Avel
Jag måste fråga om det är någon annan som reagerat på att det är extremt mycket avel på MiF nu ett tag, eller är det bara jag som tänkt på det?
Var och varannan tråd handlar om att folk vill ta ungar på sina marsvin, gammla, nervösa, unga, tjocka, magra, vanvårdade, välvårdade, renrasiga, blandrasiga o.s.v det känns närmast som en hets och stress att få tryckt fram kullar ur marsvinen och det sprider sig som en löpeld.
Det jag känner är att "vanliga" MiF sätts åt sidan lite, allt det övriga roliga man kan göra med sina marsvin sätts åt sidan och hamnar i skuggan och det blir som att det enda marsvinen är till för är att producera nya marsvin.
Man kan ju även ha dem att bara mysa med, skapa saker åt dem, ställa ut dem på olika utställningar, man kan lära dem trick, de älskar hinderbanor man kan göra åt dem, de kan lära sig att se skillnad på vissa färger och framförallt så är de ju så otroligt verbala med alla sina olika ljud, ett underbart sällskap.
Fast det kanske bara är jag som tänkt på det.
#1# Precis. Visst är det jättekul med ungar, men det finns ju så väldigt mycket mer roligt med marsvin. Ungar är ju bara en liten del bland alllt annat och sajten borde ju så mycket det går upplysa nya yngre medlemmar om allt man kan göra med marsvin förutom att ta ungar på dem.
Jag har också märkt att fokusen har hamnat väldigt mycket på "marsvinsproducerandet" …
Just nu har jag en dräktig hona. Men jag ska antagligen lägga ned min lilla Pet-avel, Min ena hane ska kastreras för att sedan gå med honorna. Möjligtvis att jag tar en kull till med honom. Anledningen till kastreringen är att han inte går ihop med andra hanar, och jag värdesätter ett bra marsvinsliv för honom, framför aveln.
Den andra hanen ska säljas/omplaceras (om det dyker upp ett bra nytt hem)
Jag tycker det är helt galet kul att göra nya burar & andra saker till de små djuren 
Himla bra tråd detta. Faktiskt något jag tänkt nämna själv. Ialla fall detta med stress och hets.
Det är så lätt att dras med i alla köp av marsvin och ungar som föds så man vill ju så gärna också uppleva detta m.m Min första kull bestämde jag mig för innan jag ens blev medlem här så det var ett eget beslut. Men nu så har det varit så med tankarna om att avla med Tindra som har ställt till det lite. För att man rycks med i vad som sker här inne. Men jag har börjat fundera mer nu och Tindra kommer antagligen inte få någon kull alls. Men om jag inte hade vaknat till så att säga så kanske jag hade tagit en kull på henne som jag inte vill ha.
Men det är nästan läskigt vad lätt man blir påverkad här inne.
Som tur är så diskuterar man med er som detta med Tindra då och det har fått mig att tänka om.
Så jag ser fram emot tips och idéer på vad man kan göra med Marsvinen. Speciellt nu när mina två yngsta barn har fått en varsin. Och min dotter "MinNogge" som är medlem här själv kan lära sig annat om just avel utan att känna hets. :-D
Ett tillägg! Och inte nog med ovanstående stress och hets så ska man jaga Guldpengar med … suck! får ta ett piller så jag blir lugn …
Lite OT men ändå … :-S
#5 hihi du måste ju inte jaga guldpengar ;) det gör inte jag hehe orkar inte haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ok jagar inte men kollar hela tiden efter dom ….. :-S
Har också märkt av det men tycker att det liksom allt annat går i vågor. För ett tag sedan handlade nästan alla trådarna om satin, en annan gång var nästan allt om Ringorm, går man ännu lite längre så var det avel igen, men det är helt klart bra att det kommer upp! Man kan aldrig lära sig för mycket!
Jag kan ju inte säga annat än att jag blir grymt sugen på att ta kullar på mina, speciellt som det nästan blivit en pe-explosion på långhåren och jag är minst sagt avundsjuk eftersom jag är van vid att vara ganska ensam om dem här nere :-P
Eftersom mitt liv ser ut som det gör nu så blir här inga kullar alls. Det känns riktigt jobbigt för om jag inte sätter Aitlin snart går mina linjer i graven men då får de göra det, hur jobbigt det än är. Men som sagt, sugen blir jag av alla bebbar som syns här!
#8 Jo men när du känner dig starkare så kommer du tillbaka med buller och bång. Och antagligen ingen avel på dom du har nu men med andra goa fina grisar. :-D
#7 Jag hade fått nervös sammanbrott av att kika efter dem hela tiden haha :D Därför låter jag bli ;)
#10 Det är därför jag är helt skakig nu :-S …… ;-)
Åter till trådens ämne :-D
#9 Ja, jag hoppas det iallafall :-D Men det får bli när de jag har blir gamla, jag tänker inte ersätta några sålda med nya ungar och för att ta ungar måste jag köpa in och då behåller jag hellre de (hjärnsläpp :-O de eller dem?!) jag har nu! Även om de är odugliga till avel så är de ovärdeliga för mig <3
#12 Det väl klart att dom är. Ska vara lika värda även utan avel. Kan inte förstå dom som säljer sina honor när dom är klara med dom. Usch!
#13 Jag kan förstå det i vissa fall men inte som många gör med att köpa in, ta en kull och sedan sälja. Har varit där själv och trots att det är flera år sedan tycker jag fortfarande illa om mig för det, vill aldrig göra om det!
Jag vill avla men har ju 4 gossar, och kan inte sälja någon av dem :)
Sedan så vill jag helst avla på 1-2raser med men funderar på vilka fortfarande osv mycket planering. Så vem vet hur det är i framtiden :D