Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1689 ggr
[JennyNorgren]
0

Tjock =)

Hej!

Mitt ena marsvin, Oboy. Är dräktig. Men jag tycker att hon är allt för smal =/  . Man känner vissa ben och så som man inte känner på andra. Så jag ska börja ge henne morötter. Något mer tips på grönsaker med mycket socker i ?

Och hon går nu Med Elvis. Gör det något om han gå upp lite i vikt också? (jag kan ju inte kontrollera om båda äter morötterna).

Tacksam för svar !

Haley
0

Fast varför ska du ge morötter för att hon ska upp i vikt?

Det är ju inte konstigt om hon är smal om du tänker så…

Ge en bra pellets istället. Kan rekommendera kalvpellets. Det har jag till mina kaniner och ett marsvin, funkar superbra.

[SweetRose]
1

Skulle rekomendera kraftfoder ex havregryn och mer motion istället för sockerrika grönsaker.

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 #2 Hon får en pelletsblandning OCH havregryn Men det fungerar inte. Jag skulle tro att det är ganska många beibsar i magen som suger ur all näring i henne.

1# Och vaddå inte så konstigt att hon är smal om jag tänker så?? :O

Fridaaaa
0

Rekommenderar inte att ge massa "söta" grönsaker.
Öka istället pellets& havre istället:) Tror det är bättre.

Men parade du henne när hon var smal eller har hon blivit smal pga dräktigheten?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

#4 Nej jag skulle aldrig para henne om hon var smal redan. Nej nej. Hon vägde 980 när jag satte ihop henne med Elvis. Och nu väger hon 1102  Men man kan tydligt känna att hon har tappat fettet och att allt har satt sig på magen där ungarna är. Är orolig att hon är sjuk. Men vill försöka och se först om jag kan få upp henne i vikt. Innan jag tar henne till vet.

Tack för svar ! :)

Fridaaaa
0

#5 okej :) bara undrade.
Hoppas hon ökar som hon ska.

Lixim
0

Stödmata henne med fortimel

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
0

#5# Men om hon är dräktig och du misstänker att hon är sjuk, varför vänta med att kolla henne då?

[JennyNorgren]
0

#8 Misstänker inte att hon är sjuk. Oroar mig över att hon kan vara sjuk. Men jag är överorolig hela tiden. Så jag ska se om jag kan få henne att gå upp i vikt.

Binajis
0

Hur långt gången är hon? Är Elvis en okastrerad hane, i så fall - varför går de tillsammans? :)

Morötter kan du ge, men jag skulle försöka att få i henne mycket kligröter av olika slag. Vetekli, kruskakli, havregryn i en blandning med vatten och t ex nyponsoppa eller proviva (egentligen mest för smakens skull), askorbinosyra och rivna morötter/äpplen/broccoli/blomkål (bara fantasin sätter gränserna :-)) är en god gröt som marsvinen brukar sluka =) Man får prova sig fram vad marsvinet gillar bäst.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Denna kommentar har tagits bort.
[JennyNorgren]
0

#11 Hon är inte så lång gången. skulle tro 4 veckor. Hon ska inte gå med elvis länge till. på måndag fyller en av bebisarna jag har 7 veckor och så ska hon få gå med henne. Men tills dess får hon gå med elvis för att slippa vara ensam.

Vart får man tag i vetekli och kruskakli av bra kvalité ?

Tack för svaret !! D

[Alexis78]
0

#12# Men varför har du inte henne ihop med bebisen och den andra honan redan nu istället för med hanen?

Fridaaaa
0

#13 Det spelar väl ingen roll? Det gör ingen om hane går med honan fortfarande :) så länge dem inte går ihop tills honan är högdräktig.

Binajis
0

#12 Jaha, då förstår jag :)

Både vete- och kruskakli finns i vanliga livsmedelbutiker, tillsammans med havregryn, mjöl osv :)

Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Alexis78]
0

#14# Ren nyfikenhet, den lilla honan går ju troligtvis inte ensam nu och jag undrar varför de behöver flyttas över huvud taget, den lilla kan ju gå ihop med samma som hon gjort hela tiden och den dräktiga skulle ju också kunna gå med dem hela dräktigheten. Honor trivs ju bäst i flock vanligtvis.

[JennyNorgren]
0

#16 du är då alltid nyfiken ! Haha. Men jag har svar på allt. Jo för att den lillas Mamma som hon går med nu. Går inte ihop med andra honor medans hon har ungar. Hon vill "klara det själv" .  Efter att jag har satt ungen med Oboy om några dagar så får mamman sitta ensam en vecka eller så. Och sedan placerar jag henne i den andra flocken med honor jag har. Då fungerar det.

[Alexis78]
0

#17# Frågar man inte får man inte veta :)

Så om jag fattat det rätt, honan du tagit en kull på är aggressiv mot andra honor så hon går numer själv med sin dotter, och din andra dräktiga hona går med en okastrerad hane. Om en vecka ska du flytta dottern ifrån mamman till den dräktiga honan och mamman ska gå ensam en tid tills hon kan sättas med din honflock igen?

Ska den okastrerade hanen gå ensam också då eller ska han sättas tillbaka med en annan hane då?

[donkeyqueen]
0

Lämnar ett tassavtryck :)

[JennyNorgren]
0

#18 Hon är inte aggressiv när hon inte är dräktig eller har bebisar. Men ja. Sen ska hon få gå med sin vanliga flock =).

Och hanen kommer sätta ihop men en av småkillarna jag har när han blir större =)

godisgrisen
1

Fast det var en sak jag undrade över. Om hon bara är fyra veckor gången kan ju inte magen vara så jättestor att ungarna tar massa från mamman redan… det känns skumt. Har du räknat rätt?

Inlägget redigerat av moderator eftersom det delvis vände sig till numer borttagna inlägg.

[JennyNorgren]
0

34#

Jag tror att det är ganska många ungar där inne.  Men nej, hon är inte jättestor. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att hon inte har speciellt mycket fett . Alltså. Som döljer tex revben och så. Det enda stället hon är stor på är magen och det har inte med fett att göra.

Inlägget redigerat av moderator eftersom det delvis vände sig till numer borttagna inlägg.