Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1956 ggr
Mojma
0

Så besviken :(

Idag skulle jag hämta mitt marsvin. Såg direkt att det inte var ett välskött marsvin så som jag är van att se dem. Men för snäll & konflikträdd som jag är så tänkte jag att jag inget säger utan går med på vad som var avtalat att jag skulle hämta henne. Hade också åkt 13 mil bara dit för att hämta henne. Sen 13 hem också & jag ville inte bråka. Klorna är ojämna, en är avklippt alldeles för långt ner så det sitter en massa torkat blod på den klon. Torr på öronen (bara att hoppas att det inte är någon smitta men så illa ska det väl inte behöva vara) Och dessutom fick jag på plats det första jag fick höra var att hon har en ögonskada. Så hela ena ögat är gråflammigt i dagsljus. Hann ej se ordentligt men är väl en hornhinneskada. Detta hade säljaren inte ens nämt till mig :( Trodde jag skulle köpa ett helt vanligt friskt marsvin men så blev det inte. Och hon berättade också att detta marsvin levt hos någon tidigare som mer eller mindre vanvårdat marsvinen. Det visste jag inte heller om :( Känner mig så lurad. Och jag som för en gångs skulle tänkte "Nu ska jag inte vara kontrollfreak utan lita på att det blir bra" Tänderna är också ojämna, olika långa inte så mycket att det stör henne tror jag inte men ändå ojämna. Skiljer några millimeter.

Och sen en fråga där jag är helt okunnig. Denna hona har haft ungar för ca 5 - 6 veckor sedan. Är det normalt att tuttarna på henne är hårda & lite ojämna innuti eller hur man ska förklara det? Får kanske lägga ut en egen tråd om detta problem, så kanske några kunniga svarar på det. Och kommer hennes "stora" spända mage lägga sig mer? Aldrig haft en hona som varit mamma så vet ej hur de ska se ut.

Allt känns bara så ledsamt nu.

Ska kontrollera henne mer imorgon i dagsljus.

Abico
1

Usch vad tråkigt :( Ögat kan ju vara starr också och ingen skada.
En stor spänd mage och svullna tuttar låter som om hon är dräktig…

Hanna 

Mojma
0

#1 - Nej inte kan hon väl vara dräktig? :( :( Hon fick ju ungar sedan för 5-6 veckor sedan då måste väl hon som hade henne haft vett att hålla isär dem? Skulle du kunna beskriva mer hur man kan känna på mage/tuttar om hon är dräktig?

Mojma
0

Skulle det verkligen kännas redan om hon då skulle blivit parad igen efter födsel eller något?

Mojma
0

Tuttarna "hänger utåt" som två knölar på henne. Dom är inte platta. Men detta kanske kan vara av att hon har diat ungarna tidigare? Jag är ju inte bra på sådant här har aldrig hållt på med avel.

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En mage behöver förstås tid på sig att "dra in sig" efter bebisar, så den känns väldigt mjuk och fluffig - uttöjd. Är den spänd eller hård tycker jag att det låter som om hon är dräktig. Det kan förstås vara annat som ger upphov till det också. Honan brunstar direkt efter födseln så blev hon omparad direkt och är 6 veckor dräktig så är det ganska lätt att se/känna att hon är dräktig. Runt 7 veckor så kan du känna fosterrörelser. Skickar en bild på en av mina honor som är 6 veckor dräktig precis nu.

Hanna 

Cola&Bacardi
0

Vad trist! :(

Mvh Linnea 

bambiiii
0

stackars liten……..:(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Mojma
0

Det löste sig ägaren förstod att detta blivit orätt så h*n tar tillbaka sitt marsvin eftersom det kan vara dräktigt. Så denna tråd kan nu tas bort/låsas