Banan?
Nyss när jag gick och satte mig i mina bebisars utehage(Vädligt stor) så hade jag med mig mitt te och min banan så jag kunde sitta där ett tag och fika:D
Så ville min ena smaka så då fick han ta ett bett, och den andra ville såklart också, och då fortsatte det så ett litet tag, sen fick dom biten som gnagt på så jag slapp ha deras små bet i min mun xD
Så nu till frågan, hur mycket banan kan dom äta?
Hört att det inte är så jätte jätte bra för dom :o
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Man ska bara ge dem lite, svårt att säga hur mycket man ska ge och inte ge.
Men en liten bit sällan går bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
de kan äta banan utan begränsing ,,,men ge dom UTAN SKAL:::
Mina äter bara en liten bit ibland .
Okej, mina har alrig gillat banan, så detta var första gången dom åt (:
Det stämmer inte, det innehåller något som kan göra dom feta..
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Ge bara som GODIS då & då så går det bra :)
#2 Nej det kan dem inte,det är inte bra för dem
Gör dem feta osv.
Det är inte heller specielt kostrikt.
Inte mycket kostfibrer.
Men mina kan nog äta ganska mycket, mina har mycket muskler, dom har fått det genom allt springade som även gjort lite väl fasta..
#6 Nej precis :)
Mina får en liten bit ca 2-4 gånger/vecka mer som godis:)
Fast man kan ta det med en liten nyp salt faktiskt tycker jag.
Det är så väldigt mycket "det gör dem feta" "det är för sött" "ta bara 50 g sånt var tredje dag" på MiF, om man ger dem måttligt så är det ingen fara alls. Min får morötter, banan, gurka, pellets, gnagarstänger o.s.v och de är väldigt välmående, fina i hullet och glansig päls.
Ibland får man lita till det sunda förnuftet med.
#8 Hur mår dem invändigt tror du?
Det kanske inte syns på utsidan men fet mat osv är inte bra för organen på insidan. Gäller alla sorters djur (även människor).
Bara en tanke. Det är däröfr jag är försiktig med fet mat till djuren.
#8# Ja så kan man ju alltid säga. "Oavsett om de enligt veterinär är i strålande skick, är muskliga och har glansig päls så MÅSTE de ju må dåligt innuti om de inte följer MiF:s rekomendationer till punkt och pricka." 
Ingen kan se hur ett levande marsvin ser ut innuti, dina kan vara i mycket sämre skick än mina. Det vi kan göra är att göra en hälsokoll på dem, vi kan känna på deras kropp och se på deras päls och därav göra en bedömning av hur de mår. Av den bedömningen mår mina strålande trots att de får både banan och morot och gnagarstång emellanåt.
#10 Nej det är ingen som vet, men troligtvis (logiskt tänkande)borde marsvin som äter nyttigt och motionerar må mer bra invändigt eller?
Det är bara vad jag har lärt mig och har i tankarna hela tiden.
Men det skiljer ju sig såklart, men jag tänker inte ta risker:)
#11# Må mer bra?
Så det duger inte att de mår bra, de måste må mest bra vid en jämförelse :)
Mina har en ramp från buren ner till golvet så de går lösa i ett eget rum nästan hela dagarna, de får med andra ord (troligtvis) betydligt mer motion än dina om vi ska jämföra. Som jg skrev tidigare så kan varken du eller jg veta hur de ser ut på insidn och det intresserar mig inte heller så länge de är pigga, friska, lyckliga, fina i kroppen och allmänt välmående. Uppenbrligen tar de inte skada av en morot hit eller en bit banan dit och det är jag glad för.
#12 Du bara misstolkar allting jag skriver just nu.
Jag menade att dem borde ju må bättre än marsvin som äter fet mat.
Hur mycket motion vet du att mina får? Mina är ute och springer minst 3 timmar (och det är verkligen minimum) per dag, med massa hus, tunnlar, kartonger osv, så dem får massa motion vad dag. Och ena buren är öppen hela dagarna som 2 av marsvinen hoppar ut och in igenom. Så dem får inte mindre motion än dina.
Och jag har inte sagt någonting om att dem mår dåligt av att få det då och då?
Du skrev att dina fick det ofta, vilket är ju en helt annan sak än då och då.
Min fråga är finns det nån källa där man kan läsa om detta med att marsvinen blir feta på insidan av lite banan och morot?
#14 Det är ingen som har skrivit att dem blir det av lite banan och morot utan om man ger det väldigt ofta eller hela tiden.
#15 fast jag tror inte nån har banan till marsvinen konstant?
#16 Nej det är det ingen som har sagt :) Det jag & Alexis78 diskuterade var, om man ger banan, morötter, gnagarstänger osv ofta eller hela tiden, inte enbart banan :)
Det är ju som att en människa skulle äta godis, pizza och annan fet mat var dag:)
#17 vi ger våra morötter väääääldigt ofta. Därför ville jag ha en källa på att de kan bli feta på insidan så jag kan läsa om det. Men nåt sånt finns inte då?
#18 Det är bara vad jag har hört.
Det är så med t.ex människor med, har läst en artikel om det (dock hittar jag inte den nu), att människor som äter mycket socker, fet mat osv bildar fett runt organen om dem inte motionerar som dem ska osv.
#19 fast kan man verkligen jämföra pizza,höga doser socker och fet mat på en människa som lever i 80 år med ett marvin som lever i 7 år och äter morötter? Det blir ju inte i samma mängd o morötter tycker ja inte kan jämföras med pizza t.e.x. Det blir ju inte i smama utsträckning med tanke på ålders skillnaden heller.
#20 Skriver bara vad jag har hört i från olika håll :)
#21 okej, men istället för o skriva ''Nej det kan dem inte,det är inte bra för dem
Gör dem feta osv.''
Så är det ju bättre att skriva ''Jag har hört att dom inte kan det och att det inte är bra för dom för det kan göra dom feta''
#22 Jo tänkte inte riktigt på hur jag skrev. ber om ursäkt för det.
Mår inte bra alls idag (vet att man kanske inte kan skylla på det). Men ber om ursäkt…
#23# Ber om ursäkt jag med, kunde också varit tydligare…
Menade naturligtvis inte att de ska äta det jämt, mer att det inte är någon fara att de äter det titt som tätt, text morötter får mina ganska ofta och de mår inte dåligt, gnagarstänger får de lite mer sällan än morötter. Allra mest gillar de broccoli om de får välja 
Gjort en tråd om det men frågor här ändå, kan marsvin äta kokosnöt?
det ingår ju ofta både i gnagarblandningar och godis-stänger så lite kan de nog äta
Läste bara några kommentarer men detta med att de blir "feta på insidan" av t.ex banan låter för mig väldigt konstigt. Någon jämförde med människor och människor blir absolut inte feta på insidan av frukter. Om man ger dem konstgjorda saker så som en del gnagarblandningar kan de få fett runt organen, samma som när vi människor äter mättade fetter.
Skulle gärna vilja veta vart de som påstår att de får fett runt organen av olika frukter har hämtat dessa uppgifter.
Grönsaker och frukter tror jag absolut inte behöver ges i någon särskillt mängd, det enda jag kan komma på som kan bli ett problem är om de väljer det goda före det med c-vitamin i (ex vitkål) och på så sätt få c-vitaminbrist eller bara välja syrliga frukter och få svamp i munnen t.ex. Om de äter fruktsockerrika frukter så kan de öka lite i hullet men det är inte farligt sålänge de får nog med motion.
Man får använda sitt sunda förnuft helt enkelt.
De blir ju inte bara automatiskt feta på insidan som det verkar hävdas här. Det blir inte människor heller. En människa som äter dåligt och fettrikt kan få högt kolesterol i blodet, blodproppar och självklart även fett kring och på organen MEN då kommer det också att märkas på utsidan. Alltså fett på insidan=fett/slapp i hullet på utsidan. Självklart finns det bättre och sämre energikällor vi kan ge våra marsvin, men om de rör på sig mycket och känns muskliga så är knappast frukt och grönsaker någon fara för deras inre organ (då skulle det som sagt synas på utsidan). Mer intag av energi än den energi marsvinet gör av med=viktökande och fettbildande marsvin.
Däremot om marsvinet levde på enbart banan, morötter och nötter. Då skulle kanske fett bildas kring organen utan att marsvinet blev fet, pga att marsvinet även skulle ha näringbrist.
Det jag däremot läst om banan är att om man ger för stora mängder får marsvin i sig för mycket kalcium och det är inte bra för dem, precis som att inte kalciumrik pellets är bra att ge. Kan ge urinsten. Men det är ju som sagt om man ger mycket och ofta. Så någon stor bit säller eller små bitar lite oftare är knappast någon fara.
Gud vad mycket det ska diskuteras här i negativ anda. Det med bananer, att de ej skall äta det för ofta, har väl dels med hög fruktsockerhalt att göra & det är inte ett av det bästa att ge till MARSVIN. Därav kan bättre mat fylla deras magar om vi ska prata NYTTIGHETER. Vitkål, grönkål, blomkål, broccoli osv. Det är lite mer "rätt" för marsvinen om man läser Artiklar här på sajten. Näringsinnehållet. Klart man kan ge banan tror inte att fridaakesson menat annat, hon menade nog bara att det finns betydligt bättre saker att ge dem som är nyttigARE & då kanske det kan vara smart att hålla sig till då tex bananen som godis. Om vi människor ändå är de som styr vad marsvinen får i sig, så klart man väljer det bästa i den mån det går. Ingen här har menat att banan aldrig skall ges & att det skall göras en så stor grej av det. Jag har ej deltagit tidigare men kände att det var lika bra att rycka in så folk kan sluta hoppa på varandra på en sajt!
INgen som nämnt att banan är förstoppande? Håll koll på att de bajsar.
#30 Hur kan de vara förstoppande? Banan är en av de mest fiberrika frukterna som finns.
#29 det är ingen som har hoppat på någon, vi för en diskussion om marsvinen blir feta på insidan av banan
Så är det med småbarn iallafall. För mycket fibrer är lina förstoppande som för lite fibrer dessutom. Fast det beror också på hur mogen bananen är.
Vad roligt det där lät hihi. :) Kan bli så kul i text ibland. Har man inte läst diskussionen innan så låter det ganska kul när man läser: "vi för en diskussion om marsvinen blir feta på insidan av banan". OT men balät bara så kul.
#33 Tänk på att marsvin typ lever på fibrer, därav lär de knappast bli förstoppade av banan pga att den innehåller "mycket" fibrer ;)