Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2538 ggr
lillarifas
0

Skaffa marsvin?

Hej! Jag är 13 år och jag är väldigt intresserad av att skaffa marsvin. Men problemet är att mina föräldrar är skilda och varannan helg skulle jag inte kunna sköta om dem. Min pappa skulle antagligen kunna ge dem mat och så men inte släppa ut dem på golvet varje dag. Jag undrar om man skulle kunna ha en liten hage(inomhus) som de kan gå till från buren. Är det tillräckligt 2 dagar varannan vecka? Vi har en katt också som är ungefär 3-4 år. Kan man ha katter ihop med marsvin? (Hon gillar inte andra djur :ı ) Man skulle ju i såna fall kunna stänga dörren så att hon inte kan komma in… Jag vill verkligen ha marsvin, så hoppas pappa vill det också :ı.

FruJohansson
0

Har du bara tillräckligt stor bur, minst 120X50, så är det inga problem. Det är klart att de klarar två dagar varannan vecka. Det räcker att din pappa sticker åt dem lite grönsaker och fyller på hö och vatten.

[NalaMeya]
0

Mina föräldrar bor inte häller ihop så jag ser bara min marsvin varannan vecka. Men jag har mina marsvin hos mamma, där hon ger dom mat och lite dagligt prat och kel:) Fast jag kommer dit var tredje dag och städar åt dom. Och sen veckan jag är där får dom lite mer uppmärksamhet och lite mer spring på golvet.

Men jag tycker att du sk skaffa en bra och stor bur, gärna ett hemmabygge då det är väldigt svårt att hitta stora gallerburar. Har du en stor bur behöver du absolut inte känna dåligt samvete för att du inte släpper ut dom i två tre dagar. Dom klarar sig utmärkt ändå:)

Självklart kan du ha katt och marsvin, men det beror ju lite på hur katten är med dom små grisarna;) Du har redan sagt att hon troligtvis inte kommer att gilla dom, men skaffa bara en "inbrottssäker" bur så är det inga problem. Antingen en stor gallerbur eller om du bygger eget så får du göra ett gallertak eller liknande till också:)

Hoppas att det går bra och att du får som du vill;)

_Charlie
0

Hej! :)

Angående katterna. Jag har en öppen bokhyllebur, alltså en bokhylla som ligger ner som mina marsvin bor i, och jag har 2 katter. De brukar sitta och studera marsvinen men rör sig marsvinen lite för hastigt blir dom rädda och springer iväg. ;) Jag sätter dock för ett galler på natten eller om vi ska åka iväg då jag inte vill riskera något. Men alla katter jagar inte. :)

[smulansälskling]
0

Hej

Eftersom att du har katt som inte gillar andra djur så kan det sluta med att din katt äter upp ditt marsvin

Har själv marsvin och det kräver mycket jobb

Fridaaaa
0

jag har katt & marsvin. Men har mina i gallerburar för litar inte på katterna när dem är själva med marsvinen. Även som dem är snälla emot dem när man är med är det inte säkert att dem är det om man åker iväg.

#4 Kräver mycket jobb?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

animalchild
0

Har både katter och marsvin. 1 av mina katter kan man absolut inte lämna ensam med marsvinen medans 1 av våra katter alltid brukade sova hos dom. Någon katt bara titta lite på dom sen är dom inte så intressanta längre. Så ibland går det bra ibland inte.

[SallysPigge]
0

Min ena dotter är 13 som du och hon bor hos mig varannan vecka. Och när hon inte är hemma så hjälper jag henne med hennes marsvin och hennes lillebrors (men han räknas bort i ansvaret).

Eftersom vi bor nära varandra jag och hennes pappa med en backe emellan så kommer hon ofta upp och kollar till och även städar buren (som idag, gjorde hon det, kom upp för att städa). Hon har nyss fått sitt marsvin men har sedan tidigare även en Guldhamster. Och det fungerar bra.

Men för dig då så ska du nog ta en riktig diskussion med din pappa om det är där marsvinen ska bo. Så ni har allt klart för er båda innan ni skaffar några. Så han inte skiter i dom om du inte är där. MEn även du måste visa honom att du klarar av ditt ansvar när du är hos honom och han inte får göra allt.

Lycka till! :-D

lillarifas
0

Lite tillägg:

För det första så bor min mamma i stockholm och min pappa i västerås :)

sen så skulle mamma jättegärna kunna ha marsvin OM hon inte var allergisk :( Fast vi har en katt där också men hon är inte så allergisk mot den så… Men jag har hört att marsvin är värre? och hö och sånt

[NalaMeya]
0

#8 Det där med allergi är nog väldigt individuellt, vissa tål den ena men inte det andra och andra kan vara tvärt om…

Fast har man katt så behöver man "bara" vara känslig mot katt, men med marsvin kan man ju vara känslig mot spån och hö också. Det tycker jag är bäst att kolla upp först:)

Men sen fattade jag kanske fel, bor du hos din mamma och pappa lika mkt? Annars kan det ju vara smart att ha djuren där du är mest, om det överhuvudtaget blir aktuellt:) Men prata med dina föräldrar och se vad som är bäst för er:)

lillarifas
0

Jag pendlar varannan vecka mellan västerås och sthlm men pappa bor precis bredvid skolan (i v-ås) så jag går ändå hem till honom varje dag efter skolan

så hos pappa skulle ju vara liksom bäst

lillarifas
0

brukar pälsallergiker reagera mycket på marsvin? nån som vet

[Alexis78]
0

De flesta gör det, marsvin är ganska allergiframkallande. Men jag tycker det är olika. Jag hade nyligen en liten kille och om jag borrade ner näsan i hans päls fick jag massa utslag, men jag får inte det av någon av honorna.

Fridaaaa
0

#11 Det är olika ifrån person till person och är man pälsallergiker brukar man i regel reagera på marsvin med ja tyvärr. Säger inte alltid men oftast då marsvin är ganska allergiframkallande

lillarifas
0

ok…

lillarifas
0

Tror ni att det är stor risk att jag blir allergisk om jag har de i mitt rum?

lillarifas
0

jag känner inte av något med katterna Glad

Fridaaaa
0

#15 Svårt att veta nu, man kan ju reagera långt senare eller flera år senare.
Jag har 1 marsvinsbur i mitt sovrum, fungerar bra :)

lillarifas
0

man kanske skulle kunna testa låna marsvin för att se om det funkar?

Lupin
0

#11 Jag vill gärna lägga in här att jag är allergisk mot hund, pollen, spån, damm, andra gnagare mm, och förut hade jag igelkotts uppfödning men jag tålde dom heller tyvärr inte. Men mina marsvin tål jag, det går jätte bra.

fast jag har tyg som botten matrial och det går toppen och självklart får dom hö varje dag och det går jätte bra.

Men om att du ska ha dom i ditt rum eller inte vet jag inte. Men ha dom kanske inte rakt bredvid sängen.

www.vovvensdagis.se

lillarifas
0

det finns inte plats nån annan stans och som #1 kan jag inte ha för liten bur

lillarifas
0

mitt rum är litet så för att få plats skulle jag behöva ta bort soffan eller skaffa en loftsäng men det är värt det tycker jagGlad