Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1061 ggr
Zella
0

Diarè

Albin har haft diarè i en månad till och från. Jag har provat lite olika saker tex proviva som bara gjorde saken värre. Nu har han fått risavkok och potatismjöl i några dagar och det har fungerat bäst. Avföringen ser lite bättre ut även om det i mellan åt kommer lite kladdigare.

Jag undrar om någon vet hur länge man kan ge potatismjöl och finns det någon risk med det?

Jag tror att han har impaction och undrar om någon har någon erfarenhet av det och om det kan ge lös avföring? Han har även fått allergi som gör att han låter när han andas(ibland mer och ibland mindre). Vetrinären sa att han kan leva med det så länge han inte verkar påverkas av den så mycket. Kan han va stressad över det tro och att det gör att han blir lös i magen?

Jag har varit hos vetrinär och de trodde att det berodde på att hans tänder va för långa och han blev lös i magen för att han inte fick i sig som han skulle men han har inte blivit bättre sen tandslipningen fast han nu äter som han ska. Skulle återkomma om ca 2 veckor sa det om det inte blev bättre(det va en vecka sen).

ponytails
0

Jag använder Fibreplex och Diarsanyl mot diarré. Blir bra direkt!

Veterinären borde gett dig probiotika (Fibreplex o Diarsanyl). Och en B-vitamin injektion. Om de inte får i sig vad de ska pågrund av tandfel så får marsvinet mindre tollar och färre, inte diarré…

Impacknation beror på att muskel är slapp i ändan. Drabbar ganska ofta äldre hanar. Ge hö av mkt god kvalité och plus den vanliga maten.  En smula b-vit när besvär är som värst. Man får hålla efter rumpan så det inte bildas en hård klump.

Läs också artikeln här på Mif om giardia om du inte får ordning på diarrén trots probiotika.

Zella
0

Ok tack. Hoppas det inte e giardia! Låter ju hemskt. Vetrinären verkade inte så intresserad av diarén utan va mer inriktad på tänderna. Försökte föra upp det på tal hela tiden men då sa hon bara att magen kan va ur balans för att han inte får i sig tillräckligt med hö.

Om det inte e bra på måndag får jag väl ringa dem och fråga om preparaten du skrev. Nu har han dock inte haft diarè sen igår.  Pluttarna har blivit små och hårda istället. Kan det va att han inte får grönsker tro? Han har bara fått hö och Critical Care i några dagar(plus risavkok och potatismjöl).

Hur ger man b-vitamin vid impactionen? Genom någon typ av tillskott eller finns det grönsaker som inehåller mycket b-vitamin?

ponytails
0

B-vitamin tar jag vanlig till människa, tabletter. En smula och löser upp i vatten. Ger det i munnen direkt.

Jag tror du ska ge lite grönsaker nu och sluta ge risavkok o potatismjöl.

Zella
0

Ok tack så mkt, då får jag köpa det.

Han har inte fått risavkok och potatismjöl idag på hela dagen och det har gått bra. Han har fått hö och Critical Care bara. Pluttarna e nu nästan normala. Tänkte börja med grönsaker imorgon om det fortfarande ser bra ut.

Zella
0

Vad kan va en bra grönsak att börja med tro? Något som e milt för magen tänker jag. Eller det kanske inte spelar någon roll