Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3556 ggr
Clariiz
1

Ätit idag?

Vad har era marsvin ätit idag?

Jag tror säkert att den här tråden funnits här förut, det har också funnits på fler andra forum. Men jag tycker den är rolig.

Det är också ett väldigt bra sett att få tips och ideer på vad man kan ge sitt marsvin.

Så vad har ni gett era grisar idag? Glad

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Idag har mina tjejer fått (förutom hö och vatten) torrfoder, äppelkvist med blad, sallad och paprika :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

Eftersom det har regnat ute idag och jag inte har velat ta in blött gräs till dem, så har dem fått paprika, gurka (liten bit mer som godis) och lite blomkål.
Sedan då fri tillgång till hö såklart och lite pellets blandat med havre:=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mjuhm
0

Mina pojkar har fått hö, vatten, pellets, havregryn/råg/vete, gräs, sallad, & nässlor :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[inezvea]
0

Idag har mina tjejer fått hö,vatten, havrekross, sallad, paprika och lite gurka (också mest som lite godis).:)

gickan87
0

Förutom det vaniliga hö, vatten och pellets. Så har de fått morötter, vitkål, paprika, gräs + maskrosor. Och en liten gurkbit.

MVH Erika :)

tantnett
0

Har gett en blandning av gräs/maskrosblad/groblad, rönnbär med kvist.

samt tomat och morötter.

Även den vanliga pelletsen blandad med havre samt hö och till natten får dom mera hö.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Till frukost fick de vitkål och paprika (röd idag då den gula är slut). Förutom det har de fått hö och flickorna i övre buren har sina matskålar med kornkross och havre. Det blir gräs till kvällsmat senare, vilket lär vara efterlängtat efter två dagars regn då de fått morotsblast istället :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mjuhm
0

Frukosten bestod av havregrynsgröt. Och nu till middag/lunch har det fått broccoli, nässlor & morötter. Till kvällsmat kommer det få en bit vitkål.

[donkeyqueen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom har fått Vitkål, Hö, Vatten samt liten bit morot. Kmr troligen bli gräs som kvällsmat senare.

mjuhm
0

Glömde: Såklart har det fått hö & vatten.

FruJohansson
0

Honflocken på 12 individer har fått Cavia Complete, lite vitkål och paprika till frukost. Senare fick de ett jättelass med gräs/klöver/maskrosblad. Höet fylls på också. Några har dessutom varit ute i hagen en stund, men det blev mer tjattrande än ätande…

Clariiz
0

Idag har mina fått hö och vatten, lite torrfoder, gräs, klöver,maskrosblad och vitkål.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

gickan87
0

Mina grisar är otroligt lyckliga idag! De har förutom det vanliga fått grönkål vilket är allas favorit!

MVH Erika :)

Clariiz
0

Mina fick idag hö, vatten och pellets. Vitkål, tomat, gurka, morot och en päronkvist med blad. :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Royalz
0

Gräs och maskrosor blev dom serverade idag :)

[Sandi92]
0

Hö, pellets, gräs, maskrosblad, vitkål och morot.

[charm76]
0

Morot till frukost som vanligt + påfyllning av hö o vatten. När jag kom hem blev det gurka för att få tyst på dem… ;) Sedan fick tjockisflocken (de som liksom inte behöver gå upp ivikt…)en skål "Nature's Dinner" o resten fick Dodson/Horrells Rabbit Royal, ca 1 dl per individ brukar jag räkna, plus gräs o maskrosblad till kvällsmat.

Clariiz
0

Idag serverades det hö, torrfoder och vatten.

Vitkål, gurka, knäckebröd, gräs, klöver, maskrosblad och en fröstång.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

VilmaKristina
0

Idag har det serverats en lyxfrukost;)

Hö,foder och vatten(ofc)

Broccoli, vitkål, morötter och gurka!:D

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

godisgrisen
0

Vitkål till frukost.

Färskt gräs på eftermiddagen.

Ska strax sticka åt mina dräktiga honor paprika (hade så lite hemma att det inte räcker till alla).

Snart är det kvällsmat massor av hö, vatten och kornkross.

mjuhm
0

Frukosten bestod av kornkross & vete.

Lunchen fick bli gräs, hö & fruktgrenar.
Till middagen fick de paprika ch liten bit sallad.

Nu till kvällsmaten kommer det få mer hö, lite äpple, morot & vitkål.

FeliciaS
0

Frukost: Broccoli

Kvällsmat: Morötter och palsternacka till fyra, enbart palsternacka till två

Förutom det hö.

Mvh Felicia

Nicolew
0

Idag var jag jätte tråkig! 

Det blev bara lite sallad och gurka och självklart alltid hö.Oskyldig

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Royalz
0

#23 C-vitamin!

mjuhm
0

Frukosten vart som vanligt kornkross & havre, men de fick även vitkål & gräs.

Nu kommer det få morötter, hö & pellets.

Till kvällsmaten får de vitkål, paprika & broccoli. + mer hö.

Misarn
0

Förutom nytt hö och vatten:

Frukost: Paprika och Brysselkål

Kvällmat: Morötter och Cavia Complete

Clariiz
0

Idag har det blivit, torrfoder och hö.
Paprika, tomat och äpple.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ellajz
0

Massor av hö lite pellets o sen fruktsallad med banan vattenmelon honungsmelon o gurka :D

tufiemuffe
0

Mina 2 hanar har smaskat i sig Morot, gurka, tomat och lite persillia idag :) Ikväll byter vi bara ut persillian mot vitkål :)

Nicolew
0

Idag fick mina Blomkål, gul paprika till frukost/lunch och ska få en morot samt lite mer blomkål snart! :)

/Nicole

FeliciaS
0

Idag blev det, förutom hö:

Frukost: Paprika och vitkål
Kvällsmat: Ett stort lass gräs och vicker

Mvh Felicia

Fridaaaa
0

Idag kommer dem få den sista biten blomkål, persilja och vitkål :) Och gräs/maskros blad såklart, påfyllning av hö och så ska jag lägga in grenar med smarriga blad på :D

Clariiz
0

Idag blev såklart hö, vatten och torrfoder.
utöver det har tjejerna fått gräs, klöver, gurka och vitkål :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

mjuhm
0

Det fick ingen frukost i morse, men när jag kom hem kring 11 så fick det kornkros, paprika, gräs & hö. Till kvällsmat kommer det få påfyllning av pellets, osaltade jornötter & sen broccoli & vitkål.

Lixim
0

Idag blev det havre och pellets för skinnysarna, vitkål,äpple kvistar och brocooli till alla. och såklart hö och vatten.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Clariiz
0

Idag fick det bli broccoli och vitkål :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Quickeman]
0

Påfyllning av hö + vatten, krossat korn (2 stycken fick gnagarblandning), morötter, maskrosor, Kirskål, grodblad och gräs :)

Clariiz
0

Idag fick det bli vitkål och sallad, samt såklart hö och torrfoder.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Nicolew
0

Till frukost blev det vitkål och lite morot!

Snart ska dom få blomkål och persilja :)

/Nicole

FeliciaS
0

Förutom hö blev det idag broccoli till frukost, lite paprikarester efter vår middag och till kvällsmat morötter, persiljerot och blast från fänkål.

Mvh Felicia

Clariiz
0

Idag har det blivit hö, pellets, vitkål, morot, gurka och gul paprika.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

Idag har det blivit pellets,havre, gräs och hö :) Och vatten såklart :)

[Quickeman]
0

Idag har mina fått hö+vatten, krossat korn, gnagarblandning, vetekli, gräs, maskrosor, Kirskål, björnbär, päron, paprika, äpple, vitkål och sallad Flört

[CatsOnMars]
0

Till frukost en stor hop persilja, någon timme senare en bit paprika, sen en liten bit sallad, sedan när vi åt runt 4 fick han broccoli och en bit knäcke, sedan vid 18 fick han russin och lite havre i sin skål och nu ska han snart få lite per persilja :) Utöver det har han såklart tillgång till frön och hö.

[Quickeman]
0

Frukosten idag bestod av (hö+vatten)  kornkross, sjuklinghanen fick pellets + gnagarblandning då han har gått ned lite i vikt.

Vitkål & morötter fick allihopa med :)

Fridaaaa
0

Idag har mina först på morgonen fått pellets med havre, och påfyllning av hö & vatten. Nu sitter dem och knaprar på varsin bit morot (länge sedand dom fick det nu så dem blev glada) och paprika.

#45 Rekommenderar havre med ev kornkross blandat med pellets istället för gnagarblandning. Testade det på Blixten som tappat i vikt, fungerade bra:)

[Quickeman]
0

#46 han har fri tillgång på kornkross också :) Havre äter ingen av mina, varken hel eller krossad…

Fridaaaa
0

#47 Okej ^^, Tänkte mest att gnagarblandning gör dem feta på insidan, bildar fett runt organen, var mest det jag tänkte ^^,
Men en liten mängd tillfälligt är ju inte så farligt :)

[Quickeman]
0

#48 Finns det någon forskning som kan styrka det?

Tänkte på att det som "gnagarblandning" innehåller är ju korn, havre, majs, vete osv osv. Så vad är egentligen skillnaden mellan att ge det mot att ge de sakerna "rent" så att säga? *nyfiken*

Fridaaaa
0

#49 Ja det tror jag. Och många veterinärer och marsvinsfolk säger med att det inte är bra. Samma sak gällande kanin :)

[Quickeman]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#50 Kan bifoga en bild på innehållsförteckningen på foderpåsen.

Jag har inte hittat någon publicerad forskning angående att det skulle bildas fett runt organen av just "gnagarblandningar", utan har bara hört & läst om folk som tycker saker om olika foder - framför allt att djuren blir feta av "gnagarblandningar" vilket är just det jag är ute efter så att sägaFlört

Fridaaaa
0

#51 Men mat som gör att man går upp i vikt, gör en fet på insidan:)
Så är det både för människor och djur:)
Men nu ska vi inte kapa mer av TS tråd :)
Vill du fortsätta diskutera detta ämne kan vi ta det via PM :)

Creation
0

#49 Det beror visserligen på vilken gnagarblandning man ger(innehåll varierar ju), men gnagarblandningarna brukar generellt kunna bestå av t.ex. mycket fett, socker, salt, kalcium, konstgjorda färgämnen/smakämnen eller annat onyttigt, förhållandevis låg fiberhalt eller snålt om vitaminer.

Majsen, havren, grönsakerna, frukten osv. är ju torkad och behandlad, och i processen försvinner många av nyttigheterna…
Men ja, ren pellets är nog inte alltid mycket nyttigare det.

Så naturligt som möjligt är nog alltid att föredra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[CatsOnMars]
1

Kände nästan att jag var tvungen att lägga in denna, så söt är han! Från idag när han fick sitt kvällssnack! (ignorera mitt töntiga bakgrundspratande)

Clariiz
0

Idag har det serverats vatten och hö. Torrfoder, vitkål, morot och tomat.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

Än så länge har dem bara fått nytt vatten, hö & pellets + blixten sitt havre:)

Clariiz
0

Idag har det serverats vitkål, morot, tomat och vindrovor.
Samt såklart hö, vatten och torrfoder.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

viki
0

de har fåt gres hö vaten och pellets.Flört

Hultan
0

Ahha, äntligen kan jag också skriva här ;) nu när jag fått hem mina lånegrisar.

Idag serverades förutom hö: gräs, maskrosblad, klöver, vitkål, broccoli, paprika, alfalfagroddar, en nypa fiberhavregryn.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

Än har dme bara fått mer hö och påfylllning av pellets&havre. Blir grönsaker i eftermiddag :)

Fridaaaa
0

Än har dme bara fått mer hö och påfylllning av pellets&havre. Blir grönsaker i eftermiddag :)

_Charlie
0

#59 Jag är nog lite trött, för en snabbigenomläsning av alla inlägg resulterade i att Hultan gav sina marsvin polkagrisar. FörvånadSkrattande

Sammetskatt
0

#51 Med innehållsförteckningar blir man alltid lite orolig. Exempelvis så innehåller denna gnagarblandning mestadels "vegetabiliska biprodukter" som inte står exempel på. MEN det innehåller inte mer fett än de flesta pelletssorter. Vill du ge extra fett och så skulle jag nog hellre satsa på vetekli, havrekli, havregryn osv. Det är helt säkert ingen fara alls att använda detta foder, men speciellt fett är det ju faktiskt inte.

#52 Ja, blir man fet så blir man även fet på insidan. Men när det gäller "uppgödning" av djur så ska de ju bli "fetare", om det sedan görs med gnagarblandning eller annat kraftfoder som är fett spelar ju ingen roll på så vis. Enbart feta djur bildar även fett runt organen, det är inget som sker så fort man använder just gnagarblandningar, det skulle i så fall vara om dessa blandningar innehöll smör, grädde osv ;) Så lugna dig lite lite, du får det att låta som att gnagarblandningar=gift+smör ;)

[Quickeman]
0

#63  Men fetare har han blivit sen jag började ge det i alla fall. :) Sen om det beror på just det vet jag inte, då han får så mycket annat också. Men det fodret tycker han om (han är väldigt petig med maten) så det kan ju bidra till att han går upp i vikt, iom att han äter mer :)

Idag har det ätits (hö + vatten) hemmablandad "gnagarblandning" bestående av kornkross, havrekross, pellets och "gnagarblandningen" på bild längre upp ;).

+ Morot, vitkål, fiber havregryn, vetekli + nyponsoppa = gröt

Hultan
0

#62 whuut! Haha..

Fridaaaa
0

Nu har dem fått hö, vatten, pellets&havre (eller då bara pellets för 2 st) och gräs :D

FeliciaS
0

Idag fick de vitkål och paprika till frukost, ikväll vet jag inte riktigt vad det blir än - antingen pallrar jag mig ut och plockar gräs eller så rotar jag fram lite rotfrukter ur kylen.

Mvh Felicia

Fridaaaa
0

Nu har mina även fått morot och broccoli :)

[Quickeman]
0

Än så länge har det serverats (hö + vatten), fiber havregryn, "gnagarblandning" "utspädd" med korn- och havrekross.

Vitkål, morrot, kålrot, paprika & gurka Glad

Lixim
0

idag blir det vitkål,pellets,havre kross,hö,gröt (havregryn,kli,paprika,morot m.m)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[Quickeman]
0

Idag har det ätits (hö + vatten),  "gröt" gjord på havrekli & vetegroddar.

Maskrosor, Paprika, kålrot, vitkål, alfalfagroddar, äpple och romansallad :)

Hultan
0

Hö, savoykål, vitkål, gul paprika, gräs utifrån och grenar från ett päronträd. :) attackerade en dam som stod i sin trädgård och klippte fruktträd, frågade om jag fick ta några. Det fick jag!

Fridaaaa
0

Hö, pellets/havre, morot :)

Ellajz
0

idag fick jag hem nytt hö från en jättesnäll bonde ^^  jätte fin o mumsigt hö o det luktade så gott. o  fest blev de för grisarna ^^ gött sa dom :P

Fridaaaa
0

Nu har dem även fått vitkål och röd paprika :D

[Aquelegia]
0

Var hemma hos mamma och gick loss i hennes trädgård. Gissa vad jag hittade om inte årets första grönkål! Snabbt ner i påsen och hem till grisarnaCool Mycket uppskattad! Annars har det varit hö, lite havregryn, vatten såklart och gul paprika på kvällen. Idag blev det en tråkig start med hö, sedan vid buset på balkongen delade tanterna på ett litet äpple och resterna åker nu ner till killarna. Palsternacka och gräs vankas till kvällsmat.

[Quickeman]
0

Idag har det ätits (hö + vatten) Havregryn, solroskärnor, lönn & rönn kvistar, spetskål, morot, rotselleri och gräs Glad

Fridaaaa
0

Hö, nytt vatten och pelletshavre än så länge:)

deverry
0

Äntligen kan jag skriva här - fick hem mina små grisar idag :D

Jag har bjudit på lite bladspenat, tomat och persilja. De har käkat lite morot och pellets som redan låg i buren också, och så hö också såklart.

Lixim
0

idag fick dom hö,vatten.vitkål,krossad havre och morot. Gröt med morot,vitkål,paprika,krossad havre, havre gryn och kli.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[Quickeman]
0

Hö, vatten, havregryn, vitkål, morot, röd paprika & romansallad

deverry
1

Idag blev det röd mangoldsallad och broccoli, samt persilja som godis mellan varven - tänkte försöka charma in mig hos dem via magen, så sticker till dem en godbit lite hela tiden ^_^

Fridaaaa
0

Idag har dem fått:

Morgon: Påfyllning av hö & vatten. Sedan pellets (plus havre till Blixten)

Ikväll: Påfyllning av hö, morot och vitkål :)

Lixim
0

Samma som igår det vill säga : havre kross,vatten,hö,morot,vitkål, gröt som innehåller havregryn,kli,krossad havre,vitkål,paprika,morötter.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[Quickeman]
0

Köpte en påse med 3 kg grönkål idag, så nu mumsas det för fullt!

Utöver det har de fått (hö + vatten), havregryn, kornkross, röd & gul paprika, vitkål, morrot, gräs och blåbärsris.

Fridaaaa
0

Morris & Pepsi: Pellets,Hö, vatten, sista blomkålen och paprika
Lotus & Blixten: samma som ovan plus havre

[Sara-]
0

idag har mina "bara" fått hö och vatten och lite pellets med havre. sa de få lite vitkål och broccoli :)

Cafesinner
0

Skämde bort mina lite idag^^ Först fick de gurka när de var ute och sprang i tvättstugan. Nu på kvällen fick de en blandning i skålen av banan, morot, paprika, äpple och sallad. Mycket uppskattat:) Hö så klart!:P

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.