Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1302 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

fundering ;)

Hej ;)

Jag funderade precis över en sak. Jag inreder min bur med spån men är de bättre att andvända fleece? Hur gör ni som andvänder fleece när ni städar m.m??

Fridaaaa
0

Fleece måste man städa oftare med.

Jag har inte fleece för jag tycker det luktar fort, så hade behövt städa 1 gång/dag, vilket ju hade blivit jobbigt plus mycket tvätt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
0

Jag har delat upp våran bur med en fleece och en toa-lätt-del och tycker det fungerar toppen, precis som #1 skriver så behöver man byta oftare men gör man det så luktar det ingenting. Jag tycker fleece är ett bra underlag som är billigt och det är mysigt för marsvinen. Våra marsvin är "rumsrena" och gör sina behov på toa-lätt-underlaget så det är perfekt Glad

[tjejensomlovemarsvin]
0

1# Okeyy tänkte nästan att man behövde städa ofta ;)

2# Hur lång tid tar de att göra marsvin "rumsrena"? HUR gör man så att de blir "rumsrena"?

_Charlie
0

Vi har 3 burar, snart 4, och jag använder alltid fleece. Kommer aldrig gå tillbaka till spån då jag tycker spån är ruggigt ofräsht. Fleecen sopar jag rent från pluttar och hö varje dag, ibland flera gånger om dagen om jag ändå sitter/står vid buren och pratar med marsvinen. Det tar 1 minut att sopa rent så är det fräsht igen. Byter allt när det luktar eller ser smutsigt ut, kan gå 2 dagar, kan gå 7 dagar. Det är individuellt mellan marsvinen. 2 marsvin gör mer lukt fortare i sin bur än 2 andra.

Så fort jag sopat ser buren helt ren ut igen. Vid spån får de gå runt i bajset vilket jag tycker är ofräsht ända tills man byter ut hela spånet.

På mina marsvin ser man även stor skillnad på dom glädjemässigt om de släpps ner i en bur med spån eller en bur med fleece.

Vi gillar fleece! ;)

Absolut enda nackdelen är att det blir mycket tvätt, men den nackdelen känns som ingenting i jämförelse med alla nackdelar jag tycker spån har. ;)

Fridaaaa
0

#4 Hehe och jag tycker tvärtom ;) Gillar spån skarpt :) Inga direkt nackdelar mer än att lite hamnar på golvet men inte farligt mycket här :P

Misarn
0

#3 Jag gjorde ingenting speciellt med dom, det är väldigt individuellt, dom andra två damerna vi hade gjorde ifrån sig överallt Tungan ute

[tjejensomlovemarsvin]
0

6#Okeey;)

Tack för alla svaren ska fundera på att andvända fleece istället;)

godisgrisen
1

Jag gillar spån jag… orkar inte ens testa fleece.Flört

Hultan
0

Jag älskar fleece. Snyggt, mysigt och lättstädat. Har tidningdpapper, handduk och sen fleece. Har en hölåda med hög kant och toalätt. Grisarna gör det mesta i lådan så det blir mindre urin och avf på fleecen. Nu har jag två tjejer på ca 2,5 mån och dom har börjat hajja det där med lådan. Varje gång jag ser en plutt utanför så lägger jag i den i lådan. På så vis hoppas jag lära marsvinen var toalätten är. När dom har golvtid har dom lådan på golvet. Vid städning skakar jag ihop allt i ett hörn, plockar upp det, skakar filt och handdukar och tvättar i maskin. Ju mer dom kissar i lådan desto fler veckor kan man använda både fleece och handdukar. Just nu byter jag helt 1 gång/ vecka. Byter toalätt i lådan 2 ggr/ vecka. Fungerar bra nu. Kommer aldrig använda spån. Det har en förmåga att hamna överallt. Dessutom verkar grisarna gilla den mjuka fleecen.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hultan
0

Har man långhår är det dessutom praktiskt med fleece eftersom man inte får med sig massa spån när man ska plocka upp sina goingar :)

Med sunt förnuft kommer man långt!

[tjejensomlovemarsvin]
0

9# Okeey;) Mina marsvin är 1år, tror du de går att lära de gå på toa??

Fridaaaa
0

#11 Marsvin är svåra att lära att gå på toa eftersom maten praktiskt taget går rakt igen :P Mina bajsar mest i hö"backen":P

[tjejensomlovemarsvin]
0

12# jaha men GÅR de över huvudtaget??