Mörkrädd ?
Mitt ena Marsvin, Ajax, började för en vecka sen att gnaga på gallret så fort jag släcker lampan då det är sovdags. Det första jag tänkte var såklart att hon kanske hade dåligt med vetten eller hö eller mat av något slag. Men det hade hon inte. Bytte allt för att vara säker. Och gav henne sedan lite vitkål att tugga på.
MEn så fort jag släckte lampan så började hon igen. Jag kunde inte förstå. Men igår kväll så stallde jag en liten lampa vid hennes bur och lät den vara tänd. Och då gnagde hon inte ens lite på gallret.
Kan hon vara mörkrädd? Och om hon är det, finns det någon osm har en teori på varför hon vart det nu? Hon är trots allt två och ett halv år. ..
Tacksam för svar ! =)
Nu har jag bara en gissning. Men har hennes burkompis flyttat eller dött? Och det är kanske inte som vanligt då natten ovän om hon i såfall har ny vän.
Eller har hon bytt bur?
Om hon bor själv kanske hon vill ha sällskap?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 och #2 Nej hon bor inte ensam. Då had ejag förstått att det var därför. =)
#3 Sa aldrig att hon var ensam men en kompis kan ha dött eller flyttat och blivit ersatt.
#4 nej inget utav de. Hon går med samm som hon har gjort länge nu =)
#5 Har du spöken hemma? ;-)
Nä någon annan kanske vet, hoppas det löser sig snart! :-D
Kanske lite morötter eller grenar att gnaga på som extra gott till kvällen? Låter som hon inte riktigt är nöjd med något och det kan ju mycket väl vara att det blir mörkt.
#6 nej det hoppas jag inte, haha. Då vore hon inte den enda som inte kan sova. Haha =)
#7 ja visst verkar det som det. Hon har grenar att tugga på. Men den sttruntar hon i när det bli mörkt. Men jag kanske borde prova skaffa mig en morot åt henne =)
#8 tänkte mer om det finns något som hon tycker är riktigt gott som hon inte får ofta, om hon får det precis innan du släcker lampan kanske hon börjar se mörkret lite mer posetivt 
#9 Ja, men morötter tycker hon om, men hon bruakr inte få det så ofta för hon har lätt att gå upp i vikt . Men jag ska prova ! Tack för tipset =)
#10 berätta gärna hur det gick sen :)
#11 Det ska jag =)
tror snarare att hon bara testade det en gång, och då plötsligt fick hon nytt hö, vatten och vitkål. klart som 17 att hon testar det igen! ;-) Ovanligt smart bebis alltså.
haha ja de kan vara så. isf så gick jag rakt i fällen xD Men hon är ingen bebis =) Hon är stor =)
#14 tja, hon är väl yngre än dig iaf ;-)
Hon gnager ofrtfarande på gallret. Det spelar ingen roll vad jag ger henne så fortsätter hon. Humm.
#17 Men hon stryntar i maten och grönsakerna iallfall. Men jag ska prova ignorera. =)