Hur mycket foder?
Hur mycket foder - utöver hö och grönsaker/frukt - ska ett marsvin ha?
Och vilken pelletssort rekommenderar ni? 
Tackar för svar!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Menar per dag då 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Åh det beror helt på marsvinet :)
Morris & Pepsi får:
- Fri tillgång till bra hö (som alla marsvin ska ha)
- Vitkål var dag plus en annan grönsak (väger aldrig)
- Pellets var dag (mäter ej)
- Nytt vatten varje dag
Lotus & Blixten får
- Fri tillgång till bra hö (som alla marsvin ska ha)
- Vitkål var dag plus en annan grönsak (väger aldrig)
- Pellets & havrevar dag (mäter ej)
- Nytt vatten varje dag
Blixten får havre eftersom han är skinny, och håller hullet bättre på det.
jag ger svenskt foder: djur & natur: kanin&marsvin.
Tycker det fungerar jättebra till mina marsvin.
Ger samma pellets till mina kaniner:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej :) Jag har ju tre hanar ihop, och de har fått runt 1dl var /dag + fräscht hö och grönsaker o ibland frukt och vatten givetvis. Tycker du jag ska öka mängden? De är varken tjocka eller smala så tycker de är lagom i hullet. Men det var längesedan jag hade marsvin och då var det morsan som skötte dem, så jag vet ju inte exakt vad mängden mat ska ligga på.
Jag har gett de havre blandat med kaninmaten (rabbit royal) så länge, men imorgon ska jag köpa en pellets åt dem, då jag läste att de inte fick äta kaninmat (?) :s
Men tack för svar! :)
// Anka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna frågan kan du nog få olika svar av alla, det är väldigt individuellt vad alla rekomenderar. Vissa rekomenderar en halv dl av en pellets per marsvin och dag, andra rekomenderar 1 matsked av ett annat pellets per gris och dag, en annan rekomenderar inget pellets alls utan havre eller korn eller annat sädesslag medans någon rekomenderar inget kraftfoder över huvud taget.
Gör det som känns bäst. Går de kraftigt upp i vikt, minska ner kraftfodret, blir de för tunna - öka på det.
Vad alla i alla fall är överrens om är att så kallade gnagarblandningar med fröer och små gröna chips o dyl i är ett enda BIG NO NO!
;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#4 Okej! Men då fortsätter jag nog på det jag har nu :)
Nej aldrig i livet! Inga gnagarblandningar här inte! ;)
// Anka
#3 Den pelletsen är för både marsvin & kanin :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ja din ja, men inte den jag har :) Den är ju till för kaniner, men jag vet inte hur farligt det egentligen är att de äter kaninfoder, de får ju havre blandat där med.
// Anka