Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7593 ggr
kantarellstuvning
2

Veterinärkostnader

Idag skulle mitt marsvin in på en slutkontroll som det sades i telefonen. När undersökningen var avklarad ville veterinären ändå behålla min pojke över dagen. När sedan sjuksköterskan skulle hämta honom och jag skulle skriva på att jag lämnat in honom fick jag även skriva på en prisberäkning på 2500-3000kr.

Alltså, ibland blir man rädd. Hans rengöring som de ville göra kommer gå på 10min, det sa veterinären själv, ingen sövning eller liknande och så ska det kosta 3000kr! Helt galet!

Vad ligger era "rekordsummor på"? Mitt bisarra rekord är sammanlagt 10 000kr under en period av två veckor för ett marsvin med en bitskada. (Trots försäkring, den gällde tydligen inte för just denna skada) Då är det medicin samt alla veterinärkostnader. Att jag åkte 4mil med bil fram och tillbaka minst 10gånger är inte ens inräknat… Veterinären intalade mig att det skulle gå bra och ändå fick jag besluta mig för att avliva honom efter två veckor eftersom att han bara blev sämre och helt apatisk.

Det värsta med dessa skräckinjagande summor är att många väljer att inte åka in med sina sjuka djur. Det ska inte behöva vara såhär! Eller ännu värre, att försäkringarna inte täcker…
Nu är min älskade kille försäkrad och för en gångs skull täcker faktiskt Agria allt. (Det var på tiden! Men innebär väl en högre summa per år tills nästa gång i försäkringskostnad)

Så… Nu har jag varit lite upprörd och skulle gärna höra vad ni andra betalat för hemska summor. Inga småsummor under tusenlappen vill jag höra… ;)

Ketang
1

Nu har inte jag marsvin, men väl hund. Och att veterinärer saltar sina räkningar är inget ovanligt! Tyvärr bidrar det till att våra försäkringar blir dyrare efter som veterinärer ofta lägger på lite extra om försäkringen täcker. Jag har varit med om veterinärer som gett mig ett pris, men sen sagt ett annat när jag kommit dit och ska betala. Då har jag givetvis reagerat och sagt ifrån och då fått höra "fast det behöver ju inte du betala, det tar ju försäkringen!"

Fridaaaa
1

3000 kr låter väldigt mycket.
Allting hänger nog på veterinärerna, för det kan skilja mycket mellan veterinärerna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deverry
1

Jag har inte behövt åka till veterinären med mina marsvin än, däremot har jag fått vara där med andra gnagare. Jag lade runt 1500 för att slipa tänderna på min degu, då var jag där vid två tillfällen. Sen kommer jag inte ihåg hur mycket jag lade när samma degu hade penisframfall, men det var ytterligare ett par tusenlappar och han fick såväl sövas som komma på flera återbesök.

Som #1 säger att veterinärerna skulle ta ett överpris för att få mer pengar från försäkringsbolagen tror inte jag stämmer. Du tror inte att försäkringsbolagen skulle reagerat på det?

Däremot kostar det mycket. Framförallt hos de exotiska djuren, som ju gnagarna räknas till (även fall marsvin kanske inte känns särskilt exotiska). Och visst kan man försäkra, men de är ju inte dummare än att de lagt till undantag så att försäkringen inte täcker de vanligaste anledningarna till att man tar sig till veterinären (så som problem med tänderna).

De gånger jag känt att jag "kastat pengar i sjön" har vart när jag tagit mig till veterinärer som uppenbarligen inte kunnat något om smådjur. Betalade bara ett par hundralappar för att en veterinär skulle kolla på min hamster när han fått en knöl på benet, men med utlåtandet att hon inte visste om det var en tumör eller benbrott och kommentaren "vi kan ju avliva för säkerhets skull" kändes det ganska bortkastat. Betalade dubbla summan dagen därpå på BS, där veterinären direkt såg att det var en tumör (och dessutom tyckte att det var illa att den andra veterinären trodde att det var ett benbrott utan att ge smärtstillande). Jag tycker helt enkelt att veterinärerna skall bli mer ärliga med vart deras begränsningar finns, har de inte kunskapen söker jag mig hellre till en annan klinik.

deverry
1

Och angående prisberäkningen, när jag fått skriva på det har det bara vart ett beräknat högsta belopp. När min katt lades in fick jag skriva på att det kunde kosta upp mot 25 000, men de sade också att det förmodligen inte skulle bli sådana summor - mer att de ville försäkra sig om att jag ville ha den vården fall det skulle behövas :) Nu kommer jag inte ihåg vad notan slutade på, men det kom aldrig upp i de beloppen jag fick skriva under på.

Misarn
1

Vi har haft väldog otur med våra marsvin och jag tror att trots att vi fått åka in ofta så har nog rekordsumman legat på kanske 3-5000 och det beror på väldigt mycket vilken veterinär det är, och här i Dalarna så är det Falu Djursjukhus som har knappt en veterinär som kan marsvin och dom är dyra om man jämför med andra veterinärer.

Hultan
3

Tråkigt om ni känt er snuvade på pengar och dessutom blivit missnöjda med hjälpen :( det finns folk till allt måste jag säga. Vissa veterinärer är superduktiga och engagerade medan andra inte lever upp till förväntningarna. Det finns säker dom som dessutom "saltar" kostnaden lite extra också, men dom flesta veterinärer jobbar ju ändå med djur för att dom är intresserade och vill bota. Jag vill bara göra en liten kommentar ang detta. Många gånger kan det kännas dyrt som djurägare om man inte förstår vad det är man betalar för. Det man måste förstå som smådjursägare är att de flesta veterinärer som tar säg 300 kr för en undersökning och ca 2000 kr för att operera en gnagare går knappt jämt ut när det gäller inkomster för detta. Många vet känner att man inte kan ta mer än max 2-3000 kr för att operera ett marsvin trots att man lägger ner lika mycket tid, material, kunskap på djuret jämfört med tex en katt. Detta för att de flesta inte har sina djur försäkrade och smådjur tyvärr inte har samma status som husdjur som hund och katt idag. De flesta rimliga kostnader för gnagare idag är redan kraftigt subventionerade av ren välmening, även om det inte känns så. Man får inte glömma att man betalar för: 5,5 år på veterinärhögskola /3 år på djursjukvårdarutbildning, arbetslivserfarenhet, tid, material, utrustning (ex röntgen som kostar flera miljoner i inköp) mediciner (tex narkosgas som är dyr), vidareutbildning av personal för att alla ska vara uppdaterade med nya kunskaper osv. Naturligtvis måste det finnas någon måtta, och man får ju inte vara oärlig eller rent av girig för det, men många djurägare tänker inte på detta. Djursjukvården är privat till skillnad mot humanvården som får skattepengar.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Ketang
1

#3 Jag vet att flera veterinärer blåser försäkringsbolagen! Försäkringsbolagen är i ganska stor utsträckning medvetna om detta men kan inte göra så mycket. Men dom måste få in pengarna och då blir det vi som betalar försäkringarna som får ta den biten genom höjda premier.

kantarellstuvning
1

Jag håller med Tetang, veterinärer har tom sagt till mig att det blir lite dyrare, men då betalar ju försäkringen åt dig! Dvs ett dyrt pris enbart för att försäkringen ska börja.

Jodå, det blev ett mastigt pris för en enkel rengöring. Har även tidigare varit på BS i Göteborg för många år sedan med ett marsvin som hade problem med kindtänderna, ett besök, en undersökning, en operation, allt på samma dag, och kostnaden blev på över 2700kr. Tycker framför allt BS har överpriser. Men vad ska man göra? Det är enda stället jag vet om som kan marsvin. Fanns en veterinär i Lerum förut som var jättebra. Men tror numera han är pensionerad dessvärre. Åkte alltid dit förr!

Har betalat nästintill upp tusen lappen för en enkel undersökning där jag fick utlåtandet "Nej jag vet faktiskt inte vad det är, men han lider ju inte utav det". Jag åkte dit för att få hjälp, inte få höra det jag själv konstaterat! Då känns inte dom där 5,5åren speciellt viktiga dessvärre! :)

[Driva]
1

Jag tycker Blå stjärnan är väldigt dyra. Kakan opererade jag på Torslanda djurklinik (som jag för övrigt rekommenderar varmt till marsvin och rått folk, de är jätteduktiga) för 3500 kr tror jag (eller om det var 2500).

Sen nu fick jag åka in till BS akut, det blev 2900 kr för att bli emottagen, röntgen och avlvning. (bara rötngen kostade 1300 kr). Men akut kan jag förstå att det blir dyrare eftersom det är på jourtid.

Kan tillägga att jag nu har ringt och försäkrat mina andra två grisar som är kvar.

sandraedlund
1

Min äldsta hane på 5 år fick jag åka in med nu strax efter sommaren för en böld. Trodde ju självklart att det var cancer och var helt inställd på det och bara väntade på att få diskutera huruvida en operation var möjligt när han var så gammal.

En mycket trevlig och psykologisk veterinär mötte oss. Hon lät honom sitta kvar i transport buren och bara tog av "locket" och kände och klämde och såg lugn ut.

Visade sig sedan att det bara var en varböld. Den tömdes och han fick antibiotika kräm som de sprutade dit.

Besöket kostade mig 550 kr - hade förväntat mig mycket mer. 
Två veckor senare kom jag tillbaka för en återkoll. Hon fick öppna på det lite grann igen och ge honom lite mer antibiotika. Hon berättade för mig vad som krävdes - och det besöket var kostnadsfritt :o?!?

Kan inte säga annat än att jag blev förvånad över att det blev så lite…

godisgrisen
0

Ja fy visst är det dyrt med veterinärbesök. Ibland får man inte heller den hjälp man förväntar sig därför att veterinären inte kan marsvin. Det är en jättejobbig situation naturligtvis men det får inte leda till att man inte går till veterinären när det behövs. Man ska inte sitta hemma och försöka bota med huskurer om man inte är 100% säker på att man vet vad man gör. För hur duktig man än är ofta duktigare på marsvin än vad veterinärerna är så har man ändå sällan den här medicinska kunnskapen som behovs för att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling.

Abico
0

Mitt dyraste veterinärbesök kostade runt 3000kr, för sövning, röntgen och slipning av tänder. Innan dess var det ett annat besök med samma marsvin för samma problem och problemet återkom ett tag efter slipningen så det slutade med avlivning, totalt var vi uppe i 4500-5000kr när allt var över.
Det näst dyraste var en röntgen+avlivning som kostade 1250kr.

Kan tillägga att jag inte har försäkring på några av marsvinen och inte vill ha det heller, de allra flesta gånger jag varit hos veterinär har det gällt avlivning… Vilket försäkringen ändå inte täcker.

Hanna 

ponytails
0

Det dyraste alternativet är att gå till Djursjukhus och liknande större kliniker.

I de flesta fall möter man ny och mindre erfaren veterinär på ett djursjukhus mottagning.

På ett djursjukhus kan veterinär välja inskrivning. Som i många fall egentligen bara är för att spara tid för mottagningen ska flyta vidare med nästa patient osv. Ett marsvin ska ju inte ligga med dropp som hund och katt kan behöva. Eller stanna för kontrastpassage eller andra provtagningar.

Inskrivning är större kostnad för djurägare. Dessutom är marsvin flyktdjur som upplever större stress bort från sitt hem än både hund och katt.

Jag har arbetat på djursjukhus i många år och därför talar jag av egen erfarenhet.

Veterinär som saltar räkning har jag ALDRIG varit med om. Men att dra ner på kostnader har jag varit med om OFTA. Glad