Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1135 ggr
_Charlie
0

Tips för "rädd" Spader?

Skinnyn Spader bus har bott här nu i lite mer än en vecka och vi älskar honom allihopa. Han är helt galet social och vill ha uppmärksamhet 24/7. Så fort man kommer in i köket drar han igång sitt brandalarm och sätter man sig ner bredvid buren skuttar han och tjoar och blir alldeles till sig. Kommer man inte till honom på en gån när han vill ger han inte upp förrän man kommer.

Men man får inte röra honom. Är man väldigt väldigt försiktig kan man få lov att klappa lite lätt på nosen om han samtidigt får försöka naffsa en i fingret efter förhoppningsvis något ätbart men om man så mycket som petar på kroppen sprattlar han till och gnäller och springer runt.

Och försöker man ta upp honom ur buren sprattlar han hej vilt och springer iväg och det är nästintill omöjligt att få upp honom om man inte i princip tränger in honom i ett hörn och hivar upp honom blixterfort vilket är en metod jag inte vill använda.

Har ni några tips på hur vi kan hjälpa Spader finna lite ro?

Fridaaaa
0

Min Pepsi är likadan. Men urgo i famnen och t.ex i sängen, då är han inte alls sån, enbart i buren. Han är snart 4 månader gammal. Jag mutar med grönsaker, är lugn osv men inget verkar fungera på han.
Kanske mest att det fortfarande är nytt med för spader och så han ju fortfarande ung med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

#1 Ja det kanske försvinner i takt med att han växer och vänjer sig men jag kan inte låta bli att bli lite orolig när han reagerar så starkt när man rör hans kropp. Det är samma i knät, där är han jättelugn och klappar man med fingret på pannan somnar han nästan, men så fort man petar på kroppen är det pip och sprattel. Är det inte lite konstigt?

Fridaaaa
0

#2 Skinny är kanske mer känsliga vid beröring? Det tycker jag i alla fall att min Blixten är.

Lixim
0

#3 jag tycker inte skinnys är känsliga för beröring överhuvudtaget.

Bella älskar när jag klappar på henne i buren. Amy t.e.x tycker inte om att bli klappad i buren men i famnen ligger hon gärna o halvsover. Angel kommer gärna fram på en munsbit men i buren vill hon inte bli klappad.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

#4 Skrev kanske, inte att det var såFlört Min Blixten är det mer än mina andra pälsade, och var Luigi med som Blixten bodde med först innan han dog men det är vad jag har märkt själv på mina Glad

trocadero
1

#2 Dom blir ju lugnare ju äldre dom blir och vänjer sej vid hur deras ägare tar och klappar på dom. När han bodde här visa han inga tecken på att inte gilla beröring så det är nog nån busfas bara. Sen är ju en del marsvin känsligare för att man "petar" på dom (nu menar jag ju inte att du sitter och petar taskigt på honom, det hoppas jag du förstår =) men endel vill att man klappar mer "rejält". Samma med när man plockar upp dom. Man måste ibland vara lite bestämd och plocka upp dom helst innan dom fattar att dom kan springa i väg. Då släpper lite av det där runtspringandet som annars ofta blir. Sen har det väldigt mycket med åldern att göra. Han kommer bli betydligt lugnare i buren med åldern. =)

Och som #4 säger, endel marsvin är helt enkelt inte så förtjusta i att bli klappade på när dom är i buren.

_Charlie
0

#6 Hej! :) Vad skönt att höra att det inte är något han visat förut. Jag satte rädd inom "" för han verkar nästan bara spela rädd. Eftersom han i övrigt är så himla social och nyfiken och rusar fram till en när man kommer. Kanske han leker när han skuttar och springer omkring när man rör honom. Jag är nog bara lite för mesig med honom kanske, han ser ju så liten och ömtålig ut. ;)

Lixim
0

#5 ja tänkte bara säga hur det funkar här hemma och vad jag har erfarenhet av, ingen kritik alls Glad

#6 bra skrivet

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

#8 Skrattande

_Charlie
0

Jag gick faktiskt helt orädd för att skada honom ;) in och hämtade honom i buren nu, tog ett fast tag i honom och lyfte upp honom utan krusiduller och han sprattlade ingenting. ;) Dum jag känner mig! :D

Fridaaaa
0

#10 Hehe ja ibland är det bra att vara bestämd Flört