Kloklippa så det blöder?
Jag har hört att om man inte klipper sina marsvins klor så ofta så blir pulpan längre och längre. Stämmer det?
När jag fick min lilla Smulan i december hade hennes tidigare ägare inte vart så noga med att klippa klorna så ofta. Så jag hörde att det är bättre att klippa tillbaka pulpan, alltså klippa även i fall det blöder, för annars är det risk att klorna är för långa.
Hoppas ni förstår vad jag menar o vet svar 
Klipp precis innan pulpan, så går den tillbaka
Helena
Jag har hört att pulpan växer jag med. Men aldrig varit med om det. Dock hade jag en kompis som en gång råkade klippa i pulpan och enligt henne blödde det något fruktansvärt, isf. skulle jag inte våga klippa tillbaka pulpan :/
Kram Hanna
Hanna

Pulpan blöder jättemycket, vågar inte klippa där. Frågade här förrut om Natties långa klor (djuraffärsköpt), och då sa någon att jag borde klippa bak pulpan. Kommer iaf inte att göra det.
Tycker inte att du ska göra det.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Har aldrig behövt det, klipper lite när det behövs så de blir aldrig så långa .
- Mvh Emma

att klippa puppan med flit är DJURPLÅGERI så klipp precis inann puppan så blir puppan mindre och då kan du klippa mera.
ps:tänk om någon klippte av dina fingrar!:@
Jag har aldrig hört att pulpan växer, vilket den heller inte har gjort på mina 7 marsvin någon gång vad jag märkt. Bara själva "nageln" som växer, och den kan man ju klippa utan att det händer nått ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okey, tack för era åsikter… jag har inte klippa tillbaka pulpan och tänker nog inte göra det heller. Ville bara veta om ni hade hört något om det och så.
#4 Nej jag försöker oxå klippa klorna så ofta att det inte behövs, men detta var ett marsvin som redan hade långa klor när den kom till mig.
#5 Men vad du tar i. Akta så du inte spricker =) Jag tycker inte heller att det är så shysst. Men om pulpan växer smycket så är det inte så vidare shysst att låta marsvinen ha långa klor bara för att man inte kan klippa mer för att pulpan är för "lång".
#6 Det jag hörde var att pulpan växer om man inte klipper klorna så ofta. Och då kanske du inte har märkt det om du klipper klorna regelbundet =)
Om man inte klipper klorna regelbundet så växer pulpan med klon.
Vill man dra tillbaka pulpan så ska man klippa så närma den som möjligt och detta ska man göra ofta, då kommer pulpan att dra sig tillbaka.
Man ska absolut inte klippa i pulpan, det gör väldigt ont!!!
Utan klipp ofta och så närma pulpan det går, så kommer den att dra tillbaka sig=)

#8 Tack för bra svar! Det ska jag göra =)
Ja, det e klart det gör ont att klippa i pulpan, det e hemskt om man råkar göra det. Jag har råkat göra det 2 ggr på min Smulan, hon gar några svart klor som är svåra att se vart pulpan går =(
Jag klipper där klon böjs, eller där spetsen blir
Helena
Oj! :) att klippa i pulpan är inte som att klippa av någons finger. Pulpan i deras klor fungerar ungefär likadant som "pulpan" i våra tänder. Det ilar typ, men så fruktansvärt är det inte att råka klippa i pulpan men jag skulle nog inte göra det med flit. Det är juh inte det mysigaste när ens tänder ilar. :D
De är nog bäst att typ se till så att klorna slits naturligt och klippa regelbundet. :O Skulle jag tippa på iaf. Låter lite konstigt om man skulle klippa i pulpan med flit.
#11 Precis, att klippa av deras "tår"/tramdyna är ju som att klippa av vårt finger. Inte pulpan ;) hih..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#11 o #12 Håller med er!! Hehe.
Klippte klorna idag och de är inte så fasligt långa nu.
Så bra :)
Hoppas det går bra med din skrutt^^
Helena
#11 Visst det är kanske inte gör lika ont att klippa i pulpan som att klippa av ett finger. Men om man klipper i pulpan så gör det väldigt ont att gå efter.
Tänk er själv när ni precis klippt era naglar och klippt lite långt in, då kan det göra ont om man trycker uppe på finger, tänk er då hur ont det då gör att gå på fingrarna. Ungefär så känns det efter man klippt i pulpan.

#15 Ja, såklart att det gör ont. Det är nog ingen som säger nått annat.
Jag tror inte att nån här inne vill göra sina marsvin illa med flit. Jag undrade bara vad ni har hört om pulpan växer och så vidare… =)