Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 768 ggr
Thea-Cazzy
0

Marsvinsungar...

Jag läste att marsvin ska vara minst 6-7 veckor när man köper dom. Men nu är det så att mina marsvin bara är 5 och en halv vecka när vi får hem dom.

Vad kan hända om dom är för små när man får hem dom?

Eller dom kanske inte är för små?

paronskrutten
0

5-6 veckor är bra :)

Helena

Thea-Cazzy
0

Okej, tack för svaret! Jag blev lite orolig….. ;P

Annna
0

Marsvins ungar ska vara minst 4 veckor då de tas ifrån mamman och säljs enligt jordbruksverkets regler.

Själv så har jag som regel att ungarna ska vara runt 6 veckor och väga minst 300g när de säljs. Det är väldigt individuelt när ungarna är mogna att flytta, vissa är mogna redan vid 5 veckor och vissa är inte mogna förrän de är 7-8 veckor.

FeliciaS
0

Minst 6-7 veckor beroende på storlek ska de vara när de tas från sina syskon och mamma (ev. pappa). Många säljer sina ungar tidigare men det tycker jag är fel mot marsvinen (inte elakt men fel - ta inte illa upp! alla tycker olika) då de behöver vara med sin egna flock så länge som möjligt, det är bara där de kan utveckla ett korrekt flockbeteende och lära sig rangordning. Ju längre desto bättre. Mina marsvinsungar såldes vid 9 veckor men togs ifrån Sera och fick vara i bur mellan henne och pappa Calypso vid 5,5-6 veckors (kommer inte ihåg till 100%) ålder…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

#4 Nej nej, jag tar inte illa upp ;P

Men jag bara tänkte att dom kanske klarar sig utan mamman efter typ 5 eller några veckors ålder (vad vet jag?), men att folk säljer dom vid 6-7 veckors ålder för att vara på den säkra sidan ;).

Men det beror ju på individen som ni säger, så då är det ju bara att hoppas på att våra små marsvin är redo =).

Annna
0

#5 En kunning uppfödare vet när ens ungar är redo för att flytta.
Så det är ju bara till att hoppas på att han du köper av är det…

Thea-Cazzy
0

Ja, det hoppas jag =P