Höboll
Är det någon som har en höboll? Alltså en sån gallerboll som man kan lägga hö i ?
Skulle de funka att ha en sån på burgolvet för att undvika att höet blir nerkissat ? Vad tror ni ?
Tror inte det är bra idé, finns risk att dem fastnar med tassar/klor, så jag hade inte chansat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller me Frida…
Mycket bättre då att ta en gummisnodd runt höet. Låter kanske inte så bra med gummisnodd, men det brukar funka bra.
Mycket säkrare än höboll som kan skada både tänder och tassar.
Men jag tror många använder skokartonger tex. att lägga höet i, kanske får du snart mer tips. Men undvik höbollen…
Har du tid och är hemma så kan du ju alltid ge lite mindre hö oftare istället 
Vi andvände hö boll en tid för ett bra tag sen.. men riskerna är för stora,helt enkelt inte värt det. Vi testade hö lådor efter det, men det blev så kissigt och det slösades lika mycket hö ändå + att det tog plats. Nu andvänder vi gummi snoddar och både vi och marsvinen är väldigt nöjda!
Ni har säkert redan tänkt på detta, men marsvin gillar ju att böka runt och leta mat på backen. Så använder man tex. snodd så är det ju bra att strö ut lite löshö på botten i alla fall, så de har något att rota i.
Jag brukar slänga ut en matsked havre ibland också(man måste inte ha matskål) det håller dom sysselsatta ett bra tag med att leta upp havrekorn.
Dom behöver få leta efter maten ibland, få utlopp för sitt sökbeteende så gått det går.
Vi brukar strö små bitar av paprika + havre. Sen är dom experter på att ta loss hö från snodden så dom är nöjda 
Haha, jaa, det kan jag tänka mig 
Jag rekommenderar RESÅRBAND som snodd runt en tuss med hö. Spänn åt hårt så kommer den hålla koll på tussen så den inte faller isär riktigt länge :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Tack för alla svar, ingen höboll här. Isåfall blir det en egengjord med något snöra runt. Resårband lät bra :) Man kan ju alltid prova ,.:)
ja testa det, du lär nog bli nöjd :) Himmla smidigt att ha i transportburen eller på utställning med.
Ja, så länge de får i sig tillräckligt.. ?
Äter lika mycket som innan :) Du har ju bara buntat det, ingen skillnad. De knippsar av bitarna de inte får loss och du ska ju fylla på innan de tar slut.