Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 910 ggr
svinis
0

Kastrering & bölder

Lägger det här i en ny tråd eftersom det inte fick svar i en annan. Hoppas det är ok

Jag har kasterat min kille nyligen, och efter ett tag fick han en böld. då opererade de bort den och han fick som ett litet rör som drän efter operationen. När de tog bort röret så slutade det aldrig att komma var. Efter ca två veckor opererades han igen, och då var det som en fistel de tog bort och sedan sydde de igen. Nu har det kommit tillbaka igen!

Har ni något tips på vad man kan göra för att det ska sluta komma tillbaka eller kommer det aldrig att sluta? Känns skittrist för han är inte ens ett år och superpigg för övrigt. Känns ju inte kul att behöva ta bort honom för en sån skitsak, men jag kan ju inte operera honom en gång i månaden för det här…

Misarn
0

Vi hade precis samma problem med våran hane Samson, jag tvättade rent flera gånger om dagen med kokat vatten så det inte ska finnas några bakterier i det, sen klämde jag försiktigt ut varet så att man såg att det inte kom mera, sen fick vi pencilin som han fick äta i 10 dagar. Renlighet har väldigt stor betydelse och ha honom på kanske fleece och handdukar istället för spån (om du har det) Det tog väldigt lång tid innan allt blev bra och vi fick också åka in flera gånger för att det kom var varenda gång det höll på att bli bra.

Sen när det väl höll på att läka ihop så smörjde vi in med Helosan salva som är väldigt skonsam mot huden och hjälper till med läkningen.

Jag tycker verkligen att det är värt att härda ut, för det kommer bli bättre, ha tålamod och kämpa för det är värt det i slutändan!

Lycka till och hoppas att det blir bättre!