Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 8250 ggr
mandyelisabeth
1

Blått öga, blind?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jätteledsen och hur rädd som helst… bar nyss upp mitt marsvin och hans ena öga är helt blått, är han blind? KOmmer han dö? Finns det något sätt att bota på?

Snälla hjälp mig han är min ögonsten som jag älskar så fruktansvärt mycket….

EN hane på fem och ett halvt år, världens finaste…

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

mandyelisabeth
0

kolla på bilden ja la upp också..

EvaLuna
1

Jag tror inte du behöver va så orolig. De ser ut som han har skadat hornhinnan, vilket är ganska vanligt. Kolla att ögat ser rent ut & att de inte finns nåt skräp i ögat. Lyft försiktigt på ögonlocken & kika där oxå.

Skölj med steril koksaltlösning (finns på apoteket, tex drop it) & gå till vet om de inte ser bättre ut inom nån dag

mandyelisabeth
0

Tack så mycket :) Ska försöka tvätta ögat då.. Annars till veterinären.

Tack för svaret igen.. :)

EvaLuna
0

Glömde… De ser inte svullet ut runt ögat, vilket är ett jättebra tecken. Dessutom verkar de inte rina ur ögat, vilket oxå e bra.

Va inte orolig! De här hände ofta & ögat brukat läka fint!

mandyelisabeth
0

Tack! Nej ja tycker inte heller de är svullet och de rinner inte…men han är så gammal så ja blir väldigt orolig trots det… :(

Vi håller på att göra koksaltlösning nu som han strax ska få!

kantarellstuvning
0

Om du läser under "skadat öga" så finns det information. Bilden på de ögonen liknar ditt marsvins öga.

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/ogonsjukdomar.html

Cola&Bacardi
0

Lycka till!

Mvh Linnea 

mandyelisabeth
0

Tack så mycket =)

mandyelisabeth
0

Nu när jag läste på den sidan så fick ja syn på en bild på ett öga som påminner om mitt andra marsvins öga…  den bilden som är längst till vänster under ögoninflammation , så har mitt marsvins öga sett ut mer eller mindre de två senaste åren men jag har inte trott att det vart någon fara då inget hänt sen dess?

Och de står ju att jag skall uppsöka vet. direkt ( nu pratar ja om Linus, han som tråden handlar om) … Men mamma vill inte eftersom det är så dyrt på en söndag…

Kommer det ens hjälpa med koksaltlösning?? :S Hur exakt tvättar jag han med det… Ska ja hälla lite i ögat eller?

EvaLuna
0

Oj… såg inte ditt svar… Ja alltså jag brukar använda de små ampuller man kan köpa på apoteket, men hälla borde väl funka. Håll försiktigt upp ögonlocken & häll (med sked?). Torka av de som rinner ut med papper eller ren handduk….

Currbits
0

Hej!

Vid en kloklippning på en av våra hanar upptäckte jag att hans ena öga såg likadant ut som på den bild du bifogat och jag kunde inte förstå hur jag kunnat missat att Ådi gått och blivit blind bara sådär!

Med mycket dåligt samvete ringde jag uppfödaren till våra killar för att fråga "vad" hon trodde att det kunde vara, och hon sade ungefär som EvaLuna, att jag inte skulle vara orolig och att jag skulle titta om det hamnat skräp innanför ögonlocken.  Så efter noggrant tittande så hittade jag en liten höbit som hade fastnat långt bak i det nedre ögonlocket.  Gissa om jag blev glad!  Glad

Efter att vi fått bort skräpet så blev ögat helt normalt igen.  Så förhoppningsvis har din kille kanske bara nåt skräp som fastnat.  Lycka till!

/Tove

mandyelisabeth
0

Jag har letat och kollat men inte hittat skräp :( Har tvättat hans öga två ggr med koksalt också :(

Jag hoppas med hela mitt hjärta att han blir frisk och kry igen <3

Min lilla älskade plutt…

Fridaaaa
0

#12 Han kan ha stuckit sig på något med
Min ena kanin hittade jag ingenting på heller en gång, ögat rann och rann. Satt ett hö strå långt under ögat som var orsaken

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mandyelisabeth
0

#13 men ögat rinner inte :/ Och ja hittar inget…

FeliciaS
2

Det är troligtvis en skada på hornhinnan. Jag skulle ha åkt in till veterinären och kollat upp det, så att han inte riskerar att förlora synen helt på det ögat. Har man åtagit sig ansvar för djur får man stå för konsekvenserna, veterinärvård är något man får räkna med. Sedan är det ju ganska typiskt att det alltid är på helgerna olyckan är framme, så har det i alla fall varit i mitt fall oftast ;) Men jag skulle i alla fall ha åkt in med honom imorgon bitti.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kantarellstuvning
0

Hur har det gått för ditt lilla marsvin? :)

mandyelisabeth
1

#15 Jo visst är det så.. Men jag har inte råd själv med veterinärkostnad och inte mamma heller? Vad skall jag göra liksom? Vi köper huund för 13 000 kr nu , ska göra om badrum, nya soffor och dessutom så åkte vi för ett tag sedan till veterinär med mitt andra marsvin. Det är jättemånga utgifter just nu, och jag vill jätte gärna åka in! men jag låter några dagar gå och tvättar ögat med koksalt morgon och kväll…

#16 Det ser faktiskt bättre ut, hela ögat är inte "blått" längre… och han ser, hör, äter, dricker , rör på sig osv… Allmäntillståndet är bra!

[JennyNorgren]
0

#17 Jag vill absolut inte att det här ska tolkas på ett elakt sätt för jag säger det bara i valmening. Men om ni har råd att köpa en hund för 13 tusen så brode ni har råd med en undersökning som brukar ligga på 3-500 kronor. Och om ni har råd med vet när ett djur blir sjukt så kanske ni inte borde ha så många djur ?. Det är absolut inget illa menat. Bara något att tänka på =)

Linnet
0

Det kommer säkert att läka bra, annars finns det receptfri ögonsalva (Noviform) på Apoteket som brukar hjälpa väldigt snabbt och bra.

mandyelisabeth
0

#18 även om vi har råd med en hund betyder det inte att vi har råd med vet. kostnad till marsvin - det har blivit så mycket kostnader på en och samma gång och det har vi inte råd med.

Men vi har ringt vet och dom sa att redan var blind antagligen , så finns inte så mycket att göra tyvär.. Jag tvättar ändå ögat morgon och kväll för säkerhets skull! =)

#19 Tack för tipset =)

Creation
1

En gång var min veterinär rädd att ett av mina marsvin skulle behöva operera bort hela ögat, så illa som det såg ut(ögat var blågrått och en bit av ögat "stack ut"), men jag fick ändå inget annat råd än att tvätta med koksaltlösning/destillerat ögonvatten från apoteket.

Jag fick avvakta i ett par-tre veckor innan jag kom på återbesök. Då var han helt återställd, med enbart en liten skada på linsen som följd. Jag tror därför inte att ett veterinärbesök hade lett till mycket bättre svar än du får här i ditt fall. Jag skulle själv aldrig gå till veterinären med en ögonskada idag, såvida det inte ligger till så att hemmabehandlingen inte hjälpt eller det är en tydligt allvarlig skada.

Det låter jättekonstigt att veterinären antar att han är blind utan att ens ha kollat på honom? Vad var deras grund till det antagandet? Ett gråblått öga kan betyda många saker. Jag tror fortfarande att det kan vara en enkel skada på hornhinnan allt beror på. Det kan ta någon vecka-10 dagars behandling eller så innan det ser normalt ut igen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

#20 Konstigt att en veterinär kan säga så, har haft många små ungar i mina lockiga långhårskullar som haft samma symptom och att ena eller båda ögonen varit alldeles grå, min teori är att nåt hårstrå har skavt hål på hornhinnan för det har bara drabbat lockiga ungar, men det har alltid läkt fint på några dar med ögonsalva eller koksaltlösning.

mandyelisabeth
0

#21 Ja precis, håller med dig absolut! =) Hans öga har läkt jättefint och han är nästan "återställd"

#22 Ja jag tycker också det var konstigt sagt av veterinären :/ Det har läkt jättefint =)