Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1377 ggr
[Holmen218]
0

Hej !

Hej ! Mitt marsvin är för tjock. Han väger 1400 . det är väll för stort?

Hur få¨r jag honom att gå ner i vikt ?

tackförsvar

[NalaMeya]
0

Rätt mat och motion!

Jag vet inte vad du ger för mat men tänk på att inte ge så mycket av sånt som dom lätt går upp i vikt av.

Och om han inte redan får det så säger jag motion. Så kanske han springer av sig några gram… ;)

[Holmen218]
0

1 Han får hö och någon blandning med extra cvitamin i och så får han paprika och vitkål varje dag. Och han har en bur som är 149*90 så jag vet inte hur han ska få Mer motion ? går de att lära dem simma ?

Misarn
0

Jag ger våra två marsvin en halv dl av cavian complete varje dag och sen består deras kost av mest hö och men också grönsaker. Våra får också vara ute på golvet så mycket som det bara går, för där gör dom av med mycket energi och det är som "marsvins-gym" Glad

Dra ner på blandningen kanske!? för av den ska dom inte behöva så mycket utavGlad

[NalaMeya]
1

Grönsakerna var bra, dom tycker jag inte att du ska ändra men blandningen du ger skulle jag antingen trappa ner på eller ta bort helt. Den är inte helt bra då dom kan få tex urinsten (rätta mig om jag har fel) av det, plus att dom lätt blir lite rundare av den. Sen även fast det står extra C-vitamin på, så betyder det inte att det är nyttigt. Han klarar sig på dom C-vitaminrika grönsakerna du ger honom.

Simma skulle jag inte rekomendera, skulle inte tro att det är bra för dom alls. Men gör så att du någon timme/dag släpper ut dom på en stor filt på golvet så dom får springa av sig lite:)

[Holmen218]
0

3 och 4. Okej Tack för era svar ! Jag sätter ut honom på golvet ett par timmar om dagen (börjar idag)  och så minskar jag mängden på blandningen succesivt så för att inom en vecka sluta helt. Jag trodde det var nyttigt eftersom det står "marsvinsblandning med extra cvitamin". Men tack för svaren !! :D

Fridaaaa
0

Inte simma! Stressigt för dem

Springa i hage med tunnlar mm. Så att han rör på sig mycket helt enkelt.
Och bara ge hö och grönsaker :) Plus då grenar att gnaga på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[saphirasmarsvin]
1

#5; Det låter som en bra åtgärd :) Även golvtiden kan du säkert successivt öka till en tid som känns bra.  

Hur är hans burkompis i hullet?

Mari
2

Ett tips:

Sätt även ut hans kompis på golvet, även om det bara är ena marsvinet som är överviktig så brukar iallafall mina inte röra sig så mycket på "främmande" ställen om de får vara på golvet själv utan de sitter mest och ser rädda ut Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Holmen218]
0

7 Han är bra. tror jag. han väger 500 gram och är 3 månader =)

Misarn
0

Lycka till och hoppas att att han lyckas gå ner Glad

[Holmen218]
0

8 tack för tipset. ja de får vara med varandra. de blir sånt liv på den lilla om jag bara den den stora. Haha .

10 Tack så mycket.

Cafesinner
0

Mindre kraftfoder, mer gurka:P Det gillar dem men innehåller mest vatten.. det brukar min Zigge få när han blivit lite rund om magen vilket just han lätt blir. Bara de får cvitamin också… tex paprika eller bladpersija. Hö också såklart, och ja släpp ut på golvet med spännande saker att utforska som uppmuntrar motion.

Fridaaaa
0

#12 Gruka innehåller nästan bara vatten så det är mer som godis då och då :)

Cafesinner
0

Vet om det, därför kan man fylla ut med gurka så de blir mätta men inte tjocka. Naturligtvis inte BARA gurka då de måste få i sig nyttiga ämnen som vitamin c.

Fridaaaa
0

#14 Personligen tror inte jag gurka är så mättande Glad Vet dock inte hur det är för marsvinen Glad