C-vitamin
Det har varit lite turbulent här på MiF om just C-vitamin till marsvin. Jag vet inte om det är så mycket att bråka om egentligen men det känns som om många har mycket att säga. Som vanligt tycker jag att det finns många sätt att göra detta på som är rätt och man behöver inte döma andra som gör på andra sätt.
Så här tycker jag det jag kommer att presentera är min åsikt och hur jag gör. Jag tvingar ingen att göra och tänka lika.
Det är ju allmänt känt att marsvin inte kan tillverka sitt eget C-vitamin och därför behöver ett dagligt tillskott av detta. Det är faktiskt inte några extrema mängder som behövs men blir de helt utan blir de sjuka i skörbjugg och får de för lite blir deras immunförsvar nedsatt och de kan lättare åka på förkylningar och lunginflamationer tex.
C-vitamin är den ena viktiga delen i marsvinens kost det andra är hö. Kanske är ett bra hö ännu viktigare för att de ska må bra. Marsvin är gräsätare och deras kroppar är gjorda för fiberrik och ganska näringsfattig mat. De är gjorda för att äta i princip all sin vakna tid och då kan man inte PETA i dem för mycket feta fröer eller för mycket grönsaker det är hö eller gräs de ska sitta och tugga på hela dagarna. Om man ger för lite hö eller hö av dålig kvalitet för de på tok för lite fibrer det är inte bra för matsmältningen så för magens skull måste de ha massor av hö. Tänderna växer också ständigt och det bästa och absolut naturligaste sättet för dem att slipa sina tänder på är att de tuggar sitt hö. Visst kan man ge grenar att tugga på men jag gör det oerhört sällan och har haft otaliga marsvin och aldrig någon med för långa tänder så det är hötuggandet som håller detta i ordning.
Det finns nämligen en liten fara i det här att ge för mycket grönsaker till sina marsvin. Hur bra grönsaker man än ger finns en risk att de väljer att äta sig mätta på paprika och broccoli och då får i sig för lite hö/fibrer. Det är inte så jättestora bitar som behövs för att tillgodose C-vitaminbehovet. Jag ger grönsaker två gånger om dagen till frukost får de vitkål och ibland även lite morot och på eftermiddagen får de något annat oftast paprika, broccoli eller om det finns grönkål. Jag ger dem inte så mycket varje gång nej jag är noga med att de inte får mer än att de äter upp det de fått innom en timme. Jag vill att de ska koncentrera sig på sitt hö. Men jag vet att C-vitaminet i grönsakerna är viktigt också och glädjen att få något gott gör marsvinen lyckliga och det har också ett värde förståss. Det jag menar är att man ska inte vräka på sina marsvin grönsaker för det går ut över hötuggandet.
C-vitamintillskott då… ja jag tycker det är helt galet att lägga något i vattnet. Marsvin dricker väldigt lite vatten och C-vitamin bryts ned rätt snabbt i en vattenflaska. Frågan är hur mycket de hinner få i sig av en sådan dos. Inte mycket tror jag. Många veterinärer rekomenderar det men personligen tror jag att de inte vet vilka mängder vatten ett marsvin dricker/inte dricker. Jag skulle aldrig någonsin ge C-vitamin i vattnet för jag är osäker om marsvinen överhuvudtaget får i sig det. Däremot brukar jag vintertid strö lite Askorbinsyra på frukostgrönsakerna några gånger i veckan för att vara på den säkra sidan. Askorbinsyra är rent C-vitamin och går att köpa i vanliga mataffärer och det är jättebilligt man behöver alltså inte köpa en burk för 80kr på djuraffären. C-vitamin är vattenlösligt och det som inte tas upp av kroppen kissas ut därför kan man inte överdosera det. I princip tror jag att det räcker att ge C-vitaminrika grönsaker till marsvinen men jag vet också att lagringstiderna på färska grönsaker ibland är lång och då bryts C-vitaminet ned. Därför fegar jag med min Askorbinsyra.
Ts jättebra skrivet! Vi tänker likadant. Jag gör som du och strör lite askorbinsyra på maten någon gång i veckan. Jag håller med dig om allt, bortsett från att c-vit inte går att överdosera. Skönt att du skriver att du ger liten andel grönsaker, det kan inte sägas för många månger!! Det är så lätt att ge för mkt eftersom grisarna älskar det och man har fått lära sig hela livet att grönsaker är hälsan själv. Man får tänka att hö är hälsan själv när det gäller marsvin. :)
Med sunt förnuft kommer man långt!
#1 Tack!
Aha jag kan ha fel där när det gäller överdosering av C-vitamin har hört både och. Hur mycket är överdosering? Är det något man behöver oroa sig över vet du det? Vad händer med kroppen vid överdosering? För det är intressant i sammanhanget.
Det som händer om man överdoserar c-vitamin är att urinen blir något surare.
B & C är vattenlösliga vitaminer och i det närmaste ofraliga att överdosera.
/Elisa
#3 Men om det bara är det som händer är det väl inte farligt? Ibland kan det vara det man vill få om man har en liten urinvägsinfektion kan man bli av med det genom att mata med askorbibinsyra för att urinen ska bli sur. Bakterierna trivs inte då.
Köper man askobinsyra i pulverform på ICA?
Funderar på att börja ge dom lite extra vitamin vintertid eftersom att man inte riktigt vet hur länge grönsakerna legat innan de kommit till affären och så.
#5 Det finns i påse bland kryddorna :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
VÄldigt bra :=D
Tycker med att c-vitamin är onödigt i vatten 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ts det är som du säger svårt att komma upp i så höga doser att det blir farligt men om man tex har benägenhet för urinsten som bildas i sur miljö så är det inte så bra att gå med ständigt sur urin. Det säger ju sig själv. Men sen vet jag inte om marsvin har benägenhet att bilda just såna kristaller. Det låter jag vara osagt. Summa summarum är nog att så länge man vet att marsvin behöver få i sig c- vit varje dag så är det inte så svårt att tillgodose det med lagom mkt grönsaker.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Tycker marsvinen inte att skorbinsyran är oerhört syrlig? Jag själv tycker det är SUPERSURT! :)
Vädigt bra skrivet TS !. Vi tänker likadant ungefär. Jag ger dem inte askorbinsyra dock. Men det du skrev fick mig att fundera och jag kanske ska ta och köpa det iallfall !. =)
Kommer aldrig ge "tillsatser" eller liknande till mina grönsaker, hö,pellets och ev havre och ibland frukt, inget annat ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.