Bygga marsvinshus?
Jag ska till jobbet imorgon och planerar att bygga ihop flera marsvinshus till burarna. Av husen som dom hade när dom anlände gick bara ett att använda. Det andra hade ett fönsterhål.
Jag tänkte låta det vara kvar tills jag lyckats få ihop några nya hus, men Tali hoppade igenom det och skar sig på en utstickande trästicka… Hon är okej och det blev bara en liten rispa, men huset åkte ut. Nu har dom vända, fastsatta transportburar som hus, men det går inte i längden.
Men jag har några frågor…
Vad för slags trä ska jag använda? Spelar det någon roll? Det finns ju så mycket att välja mellan… Finns det något speciellt som är giftigt för marsvin, alternativt inte bra/hälsosamt att dom tuggar på?
Sedan, spelar det någon roll vilken typ av limm jag använder för att limma ihop husen med? Behöver jag använda något speciellt trälimm som inte är dåligt för dom, eller går vilket som helst bra?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
OSB eller Plywood är bra att använda.
Jag hade hellre skruvat ihop dem, tror det håller bättre :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack så mycket! :D
Jag använder plywood, skruv och vanligt trälim. Plywood finns både från barrträd och lövträd
#3 Okej, tack! :)
Husen är klara nu! Fem fina hus i OSBträ, tog oss ca två och en halv timme att göra. Samarbetet var underbart! Jag har världens bästa arbetsplats. :D
#4# Vad jobbar du med? Låter jättebra att kunna göra sånt på jobbet.
#5 Jag jobbar på Svensk Kommuntjänst. Arbetsträning, kan man kalla det. Det är helt underbart, nästan som fritids! Nu i början tränar jag mest på att passa tider och komma den dag jag ska, samt testar olika saker och lär mig nya grejer. Slutmålet är en praktikplats på eventuellt en djuraffär eller liknande här i kommunen.
Förra veckan var jag i måleriet, men det var inte riktigt min grej. Den här veckan fick jag vara i snickeriet och göra marsvinshus! :) Alla där är helt fantastiska och jätteduktiga.
Nästa vecka har min vän lovat att visa mig hur hon gör sina lerfigurer som hon skapar och gör mot beställning där! :D Vi har dessutom blivit erbjudna att få tälja i trä. Man får social träning, erfarenhet och lär sig nya saker, samt att man får behålla allt man gör! :D
Så man gör lite allt möjligt där. :)