Kastrering
Hur gammalt måste marsvinet vara innan det kan kastreras, visst är det 6 månader som gäller?
Jag har hittat drömgrisen, men "tyvärr" är det en hane och jag vill inte ha en bur till, iallafall inte under flera år frammåt. Funderar då på kastrering men han är ännu bara knappa fem veckor och hur gör man tills han blir halvåret och kan kastreras. Sen bor han på andra sidan sverige med så jag antar att det får bli just en dröm, men man kan ju alltid fundera ändå :)
Här nere har jag sett hanar som sålts kastrerade under 6 månader men då har uppfödaren själv jobbat på kliniken. Det beror nog mycket på vilken vet. också, tex på katt så finns det veterinärer som kastrerar vid 12 veckor medans andra vägrar att kastrera tidigare än 6månader. Dock är det nog större risker för en liten marsvinsunge eftersom de väger så lite
Vad är drömgrisen för någon liten gynnare? *Nyfiken :-P*
Jag hade inte kastrerat före 6 månaders ålder med tanke på risker vid narkos osv och som Lyan säger vissa tar tidigare än andra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1# Vill inte säga jättemycket än, men den är helvit med röda ögon. Tycker de är helt underbara och har alltid velat ha en sån, men han är lite mer speciell än så också. Men jag måste lösa transport och hur jag ska göra under tiden tills han kan kastreras med.
Jag har läst på om det där om tidigare kasteringar för länge sedan för just katt och lite om marsvin. Det jag minst var att man faktiskt rekommenderade en tidigt kastering (i artiklarna kring tidig kastration) eftersom att ju yngre djuret är desto mindre negativa effekter fås. Läkningen går t.ex mycket fortare. Ja, det fanns massvis med fördelar, så länge djuret var i bra hull och mådde bra. Men alla veterinärer har egna och dessutom olika synpunkter… Ring runt och fråga hos veterinärer! :)
#3 Jag fick ner mina från Stockholm till Blekinge utan problem så helt omöjligt är det inte! Visserligen var det i samband med kallhäll utställningen men ändå är jag förvånad över hur smidigt det gick.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#3 Ok, pew är fint! Jag är likadan, vill inte ta ut något i förväg för då skiter det sig. Snacka om att det var svårt att hålla tyst i 8månader tills Sanna äntligen satt i buren här hemma XD
#4 Tror det är väldigt individuellt hur djur reagerar på kastrering. Tror inte det handlar så mycket om ålder:)
#5 Samma som jag i jan fast annan som transporterade men var med från Kallhäll till Skåne. Med smidigt. Trodde inte det skulle gå så "lätt" hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Mina kommer från Eskilstuna och jag själv bor i Skåne, så transport kan säkert fixas med hjälp av någon snäll person. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6# Precis, man vågar liksom inte ta ut något i förskott.
#9# Nu var det ju inte bara att den var vit, självklart finns det massor av vita som finns närmare, men denna gris har en del andra saker med som tillsammans gör det lite svårare att hitta någon likadan på närmare håll.