Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2125 ggr
Mitchika
0

Skygghet?

Det här är första gången jag fått hem marsvin som är så pass mycket äldre. Då jag var barn köpte mina föräldrar marsvinsungar från djuraffären, som alltid var jätteskygga och rädda för minsta lilla och krävde lång tid för att anpassa sig och bli lugna.

Givetvis så är en flytt stressande och läskig för ett djur och dom behöver lite tid, men.. Jag kan inte röra mig här hemma utan att skrämma slag på grisarna. Vänder jag mig om i stolen flyr dom in under hö eller in i huset så fort att spånet stänker. Och det är om dom ens vågar sig ut ur huset från första början.

Går jag ut från sovrummet till vardagsrummet så blir det panik och jag tycker så synd om dom. Finns det något jag kan göra för att lugna dom lite? Hålla på massor med dom, alternativt lämna dom helt ifred?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[SallysPigge]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håll på mycket med dom. Det är det bästa. Och har du nyss fått dom så tar det ju lite tid innan dom känner sig tryggare.

Mitchika
0

#1 Jo, jag vet som sagt att det tar tid, men jag känner mig så hemsk som skrämmer slag på dom…

Tack, tänker göra det. Har precis gått igenom tre av grisarna och kontrollerat dom noga. Jättefina, inga problem. Bortsett från paniken av att se mig, såklart.

Picasso
0

#2 men har de inte alls blivit hanterade i tidigare hem?

elinenglund
0

De bästa är ju att hålla på med dom! Sen kan du ju ge någon godsak och locka fram dom,så marsvinen vet att du inte är farlig!

Var lite samma för mig med,men det blev bättre efter ett tag! När jag kommer in i rummet nu så vet dom bara att det kommer bli mat och mys! :)

_Charlie
0

Mitt råd är att ignorera känslan av att du skrämmer dom och är elak. Jag hade samma problem med mina och mådde riktigt dåligt över att jag gjorde dom så illa, som jag tyckte, och hade stora planer på att flytta dom till ett lugnt ställe där jag inte gick förbi dom.

I stället fick jag tipsen att bara låta det vara, INTE flytta dom till lugnare ställe utan tvärtemot ha buren ståendes på det minst lugna stället.

I dag ett par månader senare kan barnen springa och hoppa och studsa precis vid burkanten, och marsvinen bryr sig inte ett skvatt utan sitter lugnt kvar stilla och fortsätter med vad de höll på med.

Jag är glad för det tipset, det har fungerat bra och det lärde dom att rörelser vid buren eller rörelser runtikring dom över huvud taget inte alls var förknippat med fara.

Fridaaaa
0

Dem är i regel i så ibörjan. Har en 3 månaders unge här, haft han sedan han var 5 veckor gammal, kan fortfarande fara i väg som ett spjut.

Marsvin är flyktdjur, det är därför dem brukar reagera på mycket.
Man får helt enkelt vänja dem och vissa marsvin går snabbare att vänja än andra.

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
0

#3 Jodå, dom har blivit hanterade massvis. Dom hade nyklippta klor och långhåriga killens päls såg ut att vara nyborstad och fin. Husse och matte var väldigt måna om dom och det var riktigt sorgligt under gårdagen då dom lämnades här.

#4 Okej! Jag lyckades inte locka fram dom igår med gurka (dom sitter som paralyserade och tittar på mig som om jag vore reinkarnationen av djävulen själv), men jag lämnade gurkan i buren över natten. Finns inte ett spår av gurkbitarna kvar idag. :)

Jag försökte hålla i tjejen, Kakan. Det är tur att jag är van vid små spattiga djur, för annars hade det gått illa.. Det avskräcker mig inte, så idag har hon fått utstå ännu en gosstund. Killarna är mer okej med att sitta i famnen och hanteras, men dom är ju äldre än henne så det är nog det som spelar roll.

#5 Jag försöker ignorera den känslan, men det är svårt. Det var åtta år sen jag sist hade skygga små marsvin som såg mig som monster. Kom inte ihåg att det kändes så jobbigt.

Ingen fara med det, burarna är så pass stora att jag inte riktigt kan flytta dom till ett lugnt ställe. Enda stället där dom kan vara är där jag är för det mesta. Men det är ett bra tips, tack! :)

#6 Den yngsta jag har är född i maj i år (ca sju månader). Alla andra är runt 2 år och den äldsta är 5½. Jag hade räknat med att dom skulle vara lite rädda och småskygga, men inte till den här nivån.

Japp, marsvin är flykt och bytesdjur och faller oftast offer för gosgalna rovdjur som mig, Marsvinus Fanaticus. Vi jagar rätt på marsvin och gosar med dom tills dom får nog och pinkar på oss i protest. Fred gjorde så, i alla fall. Han var ett udda marsvin.

Skämt åsido, jo, marsvin är flyktdjur. Jag tycker det är lite trist att titta på tre burar som till synes verkar helt tomma bara.. Så tyst, inga rörelser…

Picasso
0

#7 Vad skönt att de har haft bra ägare och hem tidigare :)

Då ska det inte ta sååå lång tid innan de förstår att du inte tänker göra dem illa. Får de bara landa i sin nya miljö och vänjer sig vid dig, så har du snart 5 supergosiga marsvin som vill gosa med dig.

FruJohansson
0

Testa att lägga en en riktigt lövig lönnkvist. Då sitter de där under och ser inte precis alla rörelser, samtidigt som de har nåt att göra. Blir inte alls lika skvättigt då har jag märkt :-)

Mitchika
0

#8 Ja, det här är inga vanvårdsfall. Bara en mycket sorgligt allergihistoria. :(

Det låter mysigt! En av brorsorna smet tidigare ur knäet ner på golvet, vilket inte var så lyckat. Det blev att vänta en bra stund innan han vågade sig tillbaka in i buren.

#9 Verkligen? Det är inget som är farligt för dom att äta?

Fridaaaa
0

#10 Nej lönn är inte farligt, bären ska dock helst torkas innan sedan kan man ge marsvinen det också:)
Fruktgrenar är med bra och populärt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
0

Nä lönn är det godaste mina vet, de väljer det före äppelkvistar. Har kollat up det också ska vara helt ofarligt.

Mitchika
0

Toppen! :D

Då vet jag precis vad jag och hunden ska leta efter ute på promenaden senare. Vad fint det kommer bli, lite höstdekorerade burar. :)