Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1324 ggr
lillamarsvinet
1

tjocka grisar?:)

hejhej:D tänkte bara fråga om man ska ge marsvinen nåt "speciellt" mått med pellets.mina grisar äter inte onormalt mycke,men får påfyllning i skålen typ 1-2 ggr i veckan:)

ps:skriv helst inte typ "du borde inte ha marsvin för att du inte vet hur mycket dom ska äta…"bla bla bla:)

♥kram Linnea♥

lillamarsvinet
0

tacksam för svar :D

♥kram Linnea♥

Fridaaaa
0

Marsvin behöver inte ha pellets i regel. Vissa behöver för att hålla hullet t.ex gamla eller växande.
Mina behöver pga olika anledningar (t.ex ett nakenmarsvin).
Men håller dem hullet bra utan kan du ge lite då och då bara som "godis":)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Mina åt pellets förut, sedan pellets+havre och har nu äntligen gått över helt på enbart havre. Vuxna friska marsvin behöver i regel inget kraftfoder, gamla, sjuka, dräktiga, eller unga växande marsvin kan gott få kraftfoder.

Mina är mellan 2-6 månader och de får alla en skål havre varje kväll. Jag har inga mått utan häller upp så mycket jag tycker.

Skulle jag däremot märka att höet inte äts upp lika fort längre skulle jag minska ner på kraftfodret, men som det ser ut idag är höet slut på morgonen så jag antar att mängden havre de får inte är för mycket. :)

dumlekola
0

1-1½ msk kraftfoder per marsvin och dag om det ens behövs alls. Det är vanligare att de får för mycket än tvärt om. Jag såg ett program på Animal Planet där hussar och mattar fick översatt det de stack till sina överviktiga husdjur "extra" till människoportioner. De blev väldigt förfärade! Glad

Sedan får man naturligtvis se till individens behov. Precis som Frida skriver så kan växande, dräktiga, digivande, gamla, sjuka eller skinny behöva mer kraftfoder än vanliga marsvin för att nämna några exempel.

Cafesinner
0

På min naturbruksskola där jag börjat nu har marsvinen fri tillgång vilket jag tycker är riktigt dåligt… de ska egentligen inte ha det… när de är ungar ska de ha några matskedar morgon och kväll har jag för mig men mina vuxna jag har nu får det några gånger i månaden bara, som gottegott och utfyllning. Hö och grönsaker är huvuddieten. När de väl får tar jag en liten näve bara:P haha

lillamarsvinet
0

:) tack för svaren! mina små grisar e 7 och 5 månader,altså mina små bebisar:D dom får grönsaker och hö varje dag,ibland flera gånger.jag fyller på matskålen när det behövs men dom äter inte speciellt mycket av pelletsen:3 men altså normalt mycke:)

♥kram Linnea♥