Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2087 ggr
[SallysPigge]
2

En fundering!

När man skriver i trådarna eller till och med startar en tråd så känns det som man alltid måste försvara sig i det man skriver redan på direkten. Nu menar jag inte att man måste, men man gör det automatiskt för att inte bli påhoppad.

Tycker det känns tråkigt att det är så, jag gör så och jag läser vad andra skriver och märker att det händer även där.

Att starta en tråd med det man vill och samtidigt försvara sig, så borde det inte vara.

Varför jag tar upp detta är bara för att skriva och berätta att detta är något jag märkt och inte tycker om.

Ja vad tycker ni andra?

[Alexis78]
1

Jag har också märkt det och visst är det tråkigt. Men det jag tycker är värre är nog att det främst verkar gälla för nya medlemmar. skriver någon ny på sajten får de genast tillrättavisningar av flera, men skriver någon mer känd då är det plötsligt väldigt tyst. Diskuterade detta med en annan medlem igår och vi kom också fram till att det var tråkigt. Sen får det inte bli så att ingen vågar säga till om något alls heller, ser man att marsvin blir rent misskötta så bör man säga till, men på ett bra sätt, det tror jag de flesta är överens om om man läser senaste tråden där just misskötsel diskuterades.

Cola&Bacardi
0

Har också märkt det, jätte trist!

Mvh Linnea 

Fridaaaa
0

Håller med, väldigt tråkigt är det.
#1 skriver bra med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SallysPigge]
1

Åh vad skönt att det inte är bara jag som känner så.

Och absolut måste man säga till om ett marsvin vansköts.

Men om man skriver och berättar tex om sin nya bur får det plats 3 marsvin så borde det räcka. Men att man sedan i samma andetag känner att man måste säga att men jag ska ha 2, för att minska att bli påhoppad om att 3 är för trångt och att det är bättre för marsvinen att dom är 2. Alltså man ska inte behöva berätta hur många man tänker ha i, bara om någon undrar. Mn det är ju det man vill ju slippa alla frågor och försvarar sig redan innan någon frågar. Så himla trist, man borde kunna lita på varandra och inte misstänka fel så fort man skriver/säger något.

[Alexis78]
0

#4# Förstår hur du menar och instämmer till viss del, men samtidigt ligger det ju hos en själv också. Man måste ju inte förutsätta att tråden ska gå snett redan innan den gjort det och man måste inte ta allt på blodigaste allvar heller. Jag kan tycka att det är bra att folk reagerar när marsvin tex förvaras i minimala burar, för även om måtten är lagliga så är burarna väldigt små. Minimimåtten är långt under vad marsvin egentligen behöver och om någon påpekar det så ser jag det inte som katastrof. MIF är lugnare och mer sansad än de flesta sajter och ibland kan jag även tycka att det blir lite för mycket såna här trådar för ganska lite eller hur man ska förklara.

_Charlie
0

Woah!! Nu känner jag mig träffad!!! ;) ;) Att jag skrev att det får plats 3 enligt lag i min nya bur men jag bara ska ha 2 var för att ge en hum om storleken eftersom jag vet att måtten alltid är intressanta vid nya burbyggen och detta kunde jag inte ge eftersom jag saknar något att mäta med just nu. ;)

Men jo, jag håller med om att man försvarar sig redan innan man fått frågor. Man lär sig vilka frågor som kommer på en gång och då är det lika bra att ge svaren på dessa innan så slipper man göra det sedan.

Till exempel är jag inte intresserad av att bli upplyst om "har du bara ett marsvin, du vet att det är LAG på att ha minst 2??"

Jo jag är mycket medveten om detta och vill inte ha sådana frågor, därför skriver jag på en gång att Spaders kompis äntligen kommer snart osv… Så är det avklarat redan i TS'en. Jag vet att ett enda hus/gömma i varje bur är alldeles för fattigt, därför skriver jag på en gång att resten är i tvätten för att slippa bli upplyst om sådant jag redan är fullt medveten om.

Nu vet nog de flesta här vem jag är och att jag har koll på de mest basic grunderna när det gäller marsvin, men man vet ju aldrig. ;)

Picasso
0

#8 Meeen du vet väl att du får sticka en randig liten tröja till Spader så han inte fryser (skämt)

Picasso
0

#6 var det till ;)

[SallysPigge]
0

#6 Inte menat att peka finger eller så, För detta har jag känt länge och det var när jag läste om ditt senaste burbygge så kände jag  att det var droppen var tvungen att säga något. Kände att du inte ska behöva förklara dig hela tiden. Men många gör så även jag tyvärr. :-)

Sedan finns det ju saker som man kanske skulle vilja fråga om men man är livrädd att det ska uppfattas fel och där av inte vågar ställa frågan.

Det är väldigt känsligt att skriva här inne ibland kan man tycka, men det finns forum som är betydligt värre än här inne, så här trivs jag bäst :-D

[Alexis78]
0

#9# Prova ett föräldraforum, DÄR kan man tala om känsligt :-)

[SallysPigge]
0

#10 Ja verkligen! ….

[JennyNorgren]
0

Jag håller helt med dig !. Tycker att det är synd att men inte kan skriva ett inlägg och tillexempel ställe en fråga utan att få förhör efter det om en massa andra saker som inte har med inlägget att göra. Det har hänt mig flera gånger här inne. =/

Känns verkligen som att man måste förklara allt i minsta detalj i inlägget för att slippa följdfrågor. Och oftast är ju frågorna i välmening. Men ibland är de inte det. Utan bara någon som vill få fram att de kan mycket mer än en annan.

Och om man nu tror att ett marsvin blir vanskött så kan man ställa frågor med en trevlig ton. Och om man är osäker på hur man uppfattas så kan man alltid lägga till en glad smily eller så. Det gör iallfall jag .

:D