Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1165 ggr
Mitchika
0

Lite råd?

Jag sitter i en lite knivig situation. En släkting till min syster blev allergisk mot hö och behövde akut omplacera sina marsvin. Jag ställde upp som mellanhand efter ett tag då dom inte lyckats hitta hem till dom, då jag vet hur jobbigt allergi kan vara. Marsvinen var sex från början, men bara fem stycken kom hit.

Det äldsta marsvinet på nästan sju år fick somna in, då husse och matte hittade vad dom misstänker var en systa vid hennes mage. Den verkade besvära och gjorde ont, så dom ansåg att det mest humana för en så gammal gris var att låta henne få somna in. Men, det lämnade lilla Kakan (född i maj i år) ensam och så ska det inte vara.

I dom två andra burarna finns det två par med okastrerade hanar. Två av dom är jämngamla bröder, så inga direkta problem där. I den andra buren, däremot, bor det en gammal kille på 5½ år och en kille på dryga 2 år. Att omplacera en så pass gammal kille ger mig dilemma nog, men dessutom finns det risk att hans yngre burkompis snart sitter i samma sits som Kakan.

Jag har ett antal alternativ, men vet bara inte vilken väg jag ska gå.

Det ena är ju att omplacera Kakan till ett bra hem så snabbt som möjligt, samt även dom två bröderna. Sen behållare jag den äldre och den yngre hanen tills den äldre vandrar vidare. Då antingen omplacerar jag den yngre eller alternativt behåller, kastrerar och skaffar ett par småtjejer åt honom som sällskap. Men jag planerade inte att skaffa egna marsvin förrän om tidigast 3-4 år..

Ett annat alternativ kan ju vara att skrapa ihop pengar till kastrering för den yngre hanen redan nu och placera om honom tillsammans med Kakan. Det lämnar visserligen gammelman ensam, men hur jag än vrider och vänder på det här verkar någon bli själv.

Ytterligare ett alternativ vore väl att trolla fram en ekonomisk lösning som gör det möjligt för mig att skaffa in en kompis till Kakan och kan behålla allihopa! Jag har haft dom här hemma i dryga 18 timmar och älskar redan allihopa. Stackars hunden och råttorna känner sig nog lite utanför.

Blev ett långt inlägg, men det beskriver situationen rätt bra. Det jag bryr mig mest om är att göra det som blir bäst för marsvinen. Ibland verkar dock hinder bli som en dimma för ögonen och hindrar en från att se även det mest uppenbara.

Råd, åsikter, tips och synpunkter är väldigt välkomna.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Alexis78]
0

Men behöver du verkligen trolla fram en ekonomisk lösning? Det finns massor av honor på blocket som behöver nya hem och som inte kostar många kronor.

Mitchika
0

#1 Jag uttryckte mig dåligt. Det som behöver trollas fram är den ekonomiska lösningen att kunna behålla 6 marsvin för resten av deras liv. Att hitta en hona till Kakan vore inga problem.

Så som läget ser ut nu går allt ihop, men. Det blir inga extra pengar att lägga undan varje månad till bufferten. Jag har pengar undanstoppade, men dom kommer inte att växa. Skulle det värsta inträffa och flera av djuren bli sjuka och kräva massa veterinärvård och mediciner… då blir det problem tillsist.

[Alexis78]
0

#2# Aha, ja då blir det en annan sak.  Jag hade nog försökt omplacera lilla Kakan och ev den yngre hanen, en budget är viktigt.

Mitchika
0

#3 Om jag omplacerar den yngre hanen nu så har jag då en 5½ år gammal kille som kommer bli sittande alldeles själv..

Kakan kommer att omplaceras oavsett, då hon är så pass ung och den enda honan. Min tanke vore ju att kanske kastrera den unga hanen och placera om honom med henne, men det lämnar återigen gammelkillen ensam..

Picasso
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Men kan du inte skaffa en kompis till Kakan för att sen omplacera båda? Då får ju Kakan har Kakan en kompis fram tills dess.

Mitchika
0

#5 Hmm, det är ju ett till alternativ… lite riskfyllt. Skulle det nya marsvinet inte vara helt friskt (ha något dolt som gamla ägaren kanske inte berättar om) så kan det smitta dom andra fem.

Sen vet jag inte om det finns många som är så roade av tanken att omplacera sitt marsvin till ett nytt hem där det kommer att omplaceras igen.

Picasso
0

#6 Det är alltid en risk att med att ta in nya djur, precis alla är ju inte ärliga och talar om i fall marsvinet kanske har något som kan smitta eller så vet inte det själva.

Det är sant, men sen finns det lika många som inte bryr sig om var marsvinet hamnar eller vad som händer dem. Många vill bara bli av med de så fort som möjligt.

Mitchika
0

#7 Ja, men det är oftast dom som inte bryr sig som inte heller är ärliga om eventuella problem, fel eller sjukdomar som marsvinet kan ha. Eller i vissa fall, känner inte till dom alls.

Binajis
0

Jag tycker att du ska satsa på att omplacera Kakan. Har jag missat något, förstår inte riktigt vitsen att kastrera den yngre hanen och sätta med henne för att sedan omplacera? :)

Dessutom tycker jag det är sorgligt om den äldre hanen ska behöva leva sin sista tid ensam. Det är bland det mest tragiska som kan hända, tycker jag.

Så mitt tips:

* Omplacera Kakan till ett hem med marsvinskompisar. Bör inte vara direkt svårt, hon är ung och hona - brukar kunan sälja som smör, utsäkta uttrycket.

* Omplacera bröderna.

* Behålla gamlingen och ynglingen. Hur du gör när gamlingen försvinner är nog svårt att tänka ut redan nu. "Risken" är ju rätt hög att du kommer bli alldeles för kär för att kunna lämna bort ynglingen när den dagen kommer :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

dumlekola
0

#8 Jag håller med #9. Omplacera Kakan till ett hem där det redan finns marsvin och bröderna.

Du kan ju försöka här genom MiF där människor är intresserade och läser på om marsvin och där du kanske kan följa dem genom forumet. Var bara tydlig om du inte vill att de skall användas till avel.

Tänk på att det är du som väljer vem du vill sälja till. Köparna kan gärna få svara på frågor så kan du sedan i lugn och ro bestämma dig för vem som känns bäst. Ni kan ju upprätta ett kontrakt också om du vill att de skall komma tillbaka till dig om de inte kan ha marsvinen kvar eller att du vill bli meddelad om de säljs vidare. Glad

[Alexis78]
0

#10# Fast det kan vara bra att tänka på att det inte är alldeles enkelt att omplacera marsvin, man ska vara kräsen självklart men man kanske inte ska sätta kraven så högt att ingen hör av sig. Jag skulle tex inte skriva  på något kontrakt och jag anser ändå att jag är väldigt bra med mina marsvin.

Mitchika
0

#9 Jag vet inte riktigt själv, kanske tänkte jag inte klart angående kastreringen på killen. En del av mig oroar mig nog för att Kakan kanske ska sluta upp hemma hos någon som ensammarsvin och att det då vore bättre att placera om henne med en kompis.

Jag vägrar låta Sviskon blir ensam den sista tiden i sitt liv, han är min lilla älskling. Dock verkar han vara lite grinig på sin burkamrat nu, ska hålla ögonen på dom. Kan ha med flytten att göra.

Det var ungefär min ursprungsplan också. Det största problemet var just buren med den äldre respektive yngre hanen, Sviskon och Tranbär. Jag VET att jag kommer fastna för Tranbär om han stannar… XD Fastän han inte är den variant av marsvin som jag egentligen föredrar.

Är det en bra idé då att i framtiden kastrera Tranbär och skaffa honom två små tjejer till sällskap, efter att gamle Sviskon går bort?

Mitchika
0

#10 Jag är Medarbetare på Omplacering iFokus så jag kommer lägga upp en annons där och även här, hade jag tänkt. :)

Alla dom här grisarna kan återvända hem till mig om det visar sig bli problem med allergi, flocken, bristande intresse mm. Jag bryr mig fruktansvärt mycket om dom och dom är alltid välkomna tillbaka.

Ingen av dom här grisarna ska användas till avel. Alla är från zooaffär med totalt okänd bakgrund, bortsett från Sviskon som är gammal.

Tack för ett uppmuntrande inlägg. :)

#11 Jag ska försöka skriva en annons så att alla vågar höra av sig, men det betyder inte att jag låter dom komma till vem som helst. Har några viktiga nyckelfrågor som jag kommer ställa. :)

[Alexis78]
0

#11# Det är väl få personer här på mif som släpper iväg sina marsvin till vem som helst iofs :) Sen är de allra flesta här på mif duktiga och kunniga på just marsvin också så jag tror chansen att hitta rätt hem även utan avancerade krav är rätt stor när du lägger in annonsen här.

Binajis
0

#12 Placerar du ut henne i rätt hem så tror inte jag att risken är större att hon slutar som ensammarsvin än om du sålt henne med en kompis. Du kommer ju välja hem med omsorg - med andra ord inget hem där hon inte får en vän :)

Jag tycker absolut att det är en bra idé att kastrera Tranbär i framtiden och skaffa honom några fruar. Det lär han uppskatta! :-)

Det verkar som att du får ta risken att fastna för Tranbär… Flört Att Sviskon är lite sur mot sin burkamrat har nog med åldern att göra, Tranbär bör ha märkt av att Sviskon är svagare och jag tror att denne helt enkelt vill visa att han fortfarande har pondus. Problemet man brukar ha är just att den yngre inte låter den äldre vara, så personligen skulle jag tycka det vore skönt om den äldre visar på fighting spirit. Det är bara frustrerande om det är den äldre som blir hunsad.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

godisgrisen
0

#5 Nä inte så tycker jag. Då får två honor bara snabbt studsa i ett hem. Då är det bättre att omplacera Kakan direkt till bra hem med en kompis. Att omplacera honor brukar gå snabbt det är många som vill ha.

Jag tycker även att du kan om du inte väljer att behålla dem omplacera de två halvgamla bröderna. Och beålla unghanen och gammelgubben för att ta beslut om vad som ska göras när du en sorglig dag senare måste. Troligien är du vid det laget så kär i Tranbär att du hittar en kompis till honom ;-).

Så skulle jag ha gjort eller behållit rubbet och skaffat en kompis till Kakan.

Mitchika
0

#14 Sant. :) Kommer nog upp en annons här inom den närmsta timmen, ska bara få ut fröken och se om jag inte kan få några bra bilder på henne.

#15 Att ha fler marsvinshonor är ett MÅSTE för att få ta sig an Kakan. :)

Jag hejar på Sviskon! :D Tranbär verkar vara lite av en toffel, dock, men jag kan ha fel. Men det är bra att Sviskon visar att han inte tänker backa ner för att han har blivit lite äldre. :) Tranbär verkar vara tillfälligt förvisad från deras hus. Det varierar, märker jag. Då ligger han under träbron och tjurar istället.

#16 Ärligt talat är jag dödskär i alla redan! :D Drömscenariot vore att skaffa en kompis till Kakan och behålla alla, men det blir en omöjlighet. Ekonomin klarar inte det.

Då har jag tagit beslutet. Kakan och bröderna Poppis och Vinbär omplaceras snarast möjligt. Tranbär och Sviskon stannar, åtminstone tills Sviskon vandrat vidare. Dags att skriva ihop ett par annonser för sötnosarna.

Binajis
0

#17 Det låter som att Tranbär vet vem som bestämmer, hoppas det fortsätter så :)

Jag tycker det verkar lösa sig jättebra, fast jag förstår att du hellre skulle ha kvar hela högen. Du får satsa på köpare som du kan ha tät kontakt med. Jag röstar för bilder på Sviskon och Tranbär med, även fast de inte ska säljas!

Mitchika
0

#18 Ja, det hoppas jag med. :) Sviskon är en riktigt cool kille, även färgmässigt. Jag har ärligt talat ingen aning om vad jag ska kalla den gråa färgen han har i ansiktet. Cool är han oavsett.

Och nu blev det småbråk i deras bur igen. Tydligen skulle Sviskon ha även Tranbärs gurkbit.. XD Det är alltid gurkan som går åt först av grönsakerna jag ger mina marsvin… så var det även när jag var liten.

Jag hoppas att en vän ska kunna ta brorsorna, hon har alltid pratat om hur mycket hon älskar marsvin. Hon är bara orolig över hur det kan gå med marsvin och katter, då familjen har två katter. Hon träffade båda nu i eftermiddags och blev dödskär. Vi får se, lägger upp annons för pojkarna oavsett.

Jag kan lägga upp bilder på Sviskon och Tranbär i den här tråden. :) Annars kanske jag kan ge dom en presentationstråd istället. Måste bara hämta kameran och sätta igång och ta lite bilder.

Mitchika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu så har jag tagit lite bilder! Alla foton på Sviskon blev lite mörka, men… ja, här är han. :)

Mitchika
0

Och här har vi en olycklig Tranbär, som verkligen inte ville vara varken i sängen eller med på foto.

dumlekola
0

#20 Åh, så söt han är! Glad

(Färgen ser ut som cinnamon agouti/white, eventuellt roan beroende på hur han ser ut på kroppen.)

Mitchika
0

#22 Han är min favorit av hela högen, om jag ska vara ärlig! :)

Okej! :D Har en helkroppsbild på Sviskon också, även den lite mörk.