Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 4042 ggr
FeliciaS
0

Rasklass - Abessinier

Hejsan!
Vilka här har Abessinier som de stället ut i rasklass? Jag fick ju hem min Abbyhona som jag hade tänkt börja ställa ut. Men jag är en riktigt utställningsnybörjare, har bara ställt ut Calypso i Pet Class. Hur går jag till väga med förberedning och vad behöver jag tänka på innan samt när jag stället ut Abbyn Bindi i rasklass?

Mvh Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag kan bara svara på en fråga då jag inte är så insatt i utställning men jag vet iaf att en Abessinier ska man inte bada dagarna före för då blir inte pälsen bra. Någon annan kanske kan förklara bättre hehe .

Måste iaf säga att hon är verkligen jättefin :) Det är ju så att man blev kär i henne :P

skinny
0

Abessinier som är ett strävhlr ska inte badas alls utom om det verkligen är smutsigt och dl sl llngt innan utställningen som möjligt. Abessinier ska inte heller trimmas. 

http://web.comhem.se/~u87739320/utstallning.html 

http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/fakta/utstallning/rasklass.php

ABESSINIER

foto: Jens Lindgren

En abessinier är ett strävhårigt marsvin som är olikt alla andra godkända marsvinsraser. Den har en sträv, stickig päls (4-5 cm lång) och ett mönster av rosetter (=stora virvlar) och åsar (=pälsmanar) längs kroppen. Kroppen skall vara kort och kompakt med fast hull. Huvudet skall ge ett trekantigt intryck, med rundad profil, både sett från sidan och sett uppifrån. Åsar och rosetter ska bilda ett rutigt mönster. Det skall finnas åtta stora, djupa, symmetriska rosetter med nålfina centrum. Höga, tydliga, obrutna åsar skall löpa mellan rosetterna. Huvudet skall ge ett borstigt intryck. Abessiniern skall ha mustasch och kan även ha små nosrosetter. Åsar och rosetter är det mest rastypiska och måste hålla hög kvalitet. Abessinier är godkänd i alla färger, men svart, brindle, trefärgad och tvåfärgad samt roan i dessa färger är vanligast. Det finns inga krav på hur teckningen skall se ut på en flerfärgad abessinier

_Anna93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 min ena aby hona ser nästan likadan ut som den på bilden

_Anna93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en av mina andra abysar.

[Liinda]
0

Vad fina jag verkligen älskar Abessinier dom är så charmiga med sina virvlar överallt :D

FeliciaS
0

#1 #2 Jo, det vet jag… Har läst på SMFs hemsida tidigare. Ville bara ha lite mer kunskap från uställarna själv. Men tack så mkt ändå :)

#3 #4 Så söta! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus