Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1440 ggr
tjorve
0

Viktnedgång

Jag har 4 marsvin, varav den ena är 4 år, två 3 år och en på 1½ år.

Det äldsta marsvinet väger normalt, den på 1½ år ökar i vikt än.

Sen har jag två lika gamla där den ena alltid varit tjockast i flocken och den andra varit minst.

Hon som är minst har nu börjat minska i vikt och jag har uppmärksammat det extra mycket sedan jag kan känna revbenen och hon inte har det goa gullet på samma sätt. Hon har alltid vägt minst men när jag vägde henne i januari vägde hon drygt 1 kg. En månad senare hade hon minskat med 34 gram och de andra hade ökat med ungefär samma.

Nu hade jag inte vägt på hela sommaren då jag inte upplevt att hon betett sig annorlunda på något sätt. Nu när jag vägde den 7/10 vägde hon 826 gram. En viktnedgång 142 gram. Detta är ett spann på 8 månader.

Nu, 10 dagar senare har hon minskat med ytterligare 18 gram. Detta kan ju bero på tiden på dygnet som jag vägt etc.

I vilket fall. Hon äter och beter sig precis som vanligt. Är lika pigg och go. Inget konstigt runt analöppning, i mun, öron, etc. Kanske att hon inte ligger och sover lika avslappnat lika ofta. Fryser?

Om jag tar med henne till en veterinär, vad skulle dom göra? Är det läge för mig att oroa sig?

tjorve
0

Putt

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet faktiskt inte vad det kan vara. Är ganska ny med sjukdommar och så. Men OM det skulle vara så att hon fryser kanske du borde höja värmen. Eller köpa en Myspåse. Som de säljer här. De är bara att gå in på Säljes/omplaceraS marsvin och tillbehör. För dem påsarna rekommenderar jag starkt ! Mina marsvin älskar att mysa i den och de blir varma och goa också =)