Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2809 ggr
[linneasandberg]
0

Burbygge! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har startat ett burbygge till mina marsvin nu! :D Min kompis "elinenglund" hjälper till, vi ska sedan göra en till henne.

Vi tog en bokhylla som stod ute i "boden" eller "boa" som vi kallar det :) den halverade vi på mitten alltså sågade på mitten. Sen skurade vu ur den och banga ut själva hyllorna och tog ut skruvarna som dem var fast i. Nu ska vi sätta på ben och måla om :) sen är det bara att lägga i vaxduk osv ;)

Här är bild på den!

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mycket bra :) Ska bli kul att se det färdiga resultatet :D Lycka till !

Mixxie
0

Vad kul :) Vad fin :) Vad är måtten?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[linneasandberg]
2

#1 roligt att du vill följa!

#2 hehe de är inte så fin riktigt än . XD ska mäta imorgon :)

[donkeyqueen]
0

Blir säkert jätte fint!

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken färg blir buren ?

[linneasandberg]
0

#5 Vit skulle jag tro! matchar till allt då ;)

elinenglund
0

Det kommer nog bli super fint! :)

[linneasandberg]
0

#7 med hjälp av dig, JA !  :D kommer bli kul o fixa hos dig med! :D jag tror marsvinen kommer trivas att se ut lite mera :)

[NalaMeya]
0

Roligt med burbyggen tycker jag, nöt jag fått ihop öite pengar ska nog även jag byta ut min lilla bokhyllebur till en större…:) Men ska bli roligt att se resultatet sen!;)

[linneasandberg]
0

den är 90x95cm :)

[linneasandberg]
2

igår satte vi på ben och skruvade fast botten lite bättre. Idag målade jag och elin buren och den ska målas igen imorgon :)

[linneasandberg]
0

hur många marsvin skulle man kunna ha i en sådan stor bur? :)

Fridaaaa
0

#12 Enligt lag får du ha 5 marsvin där för den är på 0.855 m² men jag hade max haft 3 st där i :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinenglund
0

Undrar bara ifall någon kan lägga in en bild på den sort bokylla ni byggt av ? :)

Vet att många har byggt av Billy bokhylla men det finns så många som heter det!

[linneasandberg]
0

igår målade vi ännu en gång och idag blir den sista! sen är det bara att köpa vaxduk, elin ska du också köpa vaxduk när vi ändå ska dit? :)

elinenglund
0

#15 jag tror det! :) Men vi måste köpa en bokhylla innan jag kan börja bygga! fast nu säger pappa att han kan bygga en utav bara trä! ;) Men han kommer nog fixa en allafall!

Så vi kan åka och köpa vaxduk!

Men du jag har sett vaxdukar på Ica.

[Alexis78]
0

#16# Ett litet tips, vaxdukar håller inte så bra så risken är att ni får göra om. De är rätt tunna så de slits fort. I min bur har jag plastmatta, sånt där man har som golv men jag kommer inte ihåg vad det heter. Den säljs ofta som spillbitar i färg och byggaffärer så den behöver inte bli så dyr.

elinenglund
0

#17 okej tack så mycket för tipset!

Det är bra att få reda på så mycket som möjligt innan man börjar bygga :)

dumlekola
0

#14 Jag har byggt en bokhylla av en billy som är 60 cm bred och 202 cm hög som vi kapade så den blev 180 cm. Nu för tiden finns den bara i bredderna 40 (vilket är för smalt, jag tycker min som är 60 cm är för smal) och 80 cm. Här är en länk till en 80*202 cm billy bokhylla i björk.

Vår hylla köpte jag begagnad på Blocket där man kan få dem för 100-300 kr. Där kan man fortfarande hitta sådana som är 60 cm breda.

[linneasandberg]
0

elin logga in på facebook så vi kan prata lite!!

elinenglund
0

#19 okej,Tack! Jag ska kolla lite mer på Ikea :)

Kollade på blocket men det fanns inga billy bokhyllor i närheten av där jag bor!

[linneasandberg]
0

#17, ska fråga min pappa (han jobbar på xl-bygg) ifall han har några plastmattor :)

elinenglund
0
[Alexis78]
0

#23# Den ser helt perfekt ut, rena lyxen Glad hur djup är den?

elinenglund
0

#24 hehe:) Den är 28cm djup men jag ska  sätta plexiglas också! och såga ut lite på kanterna så dom ser ut!  Glad

[linneasandberg]
0

en sak jag funderar på, kanten på buren är ungefär 27cm är det för lågt? ska jag ha nått slags nät över som går att lyfta bort som ett lock?

elinenglund
0

#26 Ha plexiglas eller något längst upp på kanten Skrattande

[Alexis78]
0

#26# Folk brukar rekommendera en kant på 35, det ska jag ha på min bur. Men om dina små grisar inte är hoppare så går det nog fint med 27 med. man får nästan prova sig fram. Annars var det som Elin skrev med plexiglas smart.

Cola&Bacardi
0

Lycka till med byggandet! :)

Mvh Linnea 

[linneasandberg]
0

Hej!

en liten uppdateringdå!

nu kom vi precis hem efter att ha köpt plastmatta! fast det var för väggar egentligen men det funkar lika bra bara att den var lite tunnare och billigare! 2m2 för 56kr!!!!!

Den är antiklila med vita prickar på :) Bild kommer när den är fast i buren!

En fråga bara, limmar man fast den? eller ska den vara lös? hur sätter man fast den annars?

[Alexis78]
0

#30# Jag har häftat min med en sån där stor kraftig häftapparat som är just för trä. Funkar fint.

[linneasandberg]
0

#31 hur gjorde du i kanterna? fick du skära upp dem?

[Alexis78]
0

#31# Svårt att förklara, jag tror jag snittade dem i hörnen så att jag liksom kunde vika upp dem sen, ungefär som när man viker papper kring ett paket.

[linneasandberg]
0

#33 ah det var de jag menade Glad snittade du hela vägen  ner?

[Alexis78]
0

#34# Ja, ner till botten så att de gick att vika ordentligt, säg att jag hade fem cm kant, då snittade jag ju fem cm ner så att det kom till botten.

Fast jag kom på att på den senaste buren klädde jag botten i plastmatta innan jag skruvade fast den och sen tätade jag istället.

[linneasandberg]
0

#35 kan jag använda silikon i kanterna eftersom jag ska snitta kanterna så det blir vattentätt!

[Alexis78]
0

Jag tror det, jag hade det men jag har ju både spån, handduk och fleece över så mina kommer ju inte åt det på samma sätt. Låter någon annan svara mer säkert på den frågan.

elinenglund
0

#30 åh har du köpt det nu! Va bra! :) Du får gärna visa bilder! :D För jag är nyfiken! hehe.. Eller så får jag se imorrn? Eller någon annan dag!Glad

[linneasandberg]
0

#38 japp! du får se sen när det är färdigt på bild eller om du vill kolla tidigare kan du ju komma till mig! Jag ska nog fixa det imorgon!

Isnona
0

Ser jättefint ut! Där kommer dom trivas :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[linneasandberg]
0

Sådär! lite svärande och skärande så var det fixat!

Hihi! Nu ligger plastmattan i buren upp till halva väggarna av den! väggarna var visst 20cm men jag får väl ha nått nät över eller så får det va som det är sålänge så fixar jag plexiglas sen när jag har råd… Hur mycket kostar plexiglas? Hur sätter man på den på trä? limmar man?

Bild på buren kommer förhoppningsvis imorgon! Juste! vi ska bara sätta silikon i hörnerna :D eftersom vi snittade upp där :)

[linneasandberg]
0

UPPDATERING! :D

Idag la vi silikon i hörnerna och satte fast vattenflaskhållaren!! :D imorgon kan jag använda det!! wihiuu! :D

Ops… kanterna var visst 20 cm :s aja, får väl lägga nått över :/

Bild på buren! :D bakom står den gamla buren :) haha vad liten den ser ut!

Hultan
0

Jättefiiin!

Med sunt förnuft kommer man långt!

[linneasandberg]
0

#43 :D

Jag har lagt i spån nu men silikonen har inte riktigt torkat än men den kladdar inte. Marsvinen lägger jag i i eftermiddag :) efter oktobermarknaden ;)

elinenglund
1

Det blev jätte fint ju! :)

[linneasandberg]
0

elin logga in på fb! :D

kantarellstuvning
0

Snygg färg på mattan! :)

Fridaaaa
0

Jag hade väntat att sätta ner marsvinen tills ni har fixat högre kanter, för lägger ni något över, t.ex nät blir buren olagligt eftersom det måste vara minst 25 cm högt och nu är kanterna för låga, risk att dem hoppar ut :S Men det är vad jag tycker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kantarellstuvning
0

Jag hade inte oroat mig för kanterna, men det är vad jag har för erfarenhet av marsvin och burkanter. Har du någon rymningsbenägen kan det dock vara smart med galler :)

Abico
0

I min våningsbur är burkanterna inte högre än 17-18cm med spån i och marsvinen stannar oftast i buren. Det är bara extremt äventyrliga unghanar som tar sig över kanten ibland, om de bor i nedersta buren. Så jag skulle inte vara orolig, jag vet att mina marsvin som bor i buren med 25cm kant skulle kunna ta sig ur dom också om dom bara ville. Ett av mina marsvin hoppade närmare en halvmeter en gång då hon skulle ta sig ur en kompostgallerhage som användes vid ihopsättning av ett nytt par, då kompisen inte föll henne i smaken… Och då ser jag hellre att marsvinen hoppar ur buren och kommer undan om det skulle behövas. Marsvin är trots allt, för det allra mesta, inte speciellt rymningsbenägna. Så jag skulle inte vara orolig över att ha buren öppen så som du har den :) Jättefin bur tycker jag, gillar plastmattan starkt!

Hanna 

[Alexis78]
0

Tycker absolut inte du behöver ha högre kanter, de räcker gott och väl. Otroligt fin bur, där kommer dom trivas.

[linneasandberg]
0

tack allihopa :) mer bilder kommer! kommer kanske skaffa högre kanter när dem blir äldre eller ifall det skulle hända nått. Det är ju ändå inte sååå högt från golvet så dem skulle ju inte skada sig ifall de ramla ner.

[linneasandberg]
1

Sådär! :D dem ligger just nu i huset, är väl lite rädda just nhu men ibland kommer dem och äter deras inflyttningspresent ;) (massa  olika grönsaker) :D

Mixxie
0

Vad fint det blev!:)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Nooni]
0

jättefint! en fråga angående silikon : äter inte marsvinen på det? Ingen kritik utan jag funderar på det själv nämligen, håller på med egen bur och funderar just på kanterna.

[linneasandberg]
0

#55 nedå, bara det inte sticker ut nån bit silikon så dem får grepp om det och kan tugga i sig det. Men man får ändå ha koll!

[NalaMeya]
0

Det blev ju jättebra! Glad

Cafesinner
0

Åååh vad fin!:)