Marsvinslägenheter
Vi håller på och bygger marsvinslägenheter, delvis vill vi att de ska få mer plats men oxå för att familjen ska få plats så har vi valt att bygga på höjden och inte lägga dem ned.
Vi har 2 flickor och 2 pojkar och bygger därför 2 lägenheter där pojkarna har 4 rum längst ned o flickorna 4 rum högst upp.
Nu blir jag dock plötsligt orolig att det här ska vara för litet för dem?
Varje rum mäter 69cm bred, är 39cm djup och 33½ cm i höjd.
En list kommer bredda djupet med 3cm då dörrarna monterats dit, så djupet blir 42cm bara.
Det bekymrar mig om ni som är mer erfarna marsvinsägare finner detta för litet?
Observera att varje par har 4 rum var.
Förlåt mig, skåpet är underbart fint men det måste vara mycket bredare, de behöver minst 50 i djup annars blir det alldeles för trångt.
Visserligen har du bara två i lägenheterna, så det är nog ingen risk för bråk, men nej, jag tycker det är för smalt. Men som sagt, underbart fint. Hur kommer det sig att du inte frågade innan det var färdigbyggt? Nu går ju inte måtten att ändra oavsett vad vi säger?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Riktigt fint gjort ! Och häftigt =) Men Jag tycker nog att det är för smalt tyvärr. Det blir helt enkelt för trångt för dem =(
Ja du, bra fråga :( jag var för ivrig med o sätta igång tills jag idag när jag tapetserade först då började känna att det kanske inte var tillräckligt med utrymme ändå :(
Vi har inte gjort dörrarna ännu så det jag tänkte på var om man kan bredda 2 av 4 lägenheter…jag vet inte vad som fungerar att göra rent praktiskt men det får vi isf försöka ta reda på.
De har ju sina burar som de bor i nu så det är egentligen ingen panik.

Du skriver att bredden bara är 39 cm, den absolut minsta tillåtna bredden (djupet) för hållande av marsvin måste vara minst 0,4 m- dvs 40 cm, sså lagligt sett så är måtten faktiskt inte tillåtna.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Något jag tänkte på… kanske du kan slå ut baksidan på den ena bokhyllan och ställa dom mot varandra istället, då får du visserligen inte 4 rum per marsvinspar men 2 dubbelt så stora. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
När dörrarna är på plats kommer det finnas en list så att bredden kommer bli +3cm, men 42cm brett…det är ju uppenbart väldigt lite. VARFÖR har min tröga hjärna inte tänkt på detta innan?!
Jaja, dum man får va då om man inte kollar upp sånt innan.
Tur jag kom på det innan jag flyttade dem iaf
Jag har bara suttit o kollat burbyggen på youtube o varit kritisk till att så många varit för små, så sitter jag o gör samma miss själv.
Suck.
Var ju bra o kasta jobb o pengar i sjön.
Jaja, inte mkt o göra åt saken, tack iaf för bekräftan.
#7 Hmm…jag har en tredje likadan bokhylla, så jag skulle kunna ställa den framför ena, ex vardagsrum/köksdelen. Om jag då breddar 4 av rummen så att alla får 2 rum som är 81cm breda inkl dörrlisten så borde det väl inte va nån fara att de andra rummen inte är mer än 42? Eller är det ändå taskigt?
#8 Men om du gör som #7 föreslog så är ju inte allt jobb förgäves+ att marsvinen får dubbelt så stor yta.
Vad fint det ser ut, men som övriga påpekat väldigt litet. Jag tycker att en bredd på mindre än 60 cm är väldigt litet oavsett vad resterande "rum" har för storlek. Man kan inte riktigt räkna ihop en total yta av flera avdelningar i en bur heller. Det är en stor, öppen yta som ger marsvinen stor yta - inte många små på höjden. Men idén som #7 har låter bra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 det låter ju jättebra. Då är inget jobb förgäves. Sen har jag en erfarenhet att dela med mig av: de skvätter ofta kiss och dylikt en bit upp på väggen, så det är bra om man kan dra upp golvmattan en decimeter eller så på väggen, som i badrum. :-D

Tycker ju inte heller detta med flera rum är nån bra ide, det ska vara en stor yta för att det ska bli bra med utrymme, 69x42 cm är ju inte mycket, visserligen finns flera rum med den storleken, men varje rum är alldeles för litet, skulle ha varit det dubbla i alla fall.
#9 Att ha två breda rum och ett smalt per par låter som en jättebra idé! Det smala rummet kan du ha som hö-rum så slipper du ha hö i hela buren! 
Det stora rummet är nästan som en 60*120-bur rent ytmässigt (vilket jag personligen tycker är minimum), så tillsammans med hö-rummet blir det helt OK.
Du har redan fått bra tips och råd från andra, men måste bara säga att det var en häftig ide med tapet(?) och sånt i rummen! Ser fram emot slutresultatet!:)
Det blir isf 2 breda rum och 2 smala rum per par och det känns som den bästa lösningen hitintills, att sätta den tredje bokhyllan framför den ena, iaf eftersom jag har skurit ut hål mellan de två färdiga bokhyllorna så kan jag inte sätta dem mitt emot varandra. De är ju utskurna för tunnelgångarna som de älskar.
Kanske ska tillägga att de släpps ut på morgonen och springer fritt i varsitt rum tills kvällsmaten, killarna i matrummet o tjejerna i korridorshallen, så hursomhelst ska de "bara" spendera nätterna i dessa men jag vill ju de ska trivas o ha det bra hela tiden.
Att vi har dem ute är för att jag inte sett nån bur som ger marsvin den glädjeyra och popcornskutt som de får då de blir utsläppta för golvtid efter frukosten.

#16 Tycker inte att mina marsvin uppskattar golvtid så mycket, dom är ju av naturen flyktdjur och är inte så förtjusta i stora öppna platser, så dom går ju gärna och gömmer sig under nånting eller i nåt hörn, men det kanske är olika. Skulle då inte orka städa två rum efter en hel dags marsvinskiss och bajs.
Tar bara några minuter att sopa, dammsuga och svabba av deras utrymmen. Men jag tror det är olika för ena honan sitter gärna bara i nåt av deras "skyddstationer" där det finns hus, vatten, mat, hö o tidning för rasta. Men de andra tre blir jättelyckliga.