Hur vanligt med ringorm?
Jag har ingen uppfattning om hur vanligt/ovanligt det är med Ringorm.
Jag undrar därför i denna tråd hur många av er som någon gång haft Ringorm hemma. (ni som vågar erkänna)
Vill inte att detta ska bli en diskussionstråd med massor av fakta, detta finns redan. Jag vill bara att ni som någon gång haft Ringorm gör ett kort inlägg där ni skriver typ "Jag har haft Ringorm för 3 år sedan" eller liknande. Inte en massa info om hur nu behandlade, vad veterinären sa osv. Jag vet att Ringorm kan finnas symtomfritt hos vissa bärare, så jag är bara intresserad av att höra ifrån er som fått konstaterat att det faktiskt var Ringorm.
Jag vet också att det kanske är ett känsligt ämne, att erkänna att man haft Ringorm. Egentligen borde det inte vara så tabu eftersom man aldrig kan veta om ett marsvin har Ringorm då dem kan vara just symtomfria bärare.
(hoppas nu att det inte blir en så lång tråd, utan att dem flesta av er inte behövt tampas med ringorm)
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag hade Ringorm för ca 3 år sedan tror jag det var, och nu alldeles nyligen. Är precis färdig med behandling.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Vi hade det för några månader sedan. Innan dess har vi aldrig haft Ringorm.

Jag hade Ringorm nu i augusti.
Mvh Alexandra
Jag har behandlat mina för Ringorm, efter kontakt med veterinär, men vi tog aldrig några prover eftersom jag visste att de hade träffat marsvin som senare visade sig ha Ringorm. Så helt säker kan jag ju inte vara, men symtomen försvann under behandlingen iaf. Tycker man hör om folk som fått Ringorm heeeela tiden.
*pepparpeppartaiträ* har jag sluppit Ringorm på marsvin, har dock haft Sellnic en gång.
Har själv haft Ringorm en gång samtidigt som en av mina dåvarande kaniner.
Var inte så jobbigt som många skriver tycker inte jag, men det är kanske olika från person till person hur jobbigt man upplever Ringorm och hur många marsvin man har osv :)
#6 Varför skulle man inte våga erkänna? Ringorm kan vilka djur som helst få, kan t.ex införas genom katter (som är symtomfria) mm.
Så det är inget att skämmas över, kan vem som helst få, både människa och vissa djur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Undrar som Moa, varför skulle man inte våga erkänna det? Bör man känna sig skyldig? Som jag förstått så kan Ringorm komma in med nya djur, eller man kan själv bli smittad och smitta dem.
Vi har haft det en gång, har för mig att det var någon gång i somras, grymt jobbigt.
#13 Ja du har rätt, det kan komma ifrån nya djur som är helt symtomfria men kan smitta andra. Läste någonstanns att det kan ligga "latent" (eller vad det heter) i upp till 6 månader utan att djuren visar symtom.
#14# Precis, min lillkille som drog in det till oss hade jag i karantän flera dagar för att se så han inte hade nån Ohyra eller annat som kunde smitta den tilltänkta burkompisen, men det dröjde ett par veckor innan han visade symptomen och då hade de ju gått ihop en tid.
Konstigt nog märkte jag aldrig något på kompisen, men de behandlades ju båda ändå så det hann kanske aldrig bryta ut.
#16 Ja ibland kan det uppkomma vid t.ex stress vid flytt, ny miljö mm om det har legat latent :)
Men ja man måste behandla alla, för det sprids snabbt annars, och kan ligga latent på ett annat marsvin, sedan upp kommer det igen osv. Det är det som är det jobbiga med ringorm…
#16 Det är inte så konstigt att du inte såg något på kompisen.Av alla mina marsvin så var det bara 2 små ungar som visade symtom båda gångerna.

#18 Samma hos mej…av 45 djur så hade endast 5 st symptom.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag har haft Ringorm flera gånger och det har alltid varit med nya djur. Orkar inte kolla upp vilka djur och när just nu. Jag blev dessutom grundlurad en av gångerna så nu hjälper jag aldrig uppfödare att omplacera om jag inte känner dem väl.
Nu har jag skiten igen och verkar inte bli av med det. Hur noga jag än sanerar så kommer det tillbaka men jag vet inte om det legat här hela tiden eller om jag har fått in det flera gånger trots inga nya djur. Har fått från utställning eller hö i så fall och den första utställningen jag var på efter förra saneringen var det flera som fick hem skiten så troligt att det kommer därifrån
Jag kommer aldrig bli av med ringormsångesten och just nu känns det rätt meningslöst att ens behandla eftersom det känns som det kommer komma tillbaka vad jag än gör