig, fast funderar mer på varför man utformar en standard som inte är som verkliga marsvin ser ut. Eller varför man bedömer efter en standard över huvud taget.

Envishet och drömmar

ho0mii3z
1

ursh, nu vill inte jag testa o ställa ut längre, vill ju inte göra illa mina gosisar bara för att de ska se kosmetiskt jämna ut.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Hultan
1

jahapp, där rök mina planer på att någonsin kunna ställa ut teddy. Det tänker jag nog inte utsätta någon gris för.

Peruanerna tänker jag ha klippta, så det får la bli klippt långhår, om ens det.. det fanns ju en massa regler ang längden där med såg jag i en annan tråd. Trist.. :(

[SallysPigge]
2

Varför gör folk detta? Alltså ställer ut sina marsvin för vad? För att plåga dom i hopp om ett pris? Förstår inte vitsen alls.

Och skulle jag börja föda upp marsvin så skulle jag aldrig kunna bli registrerad eftersom jag själv aldrig skulle vilja ställa ut ett marsvin. Visst jag skulle inte behöva plåga mina marsvin då, men jag skulle aldrig heller vilja vara med och stötta utställningar. Nä fy!

ho0mii3z
2

jag känner såhär helt spontant: Vi vinner dessa djurs förtroende genom att visa kärlek och omvårdnad, Varför låta dem gå igenom den behandligen sen för att "snygga upp dem inför andras ögon"?

Jag tycker det låter lite kränkande mot dem, Vi vinner förtroende och skapaer vänskapsband och sedan skadar vi dem eller får dem till smärta, man vill ju inte ens sina barn smärta varför vilja de till sina marsvin?

O vad är ett pris egentligen?  Jo ett band med en platta att hänga på väggen..

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

FeliciaS
0

#7 Det beror ju på vad man menar med "preparerad". På CH-teddy och Abessinier gör man inget direkt med pälsen mer än ev. badar dem några veckor i förväg och borstar då. Fast just det gör man ju även om de inte ställs ut :)

#10 Du kan fortfarande ställa ut i Pet om du inte vill trimma eller så. Då är det kloklippning, öronrengöring och bad som gäller. Det är ett jättebra sätt att få ett annat öga på hur ens marsvin är i kondition, hull osv.

Mvh Felicia

Fridaaaa
0

#11 Du kan ju ställa teddy i pet, då behöver du inte trimma ;)
Selfarna trimmar man med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

#14, så man kan ställa renrasiga djur i PET-klass?

FeliciaS
0

#16 Ja, absolut, man kan ställa alla sorters marsvin i pet :)

Mvh Felicia

Fridaaaa
0

#16 Ja kan man göra :D

Hultan
0

aawww.. men så bra :)

[saphirasmarsvin]
0

Eller så kan man göra som jag, ställa otrimmade djur i rasklass :) 

Det är så väldigt accepterat att trimma inom utställningsvärlden att det sällan ifrågasätts. Jag tycker verkligen att det behövs en diskussion kring detta och att fler som tycker det är fel engagerar sig. För det första är det smärtsamt och jobbigt för marsvinen (jag kan i alla fall inte tänka mig att det är bekvämt) och för det andra är det väldigt märkligt att man har en standard som beskriver en pälslängd som man oftast bara kan uppnå genom att rycka av ett visst antal lager päls.

Hultan
0

#20 men hur har det gått då du ställt otrimmade djur i rasklass då? Har du fått onda ögat av domaren ?Flört

[saphirasmarsvin]
2

Det har faktiskt gått ganska bra för utländska domare. Två cert har det blivit då :)

Men de svenska domarna är hårdare, ibland både verbalt och i form av små poängavdrag. Man får stå på sig!

Binajis
3

#22 Det är ju helt sjukt egentligen. Du presenterar marsvin i deras rätta form, naturligt och antagligen jättefint, men ska ändå behöva höra att du inte gjort tillräckligt och att marsvinen möjligen inte är lika fina som de andra, som har jämn päls pga att man ryckt bort en massa hårstrån som ju ska vara där. Grr, jag blir förbannad!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lixim
0

#7 skinnys trimmar man inte Skrattande

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Caspia
0

# 14. Ch-teddy vet jag inget om men för några år sedan plockades en del hårstrån bort på abys för att virvlarna skulle bli "prydligare". Hur det är nu vet jag inte.

# 24. Jag har hört att en del rakar bort överbehåring på skinnys. Att dessutom smörja in dem eller ha små täcken (som diskuterades för ett tag sedan för att skydda från rivsår) räknar jag som människans påfund för att komma till rätta med att skinnys saknar skyddspäls för att slippa såna problem.

Envishet och drömmar

Fridaaaa
1

#25 täcke på skinny är löjligt och inte många som har.
Och att raka överbehårade skinny anser jag är fusk.
Smörja in dem måste man, för att dem blir lätt torra eftersom dem ej har skyddande päls

[Alexis78]
0

#26# Och jag kan tänka mig att de tycker det är rätt gott när man smörjer in dem med? Det gör man ju dessutom som du säger, för deras skull.

_Charlie
0

#25 Även om jag tycker att kläder på djur är fjantigt och att marsvinen är vackra PRECIS som dom är, överbehårade eller inte, så är det ändå ganska oskyldigt då det inte är något djuret lider av. Däremot skulle jag gärna smörja in mina djur om dom behöver det, precis som jag smörjer in mig själv eller mina barn om jag/de behöver det. :)

imoon
0

Jag har också ställt otrimmat! En rex! Var väl en 15-16 år och blev rejält dumförklarad av domaren trots att jag förklarade att jag inte ens kännt till att man skulle trimma. De andra utställarna i Rexsenioren gav mig medlidsamma och uppmuntrande blickar dock!Glad
Utställningen var en dubbelutställning och för den engelska domaren gick det ganska bra, utan något snack om trimning.

Ju fler som ställer otrimmat ju mer diskuterat och accepterat lär det ju bli. Tycker mig ha uppfattat att det blivit mer accepterat och fler liberala åsikter i frågan den senaste tiden.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

imoon
0

#25 Jag har inte stött på trimning av abys, ÄN, men det kan mycket väl ske. I allmänhet ska man inte behöva göra något med abypälsen, ev. dölja extra virvlar men det brukar man ju vattenkamma bort i så fall…

_Charlie
1

#29 Heja! :)

HannaVastervik
1

#25 Också hört att en del rakar överbehårade skinnys. Men säger som Frida, det är fusk!

Caspia
3

# 26 + 27 + 28. Skinnys behöver smörjas för att de blir torra eftersom de saknar päls, dvs man avlar på något (pälslöshet) som ger problem (torr hud, rivsår etc). Därför behöver man smörja, dvs för att rätta till problem som människan ordnat fram. Jag vet att skinny från början var en spontanmutation men att fortsätta avla på dem är ett medvetet val. De lever ofta kortare än andra marsvin och har problem (t ex rivsår och sk "ballongmage") som behårade marsvin inte har.

Jag hoppas att vi i framtiden kommer se tillbaka på tiden när skinnys försvarades som sunda, med samma hopplöshet och skuldkänslor som vi idag ser tillbaka på hur satinsjukan diskuterades för bara fem år sedan. I framtiden hoppas jag att man inte avlar på ohälsa och inte preparerar marsvin genom genom att dra bort päls eller isolera dem för att bevara densamma, för att låta dem tävla i vad människan bestämt vara skönhet för människans äras skull.

För att återvända till trimmande av kort- och strävhår tror jag att det är en norm. Många tänker inte på vad de gör för att "alla andra" gör det, på samma sätt som man inte reflekterar över man rakar sina egna armhålor. Skillnaden är ju att våra marsvin inte är våra egna kroppsdelar. Vi skulle förhoppningsvis aldrig komma på tanken att plocka bort hårstrån från våra nyfödda bebisar med pincett. Då ska vi inte göra det på våra marsvin heller.

Envishet och drömmar

trocadero
6

#26 Nej man behöver inte smörja skinnysar. Behöver man det är det nått fel.

#33 Som jag skrev ovan behöver man inte smörja skinnysar. Och nej, dom brukar inte få rivsår. Deras hud är inte så känslig och ömtålig som vissa verkar tro.

Ja endel uppfödare säger att deras skinnysar lever kortare, men det har troligen inget med rasen att göra alls utan pga avel/val av avelsdjur. Det finns flera skinnysar dom lever precis lika länge länge som pälsade. Långt ifrån alla pälsade marsvin lever ens till dom är 3-4 år. Så varför dessa höga krav på att skinnysar ska leva tills dom är 9 år eller?

Sen finns inte "ballongmage" bara hos skinnys, även pälsade marsvin kan då dessa symptom och troligen betydligt fler än vad folk tror. Symtomen syns hos skinnysar betydligt mer av naturlig anledning.

Sen att olika raser har olika "problem" är ju självklart, men varför alltid jämföra skinnysar mot restan? Rexar och teddysar har sina "problem" med pälsen, långår sina. Många raser har betydligt större problem med vikten och många dör i samband med dräktigheter och liknande.

Fridaaaa
1

#27 Mitt skinny älskar det :) Och det är nödvändigt annars är det ju inte bra för dem om kroppen blir torr, precis som hos oss människor :)

#33 Jag har skinny så vet varför dem måste smörjas, behöver du inte berätta för mig :) Och ang rivsår är inte det många skinny som får rivsår om dem har lugna kompisar och man sköter klor osv ordentligt. Blixten har haft 1 rivsår under det året jag har haft honom. Så det är inte många skinny som får det om man sköter på rätt sätt med klor, burkompis, burmaterial osv.
Nej täcke på skinny = löjligt och onödigt.

#34 Nej det är inte fel om man måste smörja sitt skinny. Det är likadant med nakenkatter & nakenhundar. Pga att dem inte har päls så måste man smörja ibland, speciellt efter bad. Det är pga aveln man måste det.Stort sätt alla skinnys måste man smörja in då och då. Vissa oftare än andra.
Många marsvin lever över 5 år och dem som dör tidigare, är pga sjukdom eller övervikt. Det är inte alls sant att många pälsade marsvin blir 3-4 år, inte sant alls kan jag ju säga. Vad har du fått dem konstiga uppgifterna.

trocadero
5

#35  Jag har haft väldigt många skinnysar, så jag vet vad jag pratar om. Man ska normalt inte behöva smörja en skinny. Och inte heller efter bad. Visst om man av nån märklig anledning badar sina skinnys ofta så kan jag tänka mej att men efter ett tag kanske kan behöva smörja in dom. Men man behöver inte bada skinnys ofta alls. Jag har ställt ut i flera år nu i både ras och pet och har aldrig smörjt mina (och absolut inte efter bad) och jag har aldrig fått någon kommentar på att mina har haft dåligt hud, tvärt om har jag fått många kommentarer att mina är väldigt fina i huden. Kanske folk ska sluta smörja dom så får dom bättre hud?

Jo det klart att många marsvin lever efter 5 års ålder, men många dör också betydligt tidigare. Men endel verkar inte se det utan tror att alla andra raser lever över och dör av ålder medan skinnysar dör vid 1-2 års ålder av "ålderdom"?  Vilket är lika fel det med.

Fridaaaa
0

#36 Jag vet med vad jag talar om.
Jag badar mitt skinny 3-4 gånger/år eller när han är skitig. Och pratat med många bra uppfödare på skinny, och litar på dem och tänker fortsätta lyssna på dem…

Medelålder på skinny är 4-5 år, medans på pälsade 6-8 år.

[Alexis78]
0

#36# Du har en väldigt tråkig och anklagande ton i dina inlägg måste jag säga. Det är ju ingen som kritiserat skinny utan bara tagit upp deras "besvär" i likhet med andra rasers. Alla har ju något.

Som Frida säger så dör de flesta marsvin av övervikt eller sjukdom om de går bort innan fem år och det är allmänt känt att just skinny har en tendens att gå bort tidigt lite oftare än andra raser. Det har spekulerats i olika orsaker till det och en tänkbar anledning är att de får kämpa mer för att hålla värmen.

trocadero
5

#38 Så du tycker att inlägg #33 inte kritiserar skinnys? Förklara gärna hur du menar då? Som skinnyuppfödare känns det som en kraftig kritik när någon säger att den i framtiden hoppas att vi "kommer se tillbaka på tiden när skinnys försvarades som sunda, med samma hopplöshet och skuldkänslor som vi idag ser tillbaka på hur satinsjukan diskuterades för bara fem år sedan". Så när du säger att jag är otrevlig tar jag rätt illa upp.

# 37-38 Som en av dom som hållt på med skinny längs i Sverige och då ändå har och har haft en hel del skinnys måste jag ju också kunna få uttrycka min uppfattning om rasen. Kanske jag bättre linjer då när det gäller huden, men har ju en del djur från andra uppfödare och dom har inga sådana problem heller. Däremot har samtliga som bett mej om råd om torr hud kunnat lösa det med att bada marsvinet. Det har visat sej att det inte är torr hud skinnysarna haft utan samtliga har haft dödahudceller som behövt badas bort, många misstar detta för torr hud.

När det gäller åldern så vill jag gärna se nån statistik eller liknande när det era uppgifter om det finns, jag skulle också tycka att det vore intressant att se. För vad jag vet finns egentligen inga såna uppgifter där man jämfört olika raser mot varandra. Kanske har skinnys generellt en något lägre livslängd men det gäller förmodligen flera andra raser också.

Fridaaaa
0

#39 Vet andra uppfödare med som hållt på länge.
Men som sagt, alla har olika erfarenheter och olika åsikter om saker och ting.

[Alexis78]
0

#39# Jag tycker att du diskuterar på ett onödigt otrevligt sätt. Skinny är inte en alltigenom perfekt ras, den har sina svårigheter precis som alla andra raser har sina. Om du har svårt att ta till dig det så kanske du borde ta ett litet uppehåll? De allra bästa uppfödarna är de som håller sig objektiva och kan se både det positiva och det negativa med den ras de föder upp. Det är helt naturligt att en del skinnys, precis som vi människor behöver smörjas emellanåt och de blir knappast bättre i huden av att vi låter bli att smörja. Jämför med en liten bebis, om ditt barn var väldigt torrt i huden, självklart skulle du smörja det för att få huden mjukare. Sen som jag srev till Frida, så är det väl inget att hänga upp sig på egentligen, jag tror de flesta små grisar uppskattar när man håller på med dem och att bli smörjda tror jag bara de tycker är mysigt.

Läs igenom inläggen igen, det är ingen som kritiserar varken dig personligen eller dina små grisar, som förmodligen är jättesöta.

Fridaaaa
0

Man märker vad ens djur behöver eller inte, det handlar inte om avel utan individ

[Alexis78]
0

#42# Det är så jag tänker med. Marsvinen är ju olika precis som vi.

Fridaaaa
0

#43 Ja precis,man får kolla individerna

trocadero
5

#41 Men försök att läsa inläggen som om jag inte skriver otrevligt, för jag har ingen som helst avsikt med att vara otrevlig. Däremot tycker jag att andra nu är väldigt otrevliga mot mej utan orsak. Försök sätta dej in i min situation också. Det dyker upp folk med jämna mellanrum som inte tycker skinnysar ska få finnas till av diverse anledningar och många gånger är det rena felaktiga påståenden dom kommer med.

Jag har aldrig någonsin sagt att skinnysar är en perfekt ras, skulle aldrig falla mej in att komma med ett sånnt felaktigt påstående. Så lägg inte ord i munnen på mej tack.

Jag har inte heller sagt att det inte finns en enda skinny som kan behöva smörjas. Det jag säger är att jag har en helt annan erfarenhet av att det generellt inte ska behövas. Och det baserar jag på bla egen erfarenhet. Men dom erfarenheter jag har är tydligen inte värda nått alls.

Fridaaaa
0

#45 det är det ingen som har sagt att erfarenhet är inget värt, men på dig låter det som att allting andra säger här inte stämmer, vilket ju är fel

Nu tycker jag att alla ska återgå till trådens ursprung: Teddypäls

imoon
0

Tänk på tonen, det gäller flera av er.

Man har full rätt att ta illa upp (även om kritiken inte är illa menad!) och försvara sig, sin uppfödning eller sin favoritras! Alla måste få uttrycka sig. Om allt finns olika åsikter och tankar, ja, just därför är det viktigt att argumentera.

Jag anser att argumentationen här i tråden har hållt sig saklig och relativt trevlig men tonen kan vara trevligare hos flera.

Tråden handlar om Teddypäls och dess underhåll. Vill ni diskutera olika raser och dess negativa symptom får ni skapa en egen tråd för det (men håll den saklig och trevlig!).

Och NEJ. Jag anser inte att någon i tråden, än, begått några övertramp. Jag vill bara sakta ner utvecklingen i tråden lite och påminna om tonen! Glad

[Alexis78]
1

#45# Dina erfarenheter är värda lika mycket som alla andras, lägg inte ord i munnen på mig tack! Men poängen är att olika människor kan ha olika erfarenhet av skinnys, det är därför det här forumet är så bra, här kan man ta del av olika människors erfarenheter.

HannaVastervik
3

#39 Tycker också #33 kritiserar skinnys. Jag behöver knappt smörja mina heller. Som du säger kan man missta döda hudceller för torrhet.

[SallysPigge]
3

NU har ju jag ingen Skinny eller så men har erfarenheter när det gäller barn och smörjning. För att göra sagan kort så smörjde jag bara min dotter om hon blev röd. Min kusin smörjde sin son vid varje blöjbyte, en dag glömde hon och hans hud som hade vant sig vid salva. och när han inte fick det såfick han svåra sår i skärten.

Alltså med detta så vill jag säga att jag tror man bara ska smörja in om det verkligen behövs och inte i onödan, vilket då kan gå fel. Visst Skinny och barn är inte samma sak men båda har ju hud …..

godisgrisen
1

Teddy har jag inte men korthår och ja, jag trimmar mina djur inför utställningar. Det låter hemskt att rycka ur hårstrån bara tanken på att någon skulle rycka strån från mitt huvud får mig att rysa. Nu verkar inte marsvinen tycka att det gör så ont de bryr sig inte mycket. Vissa mer än andra och då får man helt enkelt låta bli att trimma. Lite i svanken och på rumpan brukar de reagera men på främre delen av kroppen och sidorna verkar de inte känna mycket alls. Man lär sig också tekniken. Gör man det på rätt sätt känns det mindre för marsvinet.

Jag håller med om att standarden på pälslängden på korthår är lite orealistisk. Man kan trimma olika långt välja olika nivåer. På marsvin som är väldigt långhåriga kan man ta en nivå extra för att minska pälslängden. Jag gör aldrig det utan tar bara de långa täckhåren och då är det faktiskt inte så mycket man trimmar bort. Vissa domare klagar på att mina djur har lång päls men det må väl vara hänt. Anledningen till att jag väljer att trots allt trimma är för att jag tycker att marsvinen är så mycket vackrare med trimmad päls och jag vill visa dem så snygga som möjligt på utställningen. Så ska jag vara helt ärlig vill jag gärna trimma som utställningsförberedelse. Däremot tycker jag inte det är fint när folk "hårdtrimmat" så pälsen tappar sin glans och ser luddig ut.

Det där med att avla och ställa ut djur efter en standard får man väl tycka vad man vill om. Jag tycker att det är jätteroligt och väldigt intressant. Och så länge man hela tiden sätter sundheten och ett gott temperament som de viktigaste punkterna finns det inget som marsvinen förlorar på. Tvärt om eftersom man på köpet får en god möjlighet att bara avla på friska djur då man har kontroll på stammen.