Dåliga grönsaker
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på grönsaker/frukter som är dåliga eller rentav farliga för marsvinen.
Ni får även ge tips på bra grönsaker :)
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Avokado= gftigt
Med sunt förnuft kommer man långt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Persilja i för mycket mägd är abolut inte bra. Men lite persilja ibland kan de få.
Rabarber & potatis är inte heller bra.
Med vänliga hälsningar
Emma
Tips på bra grönsaker är
Broccoli
Vitkål
grönkål
paprika
Mina får bara broccoli dock. De tycker dem alla om ! :D
#3 Potatis kan man ge rå i mindre mängder ibland om man vill. Det innehåller mycket stärkelse och ska inte ges i mängder, men lite är ingen fara.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Spenat och mangold är skadligt i stora mängder pga. oxalsyran.
Sallad, gurka och tomat är inte bra att ge annat än som godis eftersom det innehåller mest vatten och därmed är "onyttigt". De behöver vitaminrika grönsaker med fibrer. Sallad, gurka och tomat kan bidra till trumsjuka om marsvinen äter för mycket av det och för lite hö.
Morötter är inte bra att ge för ofta då de innehåller mycket socker.
I artikeln "Handla rätt till marsvinen" (du hittar den under rubriken Artiklar i menyraden) finns tips på bra marsvinskost. Framförallt rotfrukter tycker jag är väldigt underskattade - det är jättebra marsvinsmat!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Varför är de farligt med mycket persilja?
Okej tack så mycket för alla svar :D
#7 Det innehåller höga halter av kalcium som ger problem med inre organen vid överkonsumtion. Tex njurarna.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nu så vet jag att jag är i fel forum men jag tycker att det är onödigt att skapa en ny tråd på kanin iFokus så jag frågar här. Kan kanin också äta vitkål?
Hm… det känns ju genast lite olustigt att tjejen i foderbutiken rekommenderade mig att köpa torkad persilja och blanda ner det i pelletsen om det inte är bra. I varje mål mina får finns det ju persilja =(
#11 Du ska inte lyssna på allt dom säger i butikerna, tyvärr är det så. Dom vet oftast inte allt dom utger sig för att veta, obildade helt enkelt.
#10 Kaniner kan få det ibland i liten mängd.
#10 Ja i väldigt liten mängd. Man ska vara försiktig med kålsorter till kanin då dem kan få kolik.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jahapp, då blir det till att försöka rensa ut persiljan då =( Ja något ska man ju göra en fredagkväll ;)
Ska jag då ta bort de torkade morötterna och de torkade nyponen också??
Broccoli, vitkål är bra i små mängder, men ge dom absolut inte för mycket! Då får marsvinrn ont i sina små magar då dom inte kan släppa ut gaser. Paprika bör du inte ge dina marsvin, de flesta parprikorna är sprutade med något som jag kanppt vet vad det är hehe, men jag vet iallafall att det inte är bra att få i sig :)
#16 Vitkål får mina varje dag och paprika några dagar i veckan och broccoli några dagar i veckan. För marsvin gör det inget om dem får vitkål var dag, det har jag som basgrönsak varje dag och vet många som har det:)
Ja, man kan ju ge dom det ett par gånger per vecka i mindre mängder. Är ju bra för marsvinen att äta vitkål ;) Men vill ju inte heller att mina små älsklingar ska få ont i magen, så ger dom broccoli,vitkål eller annat liknande högst tre ggr per vecka.
#18 Dem får inte ont i magen av det :) Speciellt inte när dem är vana vid det. Börjar man hastigt och lustigt att ge det ofta så kan jag tänka mig det men inte annars:)
Äpple och päron kan man ju ge ibland men även det är inte så bra att ge ofta eftersom marsvinen kan få munsvamp!
Mina små grisar är inte så förtjusta i äpple, så det får dom bara i små mängder ;)