Skabbspridning hur?
Veterinären ska få kolla upp Charlie, det börjar sakta men säkert sjunka in att trots att det ser ut och ter sig som svamp kan det lik förbannat vara sellnic i alla fall. Han måste få chansen att kollas upp.
Är det nu så att det är sellnic, blir han och burkompisen behandlade.
Men… på måndag anländer 3 nya grisar till oss. OM det nu är sellnic, kan de vistas i samma lägenhet? Charlie och Chivas står i vardagsrummet, nya grisarna kan sitta i köket.
Om vi sköter handhygienen ordentligt, använder handsprit osv, och inte låter de blandas på något sätt - är detta säkert för nya grisarna eller är det en ren chansning?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
lämnar ett tassavtryck
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och om det nu är skabb, var kan kvalstrena gömma sig och överleva? Är det skabb slänger jag buren på en gång, jag vet att man kan sanera och ha sig men jag funkar inte så. Den slängs, Kan de finnas i andra saker? Min säng står en halvmeter från buren tex…
Virkon S? Har jag läst om. Kan man sanera lägenheten med detta eller vad gör man? Ah… måtte det inte vara sellnic men å andra sidan hoppas jag ändå att det är det, så att han kan bli frisk…
Alla marsvin i samma hus måste behandlas.
Men jag tror inte det är sellnic han har, för då hade det inte blivit bättre av salva och han hade magrat av osv.
Morris har nämligen haft sellnic, han gick ner i vikt & tappade massa päls på magen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jag vet, det är just det som får mig att tvivla, medans tjejen jag pratade med, trots att jag berättade att områdena blivit finare av svampbehandligen, tyckte att det lät som sellnic. Med tanke på att han kliar sig mycket och har sina anfall. Så jag vet inte. Det känns fel men ändå letar jag efter hopp.
I vilket fall som så ska han undersökas, jag vill bara få tag i den andra veterinären först och rådfråga om pris eftersom de inte svarade när jag ringde.
Men jag läste att sellnic smittar genom direktkontakt. Om nya grisarna sätts in direkt i köket, måste dom väl inte behandlas - eller? Om det nu är skabb vill säga…
Skabbdjur lever i huden, inte på. De gräver gångar i huden. Jag tror inte att de nya grisarna behöver behandlas om det är så att marsvinsskabb beter sig som tex rävskabb som hund kan få. Det kan dock skilja sig, det vet jag inte. Det jag vet om rävskabb är iaf att djur som haft kontakt med varandra skall behandlas, dvs den andra burkompisen. Skabbdjur hoppar inte och kryper inte heller i pälsen. Att dem nya grisarna skulle smittas känns osannorlikt, dock kan det av bekvämlighetsskäl kanske övervägas. Jag hade inte behandlat dem nya grisarna.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#5 Jag hade preciiiiiis klickat iväg ett PM till dig när tråden uppdaterades. ;) Ditt svar låter lugnande. Vet du om skabbkvalstrena överlever handsprit? Eller ska man använda något annat att tvätta sig med, virkon s? Jag vet inte vad det är eller var man får tag på det, bara att det ordet används flitigt vid Ohyra. ;) Jag är så nojig av mig.
#4 Smittas inte enbart vid direktkontakt. Jag var tvungen att behandla alla mina marsvin trots att dem inte hade vistast i samma rum eller haft samma grejer.
På Humlans marsvin står det att man måste behandla marsvinets burkompisar och rengöra deras saker, inget om att alla marsvin i hushållet ska behandlas?
#8 Jag fick veta att man skulle behandla alla marsvinen, även som dem inte var i samma bur. Så gjorde det för att minska risken att dem med drabbades.
Dock är sellnic mycket lättare att bli av med än Ringorm som tur är. Krävs inte lika mycket sanering osv
Virkon s tar inga djur, endast virus, bakterier och svampar. Vid rävskabb kan man sanera omgivningen med ivomec blandat med vatten. Man sprayar med en blomvattenflaska. Exakt koncentrationen ivomec i mängen vatten kan jag inte i huvudet. Det vet säkert din vet. Om inte så kan jag fråga min. Ivomec är dock receptbelagt. Helt säkert vet jag inte om det fungerar även på sellnick, skulle dock tro det.
Stronghold fungerar på sellnic, dock med receptbelagt med.
http://www.guinealynx.info/mites.html Här finns massor av info.
Oj den länken fungerade visst inte. Www.guinealynx.info och leta dig fram till sellnic mites.
#13 Tack så mycket för den länken, jag ska genast läsa. Jag såg bilderna och kan på en gång säga att så där ser Charlie INTE ut. Här är bilden jag la upp för några dagar sedan, så där ser hans ut. Med tanke på hur länge han haft de besvären borde det väl verkligen se värre ut vid detta laget om det rörde sig om sellnic..?
Nu har vi fått tid till veterinären på tisdag. Den andra veterinären hade inga tider förrän på torsdag.
Tjejen jag pratade med sa att det är helt okej att isolera de nya marsvinen från de vi har på en gång, och tänka på att man går in till de friska marsvinen före de eventuellt sjuka, är noga med hygienen och inte låter de rastas på samma plats, så ska det inte vara någon fara med smittorisk. Skabb smittar inte i luften.
Så nu känns det lugnare. Nu hoppas jag att de ändå säger att det är skabb på tisdag, så vi får ett slut.
#16 Tack. :) Ja, är det Ringorm blir det ju sanering av både lägenhet OCH nya grisarna oavsett. ;) Men jag hoppas på skabb eftersom epilepsin kan ingå i sellnic, isf kan han få bli frisk från i alla fall 2 av sina onda ting. Det är han värd.
#17 jag håller tummarna för Charlie oavsett om det är skabb eller sellnic, hoppas att han kan få bli frisk efter behndlingen,
#18 Oavsett om det är skabb eller Ringorm menar du? ;)
Ja tack så mycket, det hoppas jag också.
#19 ja det menar jag…missade ringormen
Jag håller tummarna ;)
#20 Trodde det, skabb och sellnic är ju samma sak. :D Ja håll dom hårt så det spänner ända till Karlskrona. ;) Det blir sista försöket för Charlie, måtte det fungera så han får leva.
#21 Just det ibland hänger inte hjärnan med
Jag lovar jag kommer att hålla dom stenhårt för Charlie, hoppas hoppas att han får vara frisk efter behandlingen.