Hö.
Jag har en liten fundering kring det här med hö.
Vi har en bur som har höbehållaren utanför buren, och vi lägger lite hö där och lite gör vi till bollar som vi lägger i buren. Min tanke var att ha det så tills Sumo har valt en plats där vi ska ha toaletten i buren, mest för att höet inte ska bli fullt av kiss och bajs.
Klarar hans nacke och rygg det?
De kissar och bajsar oftast där de äter! Ha hö på burgolvet, lägg ut liten mängd som du fyller på 3-4ggr om dagen eller beroende på hur fort h*n äter upp det. Själv har jag en tunnel där jag stoppar i höet, uppskattat av mina grisar samt att det inte kommer precis överallt( tunneln är gjord av hö också och går att äta köpt från gnagarboden). Vissa har även hölådor, gjorda av plastlådor. Höbehållaren är inget att ha enligt mig.
Nacke och rygg är det förmodligen ingen större fara med. Den största risken är att det är så besvärligt att äta hö att han inte äter lika mycket som han skulle gjort annars. Marsvin ska uppmuntras att äta så mycket hö som möjligt. Allra bäst verkar de äta om de ofta får små tussar som läggs på burgolvet. Sen blir det lite spill, men det får man kosta på sig. Vi pratar om torkat gräs, inte något dyrt livsmedel. :)
Jag hade bara tänkt ha så här ett litet tag som jag skrev. Så att han alltid har tillgång till fräscht hö tills toaletten är på plats, spill gör verkligen ingenting… jag tänker mest på honom. Han älskar hö tussarna på golvet och drar dom runt runt runt men han äter även från hållaren även fast det finns hö på golvet.