Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2032 ggr
_Charlie
0

Ta bort pälsen?

Jag har funderat en del idag… lille Charlie blev ju diagnostiserad med sellnic och påbörjade behandling för 11 dagar sedan. Sedan dess har klådan gett med sig på kroppen men ansiktet ser fortfarande hemskt ut och han kliar sig i ansiktet till anfall dagligen fortfarande.

Veterinären ska ringa upp oss på måndag för att eventuellt ge honom kortison i tablettform för att dämpa klådan i ansiktet och ge huden en chans att läka.

Det jag har tänkt på idag är att pälsen på kroppen lossnar tillsammans med små hudflagor, vilket gör att den lösa pälsen som lossnat men ännu finns kvar på kroppen kliar och det blir även hårigt i buren som retar hans ansikte.

Bör jag borsta honom försiktigt och få bort den flagnande pälsen eller bör jag inte göra något alls?

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medans jag hade Charlie ute då jag städade buren passade jag på att borsta kroppen på honom väldigt försiktigt med en väldigt mjuk borste, och detta är vad jag fick bort.

Lite äckelvarning för den mest kvackmagade kanske så jag låter den som vill se få klicka upp bilden ist för att lägga upp en fullbild.

Jag tvingade inte bort någon päls utan lät endast borsten vila mot kroppen när jag borstade, så detta var antingen löst och lossnat i pälsen redan innan, eller satt väldigt löst fast och åkte av av borsten. Han reagerade inte mycket av borstningen så jag störde inte honom.

Nu undrar jag, ser ni alla de små hudflagorna som lossnat med pälsen. Blir det verkligen så där av skabb? Jag tycker det här ser ut som svamppäls. Kan han ha både svamp och skabb på samma gång? Kan det vara svamp han har i ansiktet och därför inte strongholden gjort ansiktet bättre?

_Charlie
0

Kan tillägga att det verkar som att ALL päls går att få bort VÄLDIGT enkelt då min 4 åriga son var lite oförsiktig i morse då han skulle klappa honom och tog tag i en tuss päls på hans rumpa samtidigt som Charlie skuttade iväg vilket lämnade tussen av päls kvar i sonens hand och en helt kal fläck stor som ca en femtioöring på Charlies rumpa.

[SallysPigge]
0

Oj har ingen svarat dig ännu? Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men du vet att jag håller tummarna så hårt jag kan för dig och Charlie. :-D

Och din lilla son, han kanske vill ha en Skinny till … ;-)

Mari
0

Är han långhårig eller korthårig?

Jag klippte mina två shelties kort när de fick sellnic, fast de var inte så mycket angripna så jag sparade "manen" kring huvudet och halsen. Om Charlie är långhårig kanske det hjälper att klippa ner honom rejält?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

_Charlie
0

#3 Tack! ♥

#4 Han är en blandis med halvteddypäls kan man säga.

idipidi
1

Jag skulle också klippa ner honom kort. Beroende på hur känslig han är i huden så skulle jag nog bada honom också för att verkligen få loss död hud och päls så att han slipper klia sig av den orsaken.

Det är också vanligt att de har både svamp och sellnick samtidigt. När de blir nedsatta i kondition av sellnicken så har de lättare att utveckla svamp också. Om besvären i ansiktet inte snart blir bättre så skulle jag tro att du även behöver behandla mot svamp.